Jak trudno jest kupić „rekina”, czyli starą „piątkę”, wie tylko ten, kto próbował znaleźć egzemplarz w dobrej kondycji. Kubie sztuka ta się udała. Swoje BMW sprowadził do Polski z Niemiec w 2010 roku. Miał, co prawda, uszkodzony silnik, ale o jego kupnie zdecydowała bezwypadkowość i stuprocentowa oryginalność. Jest to model 528i z 1984 roku.
Ulepszanie dobrego
Uszkodzona jednostka napędowa została zastąpiona 3,5-litrowym silnikiem z BMW 635 CSI z 1987 roku, jego przebieg to zaledwie 145.000 km.
Aby doprowadzić samochód do obecnego doskonałego stanu, Jakub wymienił mnóstwo części. Oprócz elementów seryjnych wprowadził również kilka niezwykle gustownych modyfikacji.
Z przodu została zamontowana fabrycznie nowa dokładka Pfeba, na tylnej klapie zaś umieszczono oryginalny spojler M-Technic. Błyszczące felgi to siedemnastocalowe BBS RS, szerokość przednich to 9 cali, zaś tylnych 9,5 cala. Dwuipółcalowy polerowany rant z przodu i 3-calowy tylnych felg robi ogromne wrażenie.
Na kultowe felgi naciągnięte zostały opony w rozmiarze 215/40 z przodu i szerokie 245/35 z tyłu. Bryła BMW nawet z równie pięknymi obręczami na pewno nie prezentowałaby się tak okazale, gdyby nie ingerencja w zawieszenie.
Sprężyny K.A.W. znacząco obniżyły karoserię BMW o 85 mm z przodu i 45 mm z tyłu. Ze sprężynami współpracują amortyzatory Bilstein B8. W zawieszeniu na przednich kielichach umieszczono rozpórkę Wiechers. Tyle na zewnątrz, a co w kabinie auta?
Zmiany we wnętrzu
Zamontowane zostały oryginalne fotele Recaro, przeznaczone do E28, fabryczne koło zastąpiła drewniana kierownica Momo Corse, lewarek zmiany biegów to oryginalny produkt Alpiny.
Nagłośnienie zostało wykonane w profesjonalnej firmie przez Wiecha, znanego fana BMW z Krakowa, wszystkie jego podzespoły zamontowano w fabrycznych miejscach. Radio to produkt Alpine, głośniki zaś DLS.
Warte podkreślenia jest to, że wszystkie części Jakub zdobywa na aukcjach internetowych, tropiąc okazje dzień w dzień. Niestety, zdobycie czegokolwiek do tego modelu jest coraz trudniejsze.
Co ciekawe, koszt wymienionych części przekroczył dziesięciokrotnie cenę samochodu. Ale to jeszcze nie koniec przygody Jakuba z „rekinem”, w planach ma bowiem remont blacharski i wymianę obecnego silnika na jednostkę V8.
Ciekawe jak dziś wygląda to auto…
Piotr Dankiewicz
Fot. Mikołaj Urbański
BMW E28 528i
-
- SILNIK/NAPĘD: 3,5 l z BMW 635 CSI, 218 KM & 310 Nm
- NADWOZIE: przedni spojler Pfeba, spojler na klapie M-Technic
- KOŁA/OPONY: 17-calowe BBS RS, opony 215/40 z przodu i 245/35 z tyłu
- ZAWIESZENIE: sprężyny K.A.W., amortyzatory Bilstein B8, rozpórka Wiechers
- WNĘTRZE: fotele Recaro, gałka zmiany biegów Alpina, kierownica Momo Corse
- CAR AUDIO: radio Alpine, głośniki DLS
(BMW TRENDS 5/2011)