Rekord prędkości na gazie! Ponad 300 km/h w BMW M1 zasilanym LPG - Trends Magazines

Rekord prędkości na gazie! Ponad 300 km/h w BMW M1 zasilanym LPG

BMW M1 Ertl LPG

Dwa lata temu w Londynie odnaleziono BMW M1, które w 1981 r. pobiło rekord prędkości dla samochodu zasilanego LPG. Przejazd odbył się z inicjatywy Haralda Ertla – austriackiego kierowcy wyścigowego oraz British Petroleum (BP), które widziało w tym wydarzeniu doskonały aspekt promocyjny dla nowego produktu, jakim był autogaz.

Zaprenumeruj już dziś. BMW Trends

Harald Ertl

Harald Ertl był austriackim kierowcą, który miał doświadczenie w Formule 1. W 1976 roku Ertl był jednym z kierowców, który wyciągał Nikiego Laudę z jego płonącego Ferrari podczas Grand Prix Niemiec.

Rekordowe BMW M1

Ertl chciał ustanowić rekord prędkości samochodem, którego silnik byłby napędzany LPG. Taki pomysł bardzo przypadł do gustu przedstawicielom BP. Brytyjski koncern dał projektowi zielone światło.

Zmieniony silnik BMW M1 LPG

Rozpoczęto poszukiwania odpowiedniego samochodu i ostatecznie wybór padł na BMW M1. Bolid został wyposażony w zmodyfikowany silnik wyposażony w 2 turbosprężarki KKK, a za ich montaż była odpowiedzialna firma Gustav Hoecker Sportwagen-Service. W samochodzie BMW M1 zastosowano gazowy układ zasilania Vialle.

fot. Vialle

BMW M1 – parametry na LPG

Tak skonfigurowane BMW osiągało moc 410 HP z silnika o pojemności skokowej 3453 cm³, który w standardowej, wolnossącej wersji, rozwijał 277 HP.

Zmiany aerodynamiczne w BMW M1 LPG

Aby uzyskać wyższą prędkość oraz upewnić się, że BMW będzie odpowiednio stabilne przy dużej prędkości do współpracy zaproszono projektanta Lamborghini – Waltera Wolfa. Zmieniono przód nadwozia (maska, spojler, błotniki, zintegrowane lusterka zewnętrzne). W tylnej jego części dodano potężne wloty powietrza do silnika (przed tylną osią) oraz spojler.

Rekord prędkości na gazie LPG

Dziś to miejsce jest znane r rekordów prędkości osiąganych przez samochody marki Bugatii. Mowa o torze testowym Volkswagena Ehra-Lessien, który firma kiedyś udostępniała innym podmitom do przeprowadzania testów. I tak 17 października 1981 r. o 13:28 Harald Ertl w zmodyfikowanym BMW M1 rozwinął na odcinku pomiarowym prędkość 301,4 km/h. Rekordowy samochód został sprzedany podczas aukcji Coys na Techno Classica za około 160 000 Euro.

Drugie BMW M1 

Harald Ertl i firma, którą założył razem z ekspertem od reklamy Gerhardem Freudenbergiem, przerobili drugie M1, ale tylko wizualnie. Podczas gdy rekordowy pojazd został zmodyfikowany w celu zasilania LPG, a następnie otrzymał znacznie większą moc dzięki turbodoładowaniu, ten drugi samochód nadal ma oryginalny sześciocylindrowy silnik rzędowy. Nawet manualna pięciobiegowa skrzynia biegów i podwozie pozostały nienaruszone. Auto otrzymało nowe nadwozie. Opierając się na danych z tunelu aerodynamicznym opracowano opływowy kształt, który następnie został przeniesiony na szkielet M1 zamiast oryginalnego nadwozia.

Ciekawostki o drugim BMW M1

Wewnątrz drugie przerobione BMW M1 ma białą skórę na sportowych fotelach, tunelu środkowym i dolnej części konsoli środkowej. Ten, kto wygrawerował metalową plakietkę za gałką dźwigni zmiany biegów, z pewnością nie znał kierowcy wyścigowego Haralda Ertla. W przeciwnym razie prawdopodobnie poprawnie przeliterowałby jego nazwisko. Może kiedyś dojdzie do spotkania dwóch BMW M1 ze specjalnym nadwoziem i bardzo chcielibyśmy tam być!

W 2007 roku AC Schnitzer przygotował „trójkę” ACS GP 3.10 z mocarnym silnikiem M5, którą podłączył do gazu i rozpędził się nią do ponad 318 km/godz. Redakcja BMW TRENDS miała okazję przejechać się tym autem.

Podobne

Land Rover Discovery widok z przodu

„10 powodów do zachwytu” Land Roverem Discovery – czy to prawda?

Pierwsze przychodzące do głowy skojarzenie z Land Roverem Discovery to auto, które dojedzie wszędzie, poradzi sobie w każdych warunkach a przy tym zapewni wystarczający komfort i bezpieczeństwo. Czy tak jest w rzeczywistości? Sprawdziliśmy reklamowane przez producenta „10 powodów do zachwytu”. Zanim przejdziemy do sprawdzania obietnic producenta kilka słów o testowanym przez nas aucie. Piąta generacja…

BMW_E46_M3_CSL

Kupujemy używane BMW E46 M3 – Czy to dobra inwestycja?- UŻYWANE

Dla wielu osób zakup BMW E46 w wersji M3 jest spełnieniem motoryzacyjnych marzeń. Mimo że to już pełnoprawny youngtimer, osiągami, prowadzeniem czy brzmieniem wkręcanego na obroty silnika przewyższa jednak wiele nowoczesnych aut. Każda generacja M3 podnosiła poprzeczkę w kwestii mocy, osiągów, prowadzenia, jak również wykonania wnętrza czy wyposażenia. BMW E46 zadebiutowało w 1998 roku. Rok później pojawiło się coupé. Na zbudowane…