Rekin z Zakopanego - Trends Magazines

Rekin z Zakopanego

Tuning BMW E28 528i widok z przodu

Jak trudno jest kupić „rekina”, czyli starą „piątkę”, wie tylko ten, kto próbował znaleźć egzemplarz w dobrej kondycji. Kubie sztuka ta się udała. Swoje BMW sprowadził do Polski z Niemiec w 2010 roku. Miał, co prawda, uszkodzony silnik, ale o jego kupnie zdecydowała bezwypadkowość i stuprocentowa oryginalność. Jest to model 528i z 1984 roku.

Ulepszanie dobrego

Tuning BMW E28 528i widok z boku w czasie jazdy

Uszkodzona jednostka napędowa została zastąpiona 3,5-litrowym silnikiem z BMW 635 CSI z 1987 roku, jego przebieg to zaledwie 145.000 km.

Tuning BMW E28 528i silnik

Aby doprowadzić samochód do obecnego doskonałego stanu, Jakub wymienił mnóstwo części. Oprócz elementów seryjnych wprowadził również kilka niezwykle gustownych modyfikacji.

Tuning BMW E28 528i grill

Z przodu została zamontowana fabrycznie nowa dokładka Pfeba, na tylnej klapie zaś umieszczono oryginalny spojler M-Technic. Błyszczące felgi to siedemnastocalowe BBS RS, szerokość przednich to 9 cali, zaś tylnych 9,5 cala. Dwuipółcalowy polerowany rant z przodu i 3-calowy tylnych felg robi ogromne wrażenie.

Tuning BMW E28 528i koło BBS

Na kultowe felgi naciągnięte zostały opony w rozmiarze 215/40 z przodu i szerokie 245/35 z tyłu. Bryła BMW nawet z równie pięknymi obręczami na pewno nie prezentowałaby się tak okazale, gdyby nie ingerencja w zawieszenie.

Tuning BMW E28 528i reflektor przedni

Sprężyny K.A.W. znacząco obniżyły karoserię BMW o 85 mm z przodu i 45 mm z tyłu. Ze sprężynami współpracują amortyzatory Bilstein B8. W zawieszeniu na przednich kielichach umieszczono rozpórkę Wiechers. Tyle na zewnątrz, a co w kabinie auta?

Zmiany we wnętrzu

Tuning BMW E28 528i fotele przednie

Zamontowane zostały oryginalne fotele Recaro, przeznaczone do E28, fabryczne koło zastąpiła drewniana kierownica Momo Corse, lewarek zmiany biegów to oryginalny produkt Alpiny.

Tuning BMW E28 528i zegary na panelu środkowym

Nagłośnienie zostało wykonane w profesjonalnej firmie przez Wiecha, znanego fana BMW z Krakowa, wszystkie jego podzespoły zamontowano w fabrycznych miejscach. Radio to produkt Alpine, głośniki zaś DLS.

Tuning BMW E28 528i kokpit z kierownicą Alpina

Warte podkreślenia jest to, że wszystkie części Jakub zdobywa na aukcjach internetowych, tropiąc okazje dzień w dzień. Niestety, zdobycie czegokolwiek do tego modelu jest coraz trudniejsze.

Tuning BMW E28 528i tylna kanapa

Co ciekawe, koszt wymienionych części przekroczył dziesięciokrotnie cenę samochodu. Ale to jeszcze nie koniec przygody Jakuba z „rekinem”, w planach ma bowiem remont blacharski i wymianę obecnego silnika na jednostkę V8.

Tuning BMW E28 528i gałka zmiany biegów Alpina

Ciekawe jak dziś wygląda to auto…

Piotr Dankiewicz

Fot. Mikołaj Urbański

Tuning BMW E28 528i widok z góry

BMW E28 528i

    • SILNIK/NAPĘD: 3,5 l z BMW 635 CSI, 218 KM & 310 Nm
    • NADWOZIE: przedni spojler Pfeba, spojler na klapie M-Technic
    • KOŁA/OPONY: 17-calowe BBS RS, opony 215/40 z przodu i 245/35 z tyłu
    • ZAWIESZENIE: sprężyny K.A.W., amortyzatory Bilstein B8, rozpórka Wiechers
    • WNĘTRZE: fotele Recaro, gałka zmiany biegów Alpina, kierownica Momo Corse
    • CAR AUDIO: radio Alpine, głośniki DLS

(BMW TRENDS 5/2011)

Podobne

Druciarstwo: BMW E36 przerobione na Nissana GTR

Musicie to zobaczyć. W USA ktoś postanowił przyspawać przód i tył z Nissana do BMW i opowiada w internecie o swoim "Skyline Project". Biedne E36... Biedny Skyline... Druciarstwo Najzabawniejsze jest jak głos w klipie ze stoickim spokojem opowiada, że zdecydował się na budowę tego szkaradztwa, bo nigdy nie powstał Skyline w wersji bez dachu... Z…