Skok w bok kultowego tunera BMW - Trends Magazines

Skok w bok kultowego tunera BMW

Hartge to firma o kultowym statusie dla wielu fanów BMW. Okazuje się, że niemcy miewali romanse z innymi markami. Pokazywaliśmy już Hartge F1. Teraz czas na Renault Lagunę Biturbo…

Renault Laguna Biturbo

To projekt Hartge z 1995. Chodziło o stworzenie sportowej wersji Renault Laguny. Tak powstała ta wyjątkowa odmiana z silnikiem o mocy 280 KM, która potrafiła osiągać 100 km/h w 7 s. Dla nie których to Święty Graal – zbudowano tylko kilka sztuk.  

Modyfikacje Hartge

Pod maską Francuza upchnięto 3-litrowy silnik V6 bi-turbo o mocy 280 KM z najmocniejszej wersji Renault Safrane. Hartge podniosło ciśnienie doładowania z 0,5 do 0,8 bara. Z Safrane do Laguny trafiły też układ wydechowy i koła z hamulcami. Nie udało się niestety zamontować napędu na cztery koła. Finalnie Laguna musiała przenosić 400 Nm na asfalt przez przednie koła. Zmiany w zawieszeniu ograniczyły się do mocniejszych amortyzatorów.  Laguna potrafiła pojechać 254 km/h.

BMW E36 M3 na celowniku


Laguna Hartge to szybkie auto z mocnym silnikiem i sportowymi dodatkami. Sportowy zderzak z przodu i duży spojler z tyłu to tylko niektóre dodatki od Hartge. Zdaniem niektórych auto miało konkurować z szybkimi sedanami z niemiec. Ale jak przednionapędowy rodzinny liftback z Francji miał odebrać klientów BMW M3? Nawet Renault nie widziało sensu w produkcji takiego auta… podobno zdecydować o tym miała niska sprzedaż Safrane Biturbo.

Cóż… ani Renault nie przetrwało na rynku „szybkich sedanów”, ani (niestety) Hartge nie przetrwało w biznesie tuningu. Wielka szkoda.

źródło: francuskie.pl

 

Podobne

VW T1 Auwärter Carlux. Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie- HISTORIA

https://www.youtube.com/watch?v=i4jMk30aktw To auto przez wielu nazywane jest Świętym Graalem busów VW, a przecież nawet nie nazywa się Volkswagen. To Auwärter Carlux, czyli zbudowany w oparciu o pierwszą generację busa pojazd, który miał przypominać pełnoprawny autobus. Powstały tylko 24 takie samochody w latach 60. i niewiele z nich przetrwało do dziś. Ten egzemplarz z 1963 został…

Cupra Born 2022 – nowonarodzony elektryk

Cupra Born to pierwsze 100-procentowe auto elektryczne hiszpańskiego producenta. Cupra chwali się, że samochód posiada jeden z najbardziej zaawansowanych zelektryfikowanych układów napędowych, jakie kiedykolwiek stosowała marka. Dla nas jednak najważniejsza wiadomość jest taka, że moc trafia na tylne koła! Cupra Born bazuje na VW ID.3, ale ma bardziej sportowy charakter. Werner Tietz, wiceprezes wykonawczy ds.…