Robiące piorunujące wrażenie BMW E28 - Trends Magazines

Robiące piorunujące wrażenie BMW E28

BMW_E28_tuning

Prezentowane E28 gościło już na łamach BMW TRENDS . Już wtedy było to auto godne pokazania. W międzyczasie gruntowną metamorfozę i jest jeszcze lepiej!

BMW_E28_tuning

E28 to druga generacja serii 5. Jego produkcja rozpoczęła się w 1980 roku i zakończyła osiem lat później. Sprzedawana była na rynku europejskim, japońskim, amerykańskim oraz południowoafrykańskim. Model ten wśród miłośników marki uznawany jest za pierwszy z bardziej dopracowanych i określony mianem pierwszego z nowoczesnej generacji. BMW zadbało o jakość wykonania, wyposażenie oraz bezpieczeństwo podróżujących.

BMW_E28_tuning

Teraz przejdźmy do konkretów, czyli co Kucharz – właściciel auta ‒ tym razem nam zgotował. Zacznijmy od zewnątrz. Auto prezentuje się niesamowicie. Stojąc obok mamy wrażenie, że E28 opuściło bawarską fabrykę przed kilkoma miesiącami, a nie prawie 28 lat temu. Nadwozie polakierowane jest oryginalnym kolorem diamandschwarz metallic. Wszelkie elementy chromowane zostały wymienione na nowe, dzięki czemu auto widać z daleka. Charakteru dodają takie detale, jak przednia dokładka firmy Pfeba czy oryginalna lotka M-technic.

BMW_E28_tuning

Tak perfekcyjnie zachowane nadwozie napędza zeswapowany silnik M30b35 z E34 535i. Sześciocylindrowa jednostka o pojemności 3,5 litra oryginalnie generuje 211 KM i 310 Nm. Modyfikacjom uległy układy dolotowy oraz wydechowy. Marcin zastosował airbox Simoty oraz robiony na zamówienie układ wydechowy ze stali kwasoodpornej. Dodatkowo w przeniesieniu mocy na drogę pomaga szpera, również z M535i.

BMW_E28_tuning

Auto posadzone jest na gwintowanym zawieszeniu KW Variant 2. Jest nisko i twardo, ale dzięki temu ładnie i przyczepnie. Ustawienie takiej geometrii umożliwiły camber plate’y K-sport. W pewnym prowadzeniu pomaga również tylny stabilizator z M535i.

BMW_E28_tuning

Z wielką starannością zajęto się hamulcami. Przednie zaciski pochodzą z BMW 850i i współpracują z tarczą EBC TurboGroove oraz klockami EBC RedStuff. Przy takim zestawie nie mogło zabraknąć przewodów w stalowym oplocie. Tylne hamulce radzą sobie bardzo dobrze, więc pozostały seryjne. Wraz z hamulcami komplet tworzą 17-calowe felgi OZ Hartge ‒ z przodu 9,5-calowe z oponami 205/45, z tyłu o szerokości aż 10,5 cala z oponami 235/40.

BMW_E28_tuning

Zadbano też o wnętrze. Seryjne fotele zostały zastąpione obszytymi na nowo siedziskami Recaro z E24. Sportowego charakteru kabinie nadaje też kierownica M-technic I. Warto zwrócić uwagę na coś, co może dzisiaj nie robi wielkiego wrażenia, ale w latach 80. zapewne robiło – komputer pokładowy OBC II czy tylna półka z roletą na szybę.

BMW_E28_tuning

Podróż umila dobry zestaw car audio. Przednie i tylne głośniki to produkt firmy DLS. Tweetery wyprodukowała firma Infinity, a wzmacniacz i subwoofer JL Audio. Nad wszystkim panuje radioodtwarzacz Pioneer DEH-P77. Zabudowa subwoofera w bagażniku to już autorski pomysł Kucharza – trzeba przyznać, że dość oryginalny.

BMW_E28_tuning

Staraliśmy się zaprezentować auto w szarej, jesiennej aurze. Ale auto robi piorunujące wrażenie w każdych warunkach. Jak widać, Kucharz po raz drugi pokazał, jak dobrze dołożyć do pieca.

BMW_E28_tuning

Łukasz Miturski

Fot. autor

 BMW E28 (swap)535i

BMW_E28_tuning

NADWOZIE: fabrycznym lakier w kolorze diamandschwarz metallic, nowe elementy chromowane, dokładka przednia Pfeba, lotka M-technic

SILNIK/NAPĘD: swap silnika z M20B27 na M30B35, skrzynia manulna, airbox Simota, customowy przelotowy układ wydechowy ze stali kwasoodpornej, szpera z M535i

HAMULCE: przednie zaciski z BMW 850i, tarcze EBC TurboGroove, klocki EBC RedStuff, przewody hamulcowe w stalowym oplocie HEL, z tyłu seryjne

KOŁA: OZ Hartge, z przodu 9,5×17 cali et08 z oponami 205/45, z tyłu 10,5×17 cali et08 z oponami 235/40

WNĘTRZE: fotele Recaro z E24 obszyte na nowo, OBC II, kierownica M-technic I, półka tylna z roletą

AUDIO: radioodtwarzacz Pioneer DEH-P77, głośniki przednie i tylne DLS, tweetery Infinity, wzmacniacz i subwoofer JL Audio

ZAWIESZENIE: KW Variant 2, tylny stabilizator z M535i, camber-plate K-sport

PODZIĘKOWANIA: dla żony Justyny za wsparcie i cierpliwosć, dla Taty za wrodzoną pasję do aut, dla Darka za wieczną chęć do pomocy, dla Yelonki Garage za techniczną opiekę nad autem.

(BMW TRENDS 6/2013)

Podobne

BMW E46 Touring 1.5JZ. Praktycznie tylko bokiem

Karol, właściciel prezentowanego kiedyś E30 z 1JZ, stanął przed trudnym wyborem. Nadwozie jego driftowozu nie wytrzymało próby czasu i wylądowało na złomie. Opcje były dwie: odpuścić lub przełożyć wszystkie sprawne części, zbudować nowe auto i dalej latać bokiem. Nietrudno się domyślić, na co zdecydował się Karol. Jak to zwykle bywa, decyzję podjął spontanicznie, przy zimnym…

Utrudnij życie złodziejowi BMW, czyli historie nie tylko serwisowe

Dzień przed prima aprilis wychodząc z domu zostałem zatrzymany przez sąsiadkę, która powiedziała mi, że na masce mojego samochodu leżą wkłady od lusterek. Pomyślałem, że znowu dobrali się do nich złodzieje, ale je porzucili, gdy zobaczyli, że są znaczone mają wygrawerowaną końcówkę numeru nadwozia. Dzięki temu można dowiedzieć się, z jakiego auta pochodzą, bo zawiera…