Skok w bok kultowego tunera BMW - Trends Magazines

Skok w bok kultowego tunera BMW

Hartge to firma o kultowym statusie dla wielu fanów BMW. Okazuje się, że niemcy miewali romanse z innymi markami. Pokazywaliśmy już Hartge F1. Teraz czas na Renault Lagunę Biturbo…

Renault Laguna Biturbo

To projekt Hartge z 1995. Chodziło o stworzenie sportowej wersji Renault Laguny. Tak powstała ta wyjątkowa odmiana z silnikiem o mocy 280 KM, która potrafiła osiągać 100 km/h w 7 s. Dla nie których to Święty Graal – zbudowano tylko kilka sztuk.  

Modyfikacje Hartge

Pod maską Francuza upchnięto 3-litrowy silnik V6 bi-turbo o mocy 280 KM z najmocniejszej wersji Renault Safrane. Hartge podniosło ciśnienie doładowania z 0,5 do 0,8 bara. Z Safrane do Laguny trafiły też układ wydechowy i koła z hamulcami. Nie udało się niestety zamontować napędu na cztery koła. Finalnie Laguna musiała przenosić 400 Nm na asfalt przez przednie koła. Zmiany w zawieszeniu ograniczyły się do mocniejszych amortyzatorów.  Laguna potrafiła pojechać 254 km/h.

BMW E36 M3 na celowniku


Laguna Hartge to szybkie auto z mocnym silnikiem i sportowymi dodatkami. Sportowy zderzak z przodu i duży spojler z tyłu to tylko niektóre dodatki od Hartge. Zdaniem niektórych auto miało konkurować z szybkimi sedanami z niemiec. Ale jak przednionapędowy rodzinny liftback z Francji miał odebrać klientów BMW M3? Nawet Renault nie widziało sensu w produkcji takiego auta… podobno zdecydować o tym miała niska sprzedaż Safrane Biturbo.

Cóż… ani Renault nie przetrwało na rynku „szybkich sedanów”, ani (niestety) Hartge nie przetrwało w biznesie tuningu. Wielka szkoda.

źródło: francuskie.pl

 

Podobne

Lamborghini Huracan Tecnica – ostatnie wolnossące?

Na trwającym salonie samochodowym w Nowym Jorku Lamborghini zaprezentowało nową odmianę Huracana - Tecnica. To może być ostatni Huracan z wolnossącą jednostką V10.  Lamborghini Huracan ma na karku już 8 lat. Coraz bardziej zaostrzające się normy spalin powodują, że auta typu Huracana albo wymrą, albo zostaną zastąpione elektrycznymi wariantami. Włoska marka z Sant'Agata nie bardzo…

Nowa seria 1. Radykalne zmiany konstrukcyjne i nowy początek dla małego BMW

Z końcem września w salonach BMW w Polsce zadebiutuje nowe BMW serii 1. W III generacji popularnego kompaktu klasy premium po raz pierwszy została zastosowana konstrukcja z napędem na przednie koła, a oferta silnikowa będzie ropoczynać się od jednostkek 3-cylindrowych. Co oznaczają te radykalne zmiany? Czy to koniec pewnej epoki? Czy seria 1 przestanie być wyjątkowa?…