Swap na dwukrotnie większy silnik w touringu E36 - jak to zrobić? - Trends Magazines

Swap na dwukrotnie większy silnik w touringu E36 – jak to zrobić?

Tuning BMW E36 Touring widok z tyłu

Właściciel prezentowanego E36, Dawid, wcześniej był posiadaczem trzech E30 oraz dwóch E36. Tym razem postanowił nabyć BMW serii 3 w wersji kombi i zmienić w nim silnik na widlastą jednostkę o ponad dwa razy większej pojemności, a przy tym zachować typową dla kombi funkcjonalność.

Zaprenumeruj już dziś. BMW Trends

Zakupiony egzemplarz to 318i z 1998 roku. Dawidowi udało się pozyskać bardzo bogato wyposażony seryjnie pojazd, co nie tylko ułatwiło drogę do uzyskania oglądanych na zdjęciach efektów, ale również podnosi jego oryginalność.

Tuning BMW E36 Touring widok z przodu

Potężny silnik V8 z siódemki

Listę zmian otwiera wymiana silnika. Seryjna czterocylindrowa jednostka ustąpiła miejsca potężnej V-ósemce o oznaczeniu M60B40 i pojemności 4,0 l z BMW serii 7 E38. Motor ten seryjnie legitymuje się mocą 286 KM oraz 410 Nm momentu obrotowego i dlatego jedyną modyfikacją wpływającą na osiągi są nowe, przelotowe wydechy.

Ponadto fabryczna automatyczna skrzynia biegów nie spełniała wymagań nowego właściciela i ustąpiła miejsca manualnej, przywidzianej do silników z serii M50. Dodatkowo w układzie pracują lżejsze koło zamachowe, nowe sprzęgło i inny wał napędowy. Ostatecznie moment obrotowy jest dzielony pomiędzy koła tylnej osi przez nowy dyferencjał z BMW M3.

Tuning BMW E36 Touring reflektory przednie
Drugą po swapie bardzo pracochłonną czynnością było położenie na nowo lakieru. Odcień Avus Blau pojawił się na fabrycznie zainstalowanym pakiecie stylistycznym M-Technik (wraz z lusterkami) oraz pozostałych elementach karoserii. Subtelne zmiany zaszły z przodu auta, gdzie za lepsze oświetlanie drogi odpowiedzialne są teraz soczewkowe reflektory i żółte halogeny. Oryginalne nerki zostały pokryte czarnym lakierem, a z przedniego zderzaka zniknęła tablica rejestracyjna.

Tuning BMW E36 Touring zegary

Nie tylko rodzinne kombi

Rodzinne kombi wykorzystuje teraz nowe zawieszenie. Z przodu użyto komponentów TA-Technix, natomiast z tyłu kombinacji amortyzatorów Koni ze sprężynami H&R. Dodatkowo samochód ma regulowany kąt nachylenia przednich kół dzięki customowym camber plates.

Tuning BMW E36 Touring felga

Nowe felgi to model Zw3 niemieckiego producenta RH w rozmiarze 17 cali. Składają się na nie intrygujące detale, takie jak rotory pomarańczowego koloru z palety Lamborghini i polerowane ranty szerokości 3,25 cala. Za kontakt z podłożem są obecnie odpowiedzialne opony w rozmiarze 215/40 R17. Nowe hamulce na obu osiach pochodzą z 328i. Ich zaciski pomalowano na czerwony kolor.

Tuning BMW E36 Touring kokpit

We wnętrzu tego rodzinnego BMW nie zaszły żadne zmiany, ponieważ musi pozostać ono maksymalnie funkcjonalne. Jest to jednak seryjnie bogato wyposażona wersja i ma kilka bardzo pożądanych elementów. Są to: czarna podsufitka, podgrzewane fotele typu Sportsitze pokryte alcantarą oraz automatyczna klimatyzacja.

Tuning BMW E36 Touring zegary

Wilk w owczej skórze

Ten samochód to prawdziwy wilk w owczej skórze. Co prawda niskie zawieszenie i piękne felgi zdradzają zamiłowanie właściciela do tuningu, ale nikt nie spodziewa się niespodzianki, jaka znajduje się pod maską. Duży silnik V8 w stosunkowo niedużym nadwoziu gwarantuje świetne osiągi. Również komfort jazdy tym samochodem jest bardzo wysoki, ponieważ charakterystyka wolnossących jednostek o dużej pojemności zapewnia duży moment obrotowy dostępny od najniższych obrotów.

Tuning BMW E36 Touring podwójna rura wydechowa
Fani przyzwyczajeni do E36 z silnikami R6 będą bardzo zdziwieni, słysząc dźwięk widlastej ósemki spod maski tego kombi. Nam najbardziej podoba się, że tak poważne modyfikacje układu napędowego w żaden sposób nie ograniczają funkcjonalności samochodu w tej wersji nadwozia. W środku to wciąż seryjne auto zaprojektowane do wygodnego przewożenia całej rodziny. Naszym zdaniem, znalezienie złotego środka pomiędzy formą i funkcją czyni to BMW wyjątkowym.

Czy Dawidowi udało się znaleźć odpowiedź na pytanie postawione w pierwszym akapicie? Wydaje się, że zdecydowanie tak.

Krzysztof Kaźmierczak

Fot. Piotr Mokwiński

Tuning BMW E36 Touring widok z góry

E36 Touring 340i (fabrycznie 318i) rok produkcji 1998

SILNIK/NAPĘD:
fabryczny: o symbolu M43,1796 ccm; swap na M60B40, 3982 ccm, 286 KM i 410 Nm, miska olejowa custom, kolektory wylotowe od X5, przelotowy układ wydechowy o średnicy 60 mm z X-pipe, tłumik końcowy custom o średnicy 76 mm, poduszki silnika z E34; manualna skrzynia biegów M50 (adapter custom), sprzęgło i koło zamachowe: 50 proc. lżejsze (jednomasowe) 240 mm, łożysko oporowe E38 728i, docisk E60 530d oraz customowe mocowanie, wał napędowy 328i E36, dyferencjał E36 M3 o przełożeniu 3,15 i LSD 25 proc.
ZAWIESZENIE/HAMULCE
zawieszenie przednie TA-Technix, tylne amortyzatory Koni oraz sprężyny H&R, custom camber plates; układ hamulcowy: z przodu od E36 328i, nawiercane tarcze, czerwone zaciski, z tyłu z BMW E36 328i, nawiercane tarcze, czerwone zaciski
KOŁA/OPONY:
obręcze RH Zw3 o rotorach przemalowanych na pomarańczowy kolor Arancio Lamborghini, pozłacanych śrubkach i rantach 3,25 cala, średnica felg 17 cali; opony: 215/40 R17, dystanse z przodu 25 mm, z tyłu 35 mm
NADWOZIE:
kolor Avus Blau (położony na nowo), kompletny zewnętrzny pakiet stylistyczny M-Technik, czarne nerki, soczewkowe reflektory z żarnikami 6000 KW, halogeny stylizowane na YellowHella, brak tablicy rejestracyjnej z przodu
WNĘTRZE:
czarna podsufitka, fotele SportSitze obszyte alcantarą i podgrzewane, kierownica „serce”, automatyczna klimatyzacja
STYL:
German Style
WŁAŚCICIEL:
Dawid
PODZIĘKOWANIA:
dla Żony za cierpliwość, wyrozumiałość i wsparcie, dla Romana za pomoc w projekcie, dla innych kolegów – każde wsparcie jest bezcenne.

Zaprenumeruj już dziś. BMW Trends

Podobne

Używane BMW E36 318is

Używane BMW E36 318is (1991-1998). Klasyk ze sportowym pazurem

Używane BMW E36 318is nie są jeszcze koszmarnie drogie. Wzrost cen może być kwestią czasu, bo model będący podstawą do homologowania wyścigówki jest świetnie wyważony i zapewnia niezłe osiągi. Moda na klasyki nie przemija. Wręcz przeciwnie. Przyczyniła się do wywindowania cen najciekawszych, a zarazem najrzadszych wersji. Kilka lat temu nikt nie spodziewał się, że BMW…

„BECOMING” – czy to pierwszy polski dokument o motorsporcie?

Twórcy nadchodzącego filmu dokumentalnego chwalą się, że będzie to pierwsza w Polsce seria dokumentalna o wyścigach. Zobaczcie zapowiedź serii "BECOMING". Głównym bohaterem będzie Michał Jakubek, którego gościliśmy kiedyś na łamach Trends. Michała możecie kojarzyć z festiwalem FLATOUT oraz JAPFEST. Film dokumentalny ma opowiadać nie tylko o zmaganiach Michała na torach, ale ma to być przede…