Skok w bok kultowego tunera BMW - Trends Magazines

Skok w bok kultowego tunera BMW

Hartge to firma o kultowym statusie dla wielu fanów BMW. Okazuje się, że niemcy miewali romanse z innymi markami. Pokazywaliśmy już Hartge F1. Teraz czas na Renault Lagunę Biturbo…

Renault Laguna Biturbo

To projekt Hartge z 1995. Chodziło o stworzenie sportowej wersji Renault Laguny. Tak powstała ta wyjątkowa odmiana z silnikiem o mocy 280 KM, która potrafiła osiągać 100 km/h w 7 s. Dla nie których to Święty Graal – zbudowano tylko kilka sztuk.  

Modyfikacje Hartge

Pod maską Francuza upchnięto 3-litrowy silnik V6 bi-turbo o mocy 280 KM z najmocniejszej wersji Renault Safrane. Hartge podniosło ciśnienie doładowania z 0,5 do 0,8 bara. Z Safrane do Laguny trafiły też układ wydechowy i koła z hamulcami. Nie udało się niestety zamontować napędu na cztery koła. Finalnie Laguna musiała przenosić 400 Nm na asfalt przez przednie koła. Zmiany w zawieszeniu ograniczyły się do mocniejszych amortyzatorów.  Laguna potrafiła pojechać 254 km/h.

BMW E36 M3 na celowniku


Laguna Hartge to szybkie auto z mocnym silnikiem i sportowymi dodatkami. Sportowy zderzak z przodu i duży spojler z tyłu to tylko niektóre dodatki od Hartge. Zdaniem niektórych auto miało konkurować z szybkimi sedanami z niemiec. Ale jak przednionapędowy rodzinny liftback z Francji miał odebrać klientów BMW M3? Nawet Renault nie widziało sensu w produkcji takiego auta… podobno zdecydować o tym miała niska sprzedaż Safrane Biturbo.

Cóż… ani Renault nie przetrwało na rynku „szybkich sedanów”, ani (niestety) Hartge nie przetrwało w biznesie tuningu. Wielka szkoda.

źródło: francuskie.pl

 

Podobne

Nowe BMW X5 M i X6 M. Do wyboru wersja Competition lub „zwykła” – PREMIERA

BMW zaprezentowało trzecią generację modeli BMW M GmbH w segmencie luksusowych pojazdów Sports Activity Vehicle (SAV) i Sports Activity Coupe (SAC). Nowe BMW X5 M, nowe BMW X6 M zostaną wprowadzone na rynek razem (od kwietnia 2020 r.). Silnik: wysokoobrotowy 4,4-litrowy silnik V8 z technologią M TwinPower Turbo. Mocowanie silnika o bardzo wysokiej sztywności. Układy chłodzenia…

TVR Sagaris z silnikiem BMW V10 – tego jeszcze nie grali

Takiego połączenia chyba jeszcze nie było. Połączenie niszowej brytyjskiej marki samochodów sportowych z wyścigowym motorem BMW V10 z M5 i M6. To auto jest tak niedorzeczne, że aż go pożądamy! TVR to brytyjska firma produkująca samochody sportowe od 1946 roku. W 2004 roku została przejęta przez rosyjskiego biznesmena i właśnie z tego okresu pochodzi opisywany…