Recykling akumulatorów? Volkswagen: Tak, już to robimy - Trends Magazines

Recykling akumulatorów? Volkswagen: Tak, już to robimy

VW eUP! ładowanie

Volkswagen Group Components uruchomiło w ubiegłym tygodniu w fabryce w Salzgitter pierwszą w koncernie pilotażową linię do recyklingu akumulatorów wysokiego napięcia stosowanych w samochodach elektrycznych. Celem jest przemysłowy odzysk cennych surowców, jak lit, nikiel, mangan, kobalt w obiegu zamkniętym, a także aluminium miedzi i tworzyw sztuczny uzyskując stopień odzysku wynoszący ponad 90% w dłuższej perspektywie.

Szczególną cechą linii pilotażowej w Salzgitter jest fakt, że służy ona wyłącznie do recyklingu tych akumulatorów, które nie mogą już być zastosowane w jakikolwiek sposób. Wcześniej dokonuje się oceny, czy akumulator jest jeszcze na tyle wydajny, by np. można go było użytkować jako element mobilnej stacji ładowania albo mobilnego robota zasilającego pojazdy elektryczne. Większa liczba zużytych akumulatorów pojawi się najwcześniej pod koniec tej dekady, dlatego nowa linia w fazie pilotażowej może poddać recyklingowi do 3600 akumulatorów rocznie, co stanowi ok. 1500 ton. Później, dzięki stałej optymalizacji procesu odzyskiwania surowców będzie można na niej dokonywać recyclingu na większą skalę.

Innowacyjne technologie w służbie recyklingu

W innowacyjnym i zmniejszającym emisję CO2 procesie recyklingu nie stosuje się energochłonnego przetopu surowców w piecu hutniczym. Zużyte akumulatory zostają całkowicie rozładowane i zdemontowane. Pojedyncze elementy są następnie rozdrabniane do postaci granulatu i suszone. W procesie tym obok aluminium, miedzi i tworzyw sztucznych odzyskuje się przede wszystkim tzw. czarny proszek zawierający cenne surowce jak lit, nikiel, mangan, kobalt i grafit. Separacja i obróbka poszczególnych surowców za pomocą metod hydrometalurgicznych – z zastosowaniem wody i środków chemicznych – odbywa się później w wyspecjalizowanych firmach.
„Istotne elementy składowe cel akumulatorowych mogą być ponownie użyte do produkcji nowych katod” – wyjaśnia Mark Möller, szef działu Rozwoju Technicznego i e-mobilności: „Z badań wiemy, że surowce odzyskane ze zużytych akumulatorów mają takie same właściwości jak nowe. Materiały z recyklingu mogą być wykorzystywane do produkcji akumulatorów. Ponieważ popyt na „baterie” samochodowe, a przez to na surowce do ich produkcji mocno wzrośnie, jesteśmy w stanie dobrze wykorzystać każdy gram odzyskanego materiału”.

W wypadku katod wykonanych z odzyskanych surowców i z wykorzystaniem „zielonej” energii elektrycznej do atmosfery przedostaje się, według szacunków, około 1,3 tony mniej dwutlenku węgla na każdy akumulator o pojemności 62 kWh.

Podobne

BMW Bejrut wybuch

Eksplozja w Bejrucie nagrana z BMW. Co podmuch zrobił z samochodem?

Nagranie ze środka BMW serii 3 pokazuje z nowej perspektywy eksplozję w Bejrucie. Jak potężna była siła eksplozji? Co dzieje się z pojazdem pod naporem tak ogromnej siły? Perspektywa kierowcy BMW Warto zwrócić uwagę znaczną odległość od miejsca eksplozji. Film ukazuje potęgę wybuchu, który uderzając w BMW, wybija szyby i uszkadza nadwozie.  Rozbite szkło sieje spustoszenie…

pijany kierowca dachował Skodą

Jechał na podwójnym gazie i dachował. Test wykazał 3,5 promila!

Policjant po służbie zauważył dachujący nieopodal jego domu samochód. Widząc to, natychmiast ruszył z pomocą kierowcy i wydostał go z wraku samochodu. Jak się okazało, 25-latek był kompletnie pijany. Dodatkowo chciał uciec z miejsca zdarzenia. Dzielnicowy z Posterunku Policji w Byczynie 19 kwietnia br., po godzinie 20:00 zauważył na drodze dachujący samochód, który uderzył w…