Stylowe kabriolety BMW E36 - ikony fanów stylu stance, drifterów i nie tylko - Trends Magazines

Stylowe kabriolety BMW E36 – ikony fanów stylu stance, drifterów i nie tylko

Tuning-BMW-E36-Cabrio-dwa auta

BMW E36 jest uważana za ikonę przez motoryzacyjnych entuzjastów. Jeżdżą nim drifterzy, fani stylu stance, jest też podstawową bazą dla projektów german style’u. W wersji seryjnej od wielu lat służy całym rodzinom. Skąd ta popularność?

 

Świetny model BMW

E36 to przede wszystkim świetne auto. Jak prawie każde BMW ma układ napędowy zaprojektowany według schematu: silnik z przodu napędzający tylną oś. Z palety 4- i 6-cylindrowych jednostek napędowych każdy znajdzie coś dla siebie: od 100-konnego 1.6 aż po potężne ponadtrzylitrowe R6 w M3.

Tuning-BMW-E36-Cabrio-dwa auta

Następca kultowego E30 nie zawiódł. BMW w 1990 roku pokazało zwarte, świetnie prowadzące się auto, a mnogość wersji nadwoziowych – od króciutkiej miejskiej odmiany Compact poprzez klasycznego sedana, rodzinne kombi, sportowe coupé aż do prezentowanego weekendowego kabrioletu – przypieczętowała sukces tego modelu. Jeśli wspomnimy o dużej dostępności używanych egzemplarzy w Polsce, często w bardzo atrakcyjnych cenach – trudno się dziwić, że E36 jest tak popularne wśród fanów czterech kółek. Dwaj z nich – Konrad i Łukasz – pokazali nam swoje E36 cabrio, należące do najlepszych projektów BMW-Syndykat. Ten rodzaj nadwozia to idealna baza weekendowego cruisera. Panowie pokazują, jak zbudować taki wóz w klasycznym stylu german. Jeżeli jesteście blisko środowiska BMW, to z pewnością rozpoznajecie Vmashera (Łukasz) i Fiśka (Konrad).

Czerwona dwulitrówka Fiśka

Kabriolet należący do Konrada wyjechał z fabryki w kolorze Ziegelrot. Nowa powłoka oryginalnego lakieru ma odcień głębokiego burgundu. Fabrycznie E36 to wersja 1.8 bez pożądanych dodatków M-Technik. Seryjne zderzaki i progi od razu więc zostały zastąpione elementami z pakietu zewnętrznego M-Technik. Ponadto na drzwiach zostały zainstalowane zakupione w ASO plastikowe listwy z logo M.

Tuning-BMW-E36-Cabrio-widok z tyłu

Lusterka boczne z M3 to oryginalne elementy BMW. W przednich lampach założono ksenonowe soczewki, a znak rozpoznawczy BMW – nerki – pomalowano na czarno. Z tyłu samochód jest odpowiednio widoczny dzięki oryginalnym lampom M-Technik z białymi migaczami. Wiele elementów oznaczonych literą M pojawiło się też we wnętrzu. Mamy tutaj przednie skórzane fotele, tzw. vadery.

Tuning-BMW-E36-Cabrio-kokpit

Dodatkowo w aucie zainstalowano multifunkcyjną kierownicę z pakietu M-Technik, tzw. serducho. Pozostałe elementy tapicerki zostały zmienione na czarne, skórzane – seryjna tapicerka była z granatowego weluru. Nową skórą obszyte zostały mieszek hamulca ręcznego oraz gałka skrzyni biegów – oryginalny podświetlany element z M3. W konsoli środkowej pojawił się komputer pokładowy OBC. Warto podkreślić, że auto ma w pełni elektrycznie składany dach.

Tuning-BMW-E36-Cabrio-lusterko boczne

Reprezentant German style

Jak wspominaliśmy, to BMW reprezentuje german style. Co to oznacza dla modyfikacji zawieszenia? Mniej więcej tyle, że seryjne elementy muszą zniknąć i zrobić miejsce innym, pozwalającym wystarczająco obniżyć samochód i uzyskać odpowiednie kąty.

Tuning-BMW-E36-Cabrio-przednie fotele

Dlatego w czerwonym aucie zamontowano amortyzatory ze sprężynami FK. Ponadto z przodu w kielichach są camber plates, a z tyłu regulowane tylne wahacze. Wszystko po to, żeby zapewnić jak najlepsze spasowanie szerokich kół z obowiązkowymi szerokimi rantami. Konkretnie są to 17-calowe BBS Kerscher RX.

 

Z przodu mają szerokość 9 cali i 3-calowe ranty. Wymiary tylnych felg to szerokość 10,5 cala z 3,5-calowymi rantami. Wąskie opony mają odpowiednio 185 i 225 mm szerokości i świetnie pasują do tego BMW. Zaletą BMW E36 jest łatwość zmiany silników.

Tuning-BMW-E36-Cabrio-dzwignia zmiany biegów

Fabryczne czterocylindrowe 1.8 jest po prostu zbyt słabe. Dlatego zamiast niego pojawił się silnik R6 M52B20 o mocy 150 KM. Dodatkowo cały układ wydechowy został zmieniony na przelotowy bez katalizatora i wyposażony w końcowy tłumik marki Scorpion. Teraz czerwony wóz nie tylko pięknie wygląda, ale również świetnie brzmi i ma wystarczającą moc.

Zielone „Dwa-osiem” Vmashera

Ten cruiser opuścił fabrykę w zielonym butelkowym kolorze o nazwie Bostongrün i został seryjnie wyposażony w pełen pakiet zewnętrzny M-Technik. W jego skład wchodzą oryginalne zderzaki i dokładki progowe. Jedynie fabryczne lusterka boczne M-Technik zostały zmienione na zwykłe, ponieważ bardziej odpowiadają właścicielowi – Łukaszowi. Zewnętrzne oświetlenie to tylne lampy M-Technik z białymi migaczami oraz zmodyfikowane na czarne (dzięki „krzyżom” i przesłonom) reflektory przednie z soczewkami. Auto ma też teraz czarne nerki i zestaw listew bocznych M3.

Tuning-BMW-E36-Cabrio-widok z tyłu

Największa operacja, z którą zmierzył się Łukasz, to ponowne lakierowanie nadwozia na fabryczny zielony kolor. Podczas tego zabiegu wszystkie spinki i uszczelki zostały zmienione na nowe, zakupione w BMW. Bogate wyposażenie seryjne dotyczy również wnętrza z czarną skórzaną tapicerką. To jednak nie wystarczyło Łukaszowi, bowiem postanowił jeszcze wymienić przednie fotele na elektrycznie sterowany model Sportsitze z E46. Tutaj liczą się najmniejsze detale, dlatego fabryczna kierownica M-Technik ma teraz multifunkcyjne przyciski obsługujące tempomat.

Dodatkowo z tylnej kanapy zniknęły zagłówki i została ona przysłonięta przez oryginalny windshot. Wszystko po to, żeby nie zaburzać linii bocznej. W tym E36 również mamy w pełni elektryczny dach. Gdy go zamkniemy, możemy rozkoszować się dźwiękiem z nowego systemu audio. Jednostka sterująca Becker Indianapolis Pro nie tylko świetnie pasuje stylistycznie do deski rozdzielczej, ale również doskonale brzmi.

Tuning-BMW-E36-Cabrio-kokpit

 

Radio to ma fabryczny moduł bluetooth, dzięki czemu można korzystać z wielu zewnętrznych źródeł dźwięku. Przednie drzwi zostały wygłuszone i zamontowano w nich głośniki marki Hertz. Odpowiedni bas zapewnia aktywny głośnik basowy Blaupunkt w bagażniku.

Modyfikacje wnętrza i nadwozia pokazują, że Łukasz nie uznaje kompromisów, ale tak naprawdę dopiero przy modyfikacjach mechanicznych poszedł na całość: zawieszenie rozebrano, następnie każdy element został wypiaskowany i pomalowany proszkowo na czarno. Wszystkie łożyska i tuleje gumowe zostały zmienione na nowe, a śruby zawieszenia ocynkowane na złoty kolor. Złożone na nowo zawieszenie zostało oparte na amortyzatorach Koni Sport i sprężynach Vogtland z przodu. Z tyłu to krótkie kolumny KONI Sport do E30, do których na zamówienie powstały krótkie sprężyny.

Tuning-BMW-E36-Cabrio-koło

Wszystkie te modyfikacje miały na celu jak najlepsze wpasowanie wyjątkowych kół. Zrobione własnoręcznie przez Łukasza 17-calowe felgi to prawdziwy majstersztyk. Ich rotory pochodzą z Chevroleta Corvette. Zostały odpowiednio przygotowane i skręcone chromowanymi śrubami z oryginalnymi rantami i bębnami OZ Racing. Mają teraz odpowiednio 9 i 10,5 cali szerokości. Właściwe hamowanie zapewniają nowe kompleksowo zregenerowane i większe hamulce z BMW E46 330i. Bardzo duże tarcze o średnicy 325 mm z przodu i 320 mm z tyłu niesamowicie zmieniają możliwości wytracania prędkości.

Tuning-BMW-E36-Cabrio-silnik

Porównywalny zakres miały prace przy jednostce napędowej. To M52B28, czyli kultowa R6 o mocy 193 KM – fabryczny silnik tego egzemplarza. Choć właściwie niczego jej nie brakowało, przeszła kapitalny remont. Wspomniane przez Łukasza zabiegi to kompleksowa regeneracja głowicy, wymiana panewek, pierścieni i uszczelek, szkiełkowanie silnika czy ocynkowanie śrub i nakrętek. Nie ma tu zbędnych modyfikacji, tylko takie, które miały przywrócić silnikowi fabryczną siłę. Mocne, dopracowane auto jest teraz wizytówką Vmashera.

Klasyczna szkoła tuningu

Oba kabriolety reprezentują klasyczną szkołę tuningu E36. Nie ma tutaj oszczędzania, nie ma też chwilowo modnych akcesoriów. Jest natomiast dużo tego, co najbardziej treściwe: oba auta wyposażeniem nawiązują do najbogatszych wersji M, mają mocno obniżone zawieszenie i szerokie 17-calowe felgi z błyszczącymi rantami. Mają też rasowe sześciocylindrowe silniki z manualnymi skrzyniami biegów, co jest konieczne, żeby moc cieszyć się pięknym dźwiękiem w otwartym nadwoziu.

Tuning-BMW-E36-Cabrio-dwa auta

Nie sposób nie docenić tego, co dokonał Konrad, który zaczynał przecież od podstawowej wersji, wyposażonej w 115-konny silnik. Godny szacunku jest także ogrom pracy, którą wykonał Łukasz przy swojej 328i. Auto prezentuje nie tylko niesamowity styl, ale przede wszystkim najwyższą jakość modyfikacji. To wyjątkowe samochody prawdziwych pasjonatów, a prace nad nimi wciąż trwają…

Krzysztof Kaźmierczak

Fot. Piotr Mokwiński

Tuning-BMW-E36-Cabrio-widok z przodu

 

BMW E36 cabrio, 1998 r.

SILNIK/NAPĘD:
Fabryczny: M43B18, 1800 ccm, 115 KM przy 5500 obr./min i 168NM przy 3900 obr./min

Aktualny: M52B20, 1991 ccm, 150 KM przy 5900 obr./min i 190 Nm przy 4200 obr./min, układ wydechowy przelotowy bez katalizatora i końcowy tłumik Scorpion, manualna 5-biegowa skrzynia biegów

ZAWIESZENIE/HAMULCE:
Gwintowane zawieszenie FK, camber plates z przodu i regulowane tylne wahacze
KOŁA/OPONY:
BBS Kerscher RX w rozmiarze 17 cali, z przodu szerokość 9J, ranty 3-calowe, z tyłu szerokość 10.5J ranty 3,5-calowe; opony z przodu: 185/35/17, opony z tyłu: 225/35/17
NADWOZIE:
Zderzaki oryginalne M-Technik, progi M-Technik, lusterka M3, listwy boczne oryginalne M-Technik, ksenonowe żarówki i czarne wnętrza w reflektorach, czarne nerki, tylne lampy M-Technik
WNĘTRZE:
Tapicerka zmieniona z granatowej welurowej na czarną skórzaną, przednie fotele BMW M3 – vadery, kierownica wielofunkcyjna z pakietu M-Technik – „serducho”, dodany komputer pokładowy OBC, podświetlana gałka zmiany biegów M3, obszyte na nowo mieszki zmiany biegów oraz hamulca ręcznego, w pełni elektryczny dach
STYL:
german style
WŁAŚCICIEL:
KONRAD (FISIEK)

 

Tuning-BMW-E36-Cabrio-widok z przodu

 

BMW E36 328i cabrio, 1999 r.

SILNIK/NAPĘD:
Oryginalny, R6, M52B28, 2793 ccm 193 KM przy 5300 obr./min i 280 Nm przy 3950 obr./min; kapitalny remont silnika, seryjna manualna 5-biegowa skrzynia biegów, dyferencjał seryjny o przełożeniu 2,93
ZAWIESZENIE/HAMULCE:
Zawieszenie przednie gwintowane Vogtland na wkładach KONI, regulacja kątów camber plates, stalowa podwójna rozpórka z przodu, zawieszenie tylne: krótkie KONI Sport z BMW E30 i krótkie sprężyny na zamówienie; całe zawieszenie rozebrane, wypiaskowane oraz pomalowane proszkowo czarnym lakierem z połyskiem, wszystkie łożyska i tuleje wymienione na nowe – wszystkie śrubki ocynkowane na złoto

Układ hamulcowy: tarcze z przodu 325 mm, tarcze z tyłu 320 mm, zaciski jednotłoczkowe z E46 330i wypiaskowane, ocynkowane oraz pomalowane na grafitowo (po kompletnej regeneracji)

KOŁA/OPONY:
Obręcze „Vmasher Custom” o srebrnych rotorach (Chevrolet Corvette) z czarnymi dodatkami, chromowane śrubki, ranty i bębny OZ Racing, średnica felg 17 cali, szerokość felg: 9 cali z przodu i 10,5 cali z tyłu, opony z przodu Nankang NS2 205/40R17, z tyłu Michelin Pilot Sport 225/35R17
NADWOZIE
Fabrycznie wyposażone w pakiet zewnętrzny M-Technik, czyli zderzaki, listwy, progi; lusterka boczne zmienione na zwykłe, reflektory zmienione na Bosch z soczewką, z tyłu lampy M-Technik z białym kierunkowskazem; całe nadwozie ponownie lakierowane – kolor Bostongrün 275, wszelkie spinki, klamki, uszczelki itd. nowe z ASO
WNĘTRZE:
Kierownica M-Technik z przyciskami multifunkcyjnymi, fotele E46 coupé sterowane elektrycznie i podgrzewane, podłokietnik, cupholder
AUDIO:
Becker Indianapolis Pro z fabrycznym modułem bluetooth, w bagażniku skrzynia z głośnikiem basowym, aktywna Blaupunkt, przednie głośniki zmienione Hertz, całość wygłuszona matami.
STYL:
german style
WŁAŚCICIEL:
Łukasz „Vmasher”
PODZIĘKOWANIA:
Dla Klaudynki za ogromną cierpliwość

(BMW TRENDS 1/2018)

Podobne

VW Golf Mk1 C – pamiątkowy

Ten VW Golf Mk1 C ma w swojej historii smutny epizod, wieloletnią czarną dziurę, gdy dosłownie nic się z nim nie działo, oraz dwa kilkuletnie postoje. Dzięki temu zachował się w bardzo dobrym stanie i właśnie zaczyna swoje drugie życie. Jest rok 1981. Trzydrzwiowy pomarańczowy Volkswagen Golf zjeżdża z taśm fabryki i trafia do holenderskiego…

BMW E30 Toyota Pickup

BMW E30 jako terenowy pickup. Czekaj, czekaj… Co?

Ten wóz to chyba lepsze połączenie BMW i Toyoty od Supry… Choć BMW nigdy nie wprowadziło do produkcji pickupa. Był co prawda słynny primaaprilisowy żart z 2011 roku, w którym pokazano 'UTE" oparty na E92 M3. Powstała też koncepcja oparta na ogromnym SUV-ie X7, ale nic takiego nie zostało wprowadzone do produkcji. Mercedes (krótko) sprzedawał…