Te dwa auta dzielą 53 lata, ponad 200 KM i rodzaj napędu. Oba powstały w Bawarii – jedno w fabryce w Monachium, drugie na taśmach produkcyjnych w Regensburgu. Czy BMW iX2 xDrive30 wywoła u nas po 50 latach podobne emocje jak stojące obok BMW 2002? Wątpię…
Nadwozie i wnętrze
Nadwozie BMW iX2 w matowym kolorze czystej, zmrożonej czerwieni Frozen Pure Red (+17,5 tys. zł) i 20-calowe aluminiowe dwukolorowe obręcze M V-Spoke 873 za 3 tys. zł z systemem monitorowania ciśnienia opon już na wstępie „robią robotę”. Auto prezentuje się bardzo dobrze. Nadwozie z charakterystycznym dla coupé tyłem z pewnością spodoba się nawet tym najbardziej wybrednym.
Masywny, ale nieprzesadny grill z przodu wskazuje na rodowód marki, podobnie jak widoczne z obu krańców auta logotypy. Czarny spojler na pokrywie bagażnika dodaje nie tylko muskularności, ale też uroku. Krótko mówiąc, stylistyka wstydu nie przynosi.
Niestety, coupé to typ nadwozia, w którym z tyłu nie posadzimy wysokich osób. Mimo sporej objętości wnętrza, dodatkowo potęgowanej w podświadomości przez przeszklony dach panoramiczny na kanapę możemy zaprosić tylko niższe osoby.
Na szczęście podróż wszystkim uprzyjemni nie tylko perforowana „skóra” ekologiczna Veganza Oyster ale też 12-głosnikowy zestaw audio harman kardon. Kierowca docenię wewnętrzny pakiet sportowy M z kierownicą oraz prosty i praktyczny system sterowania na ekranie. Z dużą przyjemnością zauważyłem, że obsługa całego infotainmentu już nie jest irytująca i odrywająca od jazdy.
Bardzo przydatna jest kamera 360 stopni, dzięki której manewry na zatłoczonym parkingu są bezpieczniejsze dla nadwozia iX2. Generalnie auto jest bardzo praktyczne.
Jak to jeździ?
Korzyści, jakie daje elektryk znają już chyba wszyscy: cisza, przyspieszenie, brak spalin itd. Ważne staje się, jak daleko możemy dojechać na jednym ładowaniu (przede wszystkim z prędkością autostradową) i ile czasu spędzimy na „tankowaniu”.
Nasz egzemplarz testowy miał napęd na wszystkie koła dzięki czemu był bardziej stabilny i dobrze trzymał się w zakrętach. Jak każdy system 4×4 z pewnością podnosił zużycie energii (kiedyś paliwa), ale o ile – niestety nie potrafię powiedzieć nie mając punktu odniesienia.
Choć producent deklaruje nam ponad 400 km zasięgu, to jak zwykle są to mrzonki. Optymalnie jest to 350 km, a przy jeździe autostradą ponad 300 km. Zastosowana w BMW pompa ciepła pomaga w gospodarowaniu energią, a to bezpośrednio może przekładać się na zasięg. Ładowanie od 30 do 80% na dostępnych mocniejszych stacjach zajmuje ok. 20 minut i nie jest to już irytujące.
Ile kosztuje BMW iX2 xDrive30?
Na koniec mniej przyjemne wieści. Cena iX2 startuje z poziomu 269.500 zł. Nasza testówka wyceniona została na 366.200 zł – dwa razy tyle co np. elektryczna Skoda Elroq, czy też wchodzące na rynek chińskie modele.
Za prawie 400 tys. złotych dostaniemy od BMW niebanalnie wyglądające, praktyczne i nowoczesne auto oznaczone jako iX2. Czy to jednak uzasadnia aż taką cenę? Każdy sam musi odpowiedzieć na to pytanie. Podobnie pewnie 50 lat temu myśleli ci, którzy sięgali po model 2002…
Ryszard Turski
Fot. autor
BMW iX2 xDrive30 (U10)
Napęd dwa silniki elektryczne
Maks. moc 306 KM
Maks moment obr. 494 Nm
Skrzynia biegów 1-stopniowa, automatyczna
Napęd 4×4
Długość/ szerokość/ wysokość mm 4554 / 2104 / 1560
Rozstaw osi mm 2692
Poj. bagażnika l 525 – 1400
Pojemność akumulatora (netto) 64,8 kWh
Maks. moc ładowania (DC) 130 kW
Masa własna kg 2095 kg
0–100 km/h 5,6 s
V-maks. 180 km/h
Maks. zasięg (WLTP) 423 km
Średnie zużycie energii (hom./test) kWh/100 km 17,5 / 18,1
Cena bazowa/ testowanego modelu 269.500 / 366.200 zł