Skok w bok kultowego tunera BMW - Trends Magazines

Skok w bok kultowego tunera BMW

Hartge to firma o kultowym statusie dla wielu fanów BMW. Okazuje się, że niemcy miewali romanse z innymi markami. Pokazywaliśmy już Hartge F1. Teraz czas na Renault Lagunę Biturbo…

Renault Laguna Biturbo

To projekt Hartge z 1995. Chodziło o stworzenie sportowej wersji Renault Laguny. Tak powstała ta wyjątkowa odmiana z silnikiem o mocy 280 KM, która potrafiła osiągać 100 km/h w 7 s. Dla nie których to Święty Graal – zbudowano tylko kilka sztuk.  

Modyfikacje Hartge

Pod maską Francuza upchnięto 3-litrowy silnik V6 bi-turbo o mocy 280 KM z najmocniejszej wersji Renault Safrane. Hartge podniosło ciśnienie doładowania z 0,5 do 0,8 bara. Z Safrane do Laguny trafiły też układ wydechowy i koła z hamulcami. Nie udało się niestety zamontować napędu na cztery koła. Finalnie Laguna musiała przenosić 400 Nm na asfalt przez przednie koła. Zmiany w zawieszeniu ograniczyły się do mocniejszych amortyzatorów.  Laguna potrafiła pojechać 254 km/h.

BMW E36 M3 na celowniku


Laguna Hartge to szybkie auto z mocnym silnikiem i sportowymi dodatkami. Sportowy zderzak z przodu i duży spojler z tyłu to tylko niektóre dodatki od Hartge. Zdaniem niektórych auto miało konkurować z szybkimi sedanami z niemiec. Ale jak przednionapędowy rodzinny liftback z Francji miał odebrać klientów BMW M3? Nawet Renault nie widziało sensu w produkcji takiego auta… podobno zdecydować o tym miała niska sprzedaż Safrane Biturbo.

Cóż… ani Renault nie przetrwało na rynku „szybkich sedanów”, ani (niestety) Hartge nie przetrwało w biznesie tuningu. Wielka szkoda.

źródło: francuskie.pl

 

Podobne

Porsche dla indywidualisty. 911 Speedster- PREZENTACJA

911 Speedster łączy w sobie aspiracje purystycznej, zorientowanej na kierowcę maszyny z motorsportową techniką nadającą się do codziennego użytku. Za jego bazę konstrukcyjną posłużyły modele 911 R (rocznik 2016) oraz 911 GT3. Wysokoobrotowy, wolnossący silnik typu bokser o pojemności 4 litrów i mocy 375 kW (510 KM) został połączony z sześciostopniową, manualną skrzynią biegów GT.…

Kiedy autobus ma „pierwszeństwo”? Czy na pewno to wiesz?

Zaskakująco często możemy spotkać na drodze kierowców, którzy nie stosują się do obowiązku umożliwienia przejazdu autobusowi wyjeżdżającemu z zatoczki. Kiedy autobus ma "pierwszeństwo"? Czy na pewno możemy mówić w tym przypadku o pierwszeństwie? Obowiązek, o którym mowa, wynika z art. 18 Ustawy "prawo o ruchu drogowym". A brzmi on następująco:  “Art. 18. Kierujący pojazdem, zbliżając…