Tak o swoim BMW napisał w zgłoszeniu Daniel. Jego zdaniem german to najlepszy styl dla niemieckiej limuzyny z lat 90. Zgadzacie się?
Od dziesięcioleci na szczycie oferty modelowej BMW znajduje się limuzyna serii 7. Po sukcesie typoszeregu E32 bawarska firma pokazała E38, które do dziś uznawane jest za jedną z najpiękniejszych limuzyn BMW. My przedstawiamy taki wóz w stylu german.
Kultowe V8 BMW
E38 coraz częściej trafia do ceniących dobry smak pasjonatów. Jednym z nich jest Daniel, który postanowił przerobić czarne BMW, żeby było jeszcze bardziej eleganckie. Pod maską pracuje silnik V8 o oznaczeniu M62B25, połączony z automatyczną skrzynią biegów. Przebieg ponad 300 tys. km nie zdołał zrobić krzywdy kultowej jednostce napędowej, dlatego V8 została jedynie poddana kompleksowemu serwisowi i tam, gdzie było to możliwe, wyposażona w nowy osprzęt. Skrzynia biegów po 25 latach od czasu produkcji wymagała już większej uwagi. Remont został wykonany z użyciem części sprowadzanych z USA.
Jak najniżej opuścić BMW 735
Dużo więcej zmian zaszło w zawieszeniu. Firma Lowride zrobiła wszystko, żeby było jak najniżej. Przy okazji udało się uzyskać agresywne kąty camber, dzięki którym nadkola zostały szczelnie wypełnione. Do budowy tego zestawu wykorzystało części zaprojektowane dla BMW E39.
Robione na zamówienie zawieszenie powstało specjalnie po to, żeby wyeksponować customowe felgi. Są to trzyczęściowe dwudziestki, wykonane na bazie 19-calowych rotorów Rondel 0081. Felgi zostały poszerzone przez ranty Radinox (o 3 cale z przodu i 4 cale z tyłu). Wklęsłe rotory zostały proszkowo pomalowane na ciemnografitowy kolor, a całość skręcona za pomocą złotych śrub. Efekt? Szerokość 9,5 cala z przodu i 10,5 z tyłu, a przy tym niskie ET, dzięki czemu jest szeroko. Do tego opony Nankang 225/25/20 z przodu i Toyo 255/35/20 z tyłu.
Kuracja odmładzająca E38
Czarna limuzyna przeszła dzięki Danielowi kurację odmładzającą. Auto zostało przerobione na wersję poliftingową. W tym celu wymieniono lampy z przodu i z tyłu (USA), błotniki oraz maskę. Zderzak przedni został zrobiony na gładko i uzupełniony o dokładkę marki Alpina. Na tablicę na przednim zderzaku zamiast blendy założono listwę, ale mała tablica na tylnej klapie ma blendę. Wykonane na zamówienie felgi nie mieściły się w seryjnych nadkolach, dlatego trzeba było poszerzyć tylne wnęki o ok. 1,5 cm po każdej stronie. Przy okazji lakierowania nadwozia pomalowano też progi oraz dół tylnego zderzaka. Wszystkie szyby zostały oklejone folią dającą efekt ciemnego lustra. Zamontowano nowe listwy dolne. Nowe są również wkłady lusterek bocznych.
BMW 7 jest zwykle bogato wyposażone, szczególnie jeżeli ma pod maską silnik V8. To ma TV, telefon, dwustrefową automatyczną klimatyzację, podgrzewane elektryczne fotele. Wymagało jednak odświeżenia. Zużyta kierownica została wymieniona na oryginalną w idealnym stanie. Popękane plastiki i porysowane drewno też wymieniono na nowe. Muzyki można posłuchać dzięki fabrycznej jednostce sterującej DSP, która została wzmocniona przez dużą dwugłośnikową skrzynię basową z USA firmy Fuel. Do tego w zestawie pracują podwójny kondensator i wzmacniacz firmy Hifonics.
Czarujące E38
E38 Daniela to jedno z tych aut, które oczarowuje od pierwszego spojrzenia. Jest niskie, wita pomrukiem silnika V8 i zaprasza do komfortowego wnętrza. Daniel mówi, że od kilku lat stara się odwiedzać większość interesujących go zlotów czy imprez. Wcale mu się nie dziwię! Autostradowy cruising takim krążownikiem to musi być czysta przyjemność!
Krzysztof Kaźmierczak
Fot. autor
BMW E38 735, 1996 r., |
SILNIK/ NAPĘD |
Fabryczny o symbolu M62B35, pojemności skokowej 3498 ccm, 235 KM przy 5800 obr./min; nowy osprzęt wraz z uszczelkami; automatyczna skrzynia biegów wyremontowana przy wykorzystaniu części z USA, jak m.in. trwalszy kosz sprzęgłowy |
ZAWIESZENIE/ HAMULCE |
Zestaw do E39 przerobiony na zamówienie przez Lowride, kąty na seryjnych wahaczach
Układ hamulcowy: tarcze, zaciski, przewody, zmiany dotyczące układów elektronicznych, nacinane i nawiercane tarze Zimmermanna |
KOŁA/ OPONY |
Trzyczęściowe Custom 20” z felg 19” Rondel 0081; ranty Radinox: 3 cale z przodu i 4 cale z tyłu; wklęsły rotor proszkowo pomalowany na ciemnografitowo, złote śrubki; szerokość 9,5 cala z przodu i 10,5 z tyłu, niskie ET; nieduży naciąg na oponach Nankang 225/25/20 z przodu i Toyo 255/35/20 z tyłu |
NADWOZIE |
Auto przerobione na wersję poliftingową: wymienione lampy z przodu i z tyłu, błotniki i maska; zderzak przedni zrobiony na gładko z dokładką od BMW Alpina, na przednim zderzaku listwa zamiast blendy na tablicę, tylna klapa z blendą na małą tablicę; przednie kierunkowskazy i tylne światła USA; poszerzone tylne nadkola po 1,5 cm na stronę, pomalowane progi i dół tylnego zderzaka; wszystkie szyby oklejone folią dającą efekt ciemnego lustra; nowe szkła lusterek i listwy dolne wokół auta |
WNĘTRZE |
Oryginalna kierownica kupiona w idealnym stanie, wymienione popękane plastiki i porysowane drewno
Wyposażenie fabryczne: TV, telefon, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, podgrzewane sterowane elektrycznie fotele |
AUDIO |
System DSP, duża dwugłośnikowa skrzynia firmy Fuel, podwójny kondensator i wzmacniacz firmy Hifonics |
STYL |
German |
WŁAŚCICIEL |
Daniel Małecki |
PODZIĘKOWANIA |
Dla mojej drugiej połówki za to, że wspiera mnie przy tworzeniu moich projektów i dodaje otuchy w trudnych chwilach |
(BMW TRENDS 1/2021)