Czy wciąż warto kupić przedliftową limuzynę? Test Arteona 2.0 TSI 4Motion - Trends Magazines

Czy wciąż warto kupić przedliftową limuzynę? Test Arteona 2.0 TSI 4Motion

Volkswagen Arteon 2.0 TSI 4Motion auto z otwartymi drzwiami

Wyrazisty przód, opadająca linia dachu, drzwi bez ramek na szyby, ponadprzeciętne właściwości jezdne i możliwość przyspieszenia do 100 km/h w 5,6 s to tylko część atutów Arteona 2.0 TSI.

PRENUMERATA TRENDS

Cały czas interesujący

Volkswagen Arteon 2.0 TSI 4Motion widok z tyłu

Rolę flagowego modelu Volkswagena w latach 2002–2016 pełnił Phaeton – produkowana w Dreźnie luksusowa limuzyna bazowała na płycie podłogowej D1, co oznacza, że była technicznie blisko spokrewniona z Bentleyem Continentalem Flying Spur. W 2016 roku końca dobiegła także kariera modelu CC. Powstałą lukę Volkswagen postanowił wypełnić jednym modelem. Szkieletem debiutującego w 2017 roku Arteona jest platforma MQB, co oznacza mechaniczne koneksje z Golfem i Passatem. Nie jest to bynajmniej wadą, bo użycie sprawdzonych składników, ale według nowej receptury zaowocowało modelem, który może śmiało stawać w szranki z propozycjami z półki premium.

Volkswagen Arteon 2.0 TSI 4Motion widok z góry

Mimo że Arteon nie jest już rynkową nowością (jesienią do salonów trafi jego odświeżona wersja) budzi duże zainteresowanie innych użytkowników dróg. Trudno się dziwić. Płynnie opadająca linia dachu, wyraźnie zaznaczone tylne błotniki, trzecie światło stopu niemal przez całą szerokość klapy, 20-calowe felgi, pokrywa silnika przykrywająca od góry błotniki, reflektory wyglądające jak rozwinięcie atrapy chłodnicy czy drzwi pozbawione ramek na szyby budują sportowo-luksusową tożsamość Arteona.

Volkswagen Arteon 2.0 TSI 4Motion widok z przodu

Luksusowe i przestronne wnętrze

O koncernowych powiązaniach nie pozwala natomiast zapomnieć wnętrze. Kto zna Passata B8, w Arteonie poczuje się jak w domu. Podobieństwa nie są bynajmniej wadą. Wykonany ze świetnych materiałów kokpit został starannie spasowany i równie dobrze zmontowany, więc nawet pokonywaniu większych nierówności nie towarzyszą nieprzyjemne dźwięki. Pojemne schowki w drzwiach i tunelu środkowym ułatwiają rozmieszczenie podręcznego bagażu.

Volkswagen Arteon 2.0 TSI 4Motion kokpit

Przestronność kabiny jest imponująca – z tyłu nie brakuje miejsca na nogi nawet po maksymalnym odsunięciu przednich foteli, a mimo opadającej linii dachu pasażerowie o wzroście do 1,85 m nie będą dotykali głowami podsufitki. Bagażnik mieści 563 l, a po złożeniu kanapy do 1557 l. To wyniki na poziomie kompaktowego kombi.

Volkswagen Arteon 2.0 TSI 4Motion tylna kanapa

Arteon jest o 3 cm niższy od Passata, ma o 4 cm szersze nadwozie i o 5 cm dłuższy rozstaw osi, co przekłada się na jeszcze wyższą stabilność podczas jazdy, a także lepsze prowadzenie na zakrętach. Nawet w trybie jazdy Comfort skrzynia DSG redukuje biegi chętniej niż w innych modelach Volkswagena, a napęd 4Motion ze sprzęgłem Haldex bardzo skutecznie rozkłada napęd na obie osie.

Volkswagen Arteon 2.0 TSI 4Motion regulacja fotela z funkcją masażu

Podkreślmy jednak, że nawet najmocniejsza nie stara się udawać GTI – samochód sprawnie wykonuje polecenia kierującego, ale filtruje liczbę przekazywanych sygnałów o stanie nawierzchni czy zapasie przyczepności, jak na stworzone do pokonywania dużych odległości auto klasy Gran Turismo przystało.

Volkswagen Arteon 2.0 TSI 4Motion fotele kierowcy i pasażera

Mniej nie znaczy gorzej

Testowana wersja była napędzana 272-konnym silnikiem 2.0 TSI. Ubytek 8 KM względem oferowanego do niedawna 2.0 TSI wynika m.in. z zastosowania OPF, czyli filtra cząstek stałych. Zmiana nie wpłynęła jednak na moment obrotowy oraz osiągi, które są więcej niż wystarczające – prędkość maksymalna to elektronicznie ograniczone 250 km/h, a przy wykorzystaniu procedury startowej sprint do setki trwa 5,6 s. Dla porównania warto dodać, że 335-konny Phaeton 4.2 V8 potrzebował na to „aż” 6,9 s, a w cyklu mieszanym zużywał 12,5 l/100 km.

Volkswagen Arteon 2.0 TSI 4Motion silnik

W Arteonie takie wartości obserwuje się w gęstym ruchu miejskim. Gdy arterie są mniej zakorkowane, można zejść do 10 l/100 km. Na trasie, w zależności od tempa jazdy, komputer informuje o 7–10 l/100 km. Jedyne, na co można nieco narzekać, to zachowawcze brzmienie czterocylindrowego silnika, które w sportowym trybie jazdy zostaje nieco podrasowane przez dźwięki z soundaktora, czyli umieszczonego w podszybiu głośnika.

Volkswagen Arteon 2.0 TSI 4Motion ramka szyby bocznej

Wyciszenie jest skuteczne (zasługa m.in. klejonych szyb bocznych), pozycja za kierownicą niska, a ergonomia wzorowa. Małe minusy za ograniczony rozmiar opcjonalnej płyty do indukcyjnego ładowania smartfonów oraz brak pokrętła do regulacji natężenia podświetlenia kokpitu – by to zrobić, trzeba przejrzeć menu systemu multimedialnego.

Volkswagen Arteon 2.0 TSI 4Motion wskaźniki komputera pokładowego

Testowany egzemplarz rozpieszczał kompletnym wyposażeniem, które obejmowało m.in. podgrzewane i wentylowane fotele, podgrzewaną kierownicę i  przednią szybę, nagłośnienie Dynaudio o mocy 700 W czy rozbudowaną nawigację, która współpracując z aktywnym tempomatem z wyprzedzeniem dopasowuje prędkość do zbliżających się ograniczeń, by uniknąć niepotrzebnego hamowania.

Za ile?

Volkswagen Arteon 2.0 TSI 4Motion widok z kamery cofania

Dla zainteresowanych zakupem Arteona mamy dobre wieści. Dzięki obecnie trwającej promocji ceny katalogowe są niższe aż o 20 tys. zł. W efekcie bazową wersję 2.0 TSI o mocy 190 KM i ze skrzynią DSG można kupić za 134.490 zł. Topowa, 272-konna odmiana, standardowo dostarczana z napędem na obie osie, kosztuje od 192.890 zł (wariant wyposażeniowy Elegance) do 24.390 zł (R-Line Edition (224.390 zł).

Volkswagen Arteon 2.0 TSI 4Motion zegary

Z technicznego punktu widzenia Arteona można postrzegać jako bardziej wysmakowanego Passata. Wystarczy spędzić jednak kilka godzin za kierownicą tego samochodu, by przekonać się, że ma on znacznie bardziej wyrazisty charakter, a mocniejsze i lepiej skonfigurowane wersje niczym nie odstają od modeli z półki premium.

Volkswagen Arteon 2.0 TSI 4Motion głośnik systemy Dynaudio

Łukasz Szewczyk

Fot. autor

 

VW Arteon 2.0 TSI 4Motion

Volkswagen Arteon 2.0 TSI 4Motion widok z przodu

Silnik 2.0 TSI, benzynowy turbodoładowany, bezpośredni wtrysk, 1984 ccm
Maks. moc 272 KM
Maks. moment obrotowy 350 Nm
Skrzynia biegów siedmiostopniowa DSG
Napęd 4Motion
Długość/ szerokość/ wysokość 4862/ 1871/ 1450 mm
Rozstaw osi 2837 mm
Koła 245/35 R20
Masa własna 1645 kg
Pojemność bagażnika 563/1557 l
0–100 km/h 5,6 s
V maks. 250 km/h
Średnie spalanie (WLTP/ test) 8,2/ 9,6 l/100 km
Cena (2.0 TSI – 190/272 KM) od 134.490/192.890 zł

 

Podobne

Silnik W12 – Inżynieryjny cud Ferdynanda Piëcha

Silnik W12 - jedna z najbardziej oryginalnych koncepcji silników w historii motoryzacji. Konstrukcja została stworzona przez Volkswagena za czasów prezesury Ferdinanda Piëcha. Ferdynand Karl Piëch, genialny inżynier, ambitny konstruktor, wnuk Ferdynanda Porsche, stał na czele koncernu Volkswagen AG w latach 1993–2002. Ten czas upłynął nie tylko pod znakiem dynamicznego rozwoju firmy, ale również ambitnych przedsięwzięć –…

VW Golf GTI 1 vs Golf GTI 8

Pierwsza i najnowsza generacja Golfa GTI – którą wybrać?

Czy 45 lat to dużo? W rozwijającym się w olbrzymim tempie świecie motoryzacji to szmat czasu. Tyle lat temu zadebiutował pierwszy Volkswagen Golf GTI. Czy nowa, ósma już generacja tego gorącego hatchbacka ma cokolwiek wspólnego ze swoim protoplastą? W 1974 roku w koncernie Volkswagen zapanowało duże podniecenie. Powodem był debiut zupełnie nowego modelu nazwanego Golf. W porównaniu do Garbusa oraz Typ 3 auto…