Właściciel prezentowanego E36, Dawid, wcześniej był posiadaczem trzech E30 oraz dwóch E36. Tym razem postanowił nabyć BMW serii 3 w wersji kombi i zmienić w nim silnik na widlastą jednostkę o ponad dwa razy większej pojemności, a przy tym zachować typową dla kombi funkcjonalność.
Zakupiony egzemplarz to 318i z 1998 roku. Dawidowi udało się pozyskać bardzo bogato wyposażony seryjnie pojazd, co nie tylko ułatwiło drogę do uzyskania oglądanych na zdjęciach efektów, ale również podnosi jego oryginalność.
Potężny silnik V8 z siódemki
Listę zmian otwiera wymiana silnika. Seryjna czterocylindrowa jednostka ustąpiła miejsca potężnej V-ósemce o oznaczeniu M60B40 i pojemności 4,0 l z BMW serii 7 E38. Motor ten seryjnie legitymuje się mocą 286 KM oraz 410 Nm momentu obrotowego i dlatego jedyną modyfikacją wpływającą na osiągi są nowe, przelotowe wydechy.
Ponadto fabryczna automatyczna skrzynia biegów nie spełniała wymagań nowego właściciela i ustąpiła miejsca manualnej, przywidzianej do silników z serii M50. Dodatkowo w układzie pracują lżejsze koło zamachowe, nowe sprzęgło i inny wał napędowy. Ostatecznie moment obrotowy jest dzielony pomiędzy koła tylnej osi przez nowy dyferencjał z BMW M3.
Drugą po swapie bardzo pracochłonną czynnością było położenie na nowo lakieru. Odcień Avus Blau pojawił się na fabrycznie zainstalowanym pakiecie stylistycznym M-Technik (wraz z lusterkami) oraz pozostałych elementach karoserii. Subtelne zmiany zaszły z przodu auta, gdzie za lepsze oświetlanie drogi odpowiedzialne są teraz soczewkowe reflektory i żółte halogeny. Oryginalne nerki zostały pokryte czarnym lakierem, a z przedniego zderzaka zniknęła tablica rejestracyjna.
Nie tylko rodzinne kombi
Rodzinne kombi wykorzystuje teraz nowe zawieszenie. Z przodu użyto komponentów TA-Technix, natomiast z tyłu kombinacji amortyzatorów Koni ze sprężynami H&R. Dodatkowo samochód ma regulowany kąt nachylenia przednich kół dzięki customowym camber plates.
Nowe felgi to model Zw3 niemieckiego producenta RH w rozmiarze 17 cali. Składają się na nie intrygujące detale, takie jak rotory pomarańczowego koloru z palety Lamborghini i polerowane ranty szerokości 3,25 cala. Za kontakt z podłożem są obecnie odpowiedzialne opony w rozmiarze 215/40 R17. Nowe hamulce na obu osiach pochodzą z 328i. Ich zaciski pomalowano na czerwony kolor.
We wnętrzu tego rodzinnego BMW nie zaszły żadne zmiany, ponieważ musi pozostać ono maksymalnie funkcjonalne. Jest to jednak seryjnie bogato wyposażona wersja i ma kilka bardzo pożądanych elementów. Są to: czarna podsufitka, podgrzewane fotele typu Sportsitze pokryte alcantarą oraz automatyczna klimatyzacja.
Wilk w owczej skórze
Ten samochód to prawdziwy wilk w owczej skórze. Co prawda niskie zawieszenie i piękne felgi zdradzają zamiłowanie właściciela do tuningu, ale nikt nie spodziewa się niespodzianki, jaka znajduje się pod maską. Duży silnik V8 w stosunkowo niedużym nadwoziu gwarantuje świetne osiągi. Również komfort jazdy tym samochodem jest bardzo wysoki, ponieważ charakterystyka wolnossących jednostek o dużej pojemności zapewnia duży moment obrotowy dostępny od najniższych obrotów.
Fani przyzwyczajeni do E36 z silnikami R6 będą bardzo zdziwieni, słysząc dźwięk widlastej ósemki spod maski tego kombi. Nam najbardziej podoba się, że tak poważne modyfikacje układu napędowego w żaden sposób nie ograniczają funkcjonalności samochodu w tej wersji nadwozia. W środku to wciąż seryjne auto zaprojektowane do wygodnego przewożenia całej rodziny. Naszym zdaniem, znalezienie złotego środka pomiędzy formą i funkcją czyni to BMW wyjątkowym.
Czy Dawidowi udało się znaleźć odpowiedź na pytanie postawione w pierwszym akapicie? Wydaje się, że zdecydowanie tak.
Krzysztof Kaźmierczak
Fot. Piotr Mokwiński
E36 Touring 340i (fabrycznie 318i) rok produkcji 1998 |
SILNIK/NAPĘD: |
fabryczny: o symbolu M43,1796 ccm; swap na M60B40, 3982 ccm, 286 KM i 410 Nm, miska olejowa custom, kolektory wylotowe od X5, przelotowy układ wydechowy o średnicy 60 mm z X-pipe, tłumik końcowy custom o średnicy 76 mm, poduszki silnika z E34; manualna skrzynia biegów M50 (adapter custom), sprzęgło i koło zamachowe: 50 proc. lżejsze (jednomasowe) 240 mm, łożysko oporowe E38 728i, docisk E60 530d oraz customowe mocowanie, wał napędowy 328i E36, dyferencjał E36 M3 o przełożeniu 3,15 i LSD 25 proc. |
ZAWIESZENIE/HAMULCE |
zawieszenie przednie TA-Technix, tylne amortyzatory Koni oraz sprężyny H&R, custom camber plates; układ hamulcowy: z przodu od E36 328i, nawiercane tarcze, czerwone zaciski, z tyłu z BMW E36 328i, nawiercane tarcze, czerwone zaciski |
KOŁA/OPONY: |
obręcze RH Zw3 o rotorach przemalowanych na pomarańczowy kolor Arancio Lamborghini, pozłacanych śrubkach i rantach 3,25 cala, średnica felg 17 cali; opony: 215/40 R17, dystanse z przodu 25 mm, z tyłu 35 mm |
NADWOZIE: |
kolor Avus Blau (położony na nowo), kompletny zewnętrzny pakiet stylistyczny M-Technik, czarne nerki, soczewkowe reflektory z żarnikami 6000 KW, halogeny stylizowane na YellowHella, brak tablicy rejestracyjnej z przodu |
WNĘTRZE: |
czarna podsufitka, fotele SportSitze obszyte alcantarą i podgrzewane, kierownica „serce”, automatyczna klimatyzacja |
STYL: |
German Style |
WŁAŚCICIEL: |
Dawid |
PODZIĘKOWANIA: |
dla Żony za cierpliwość, wyrozumiałość i wsparcie, dla Romana za pomoc w projekcie, dla innych kolegów – każde wsparcie jest bezcenne. |