Recykling akumulatorów? Volkswagen: Tak, już to robimy - Trends Magazines

Recykling akumulatorów? Volkswagen: Tak, już to robimy

VW eUP! ładowanie

Volkswagen Group Components uruchomiło w ubiegłym tygodniu w fabryce w Salzgitter pierwszą w koncernie pilotażową linię do recyklingu akumulatorów wysokiego napięcia stosowanych w samochodach elektrycznych. Celem jest przemysłowy odzysk cennych surowców, jak lit, nikiel, mangan, kobalt w obiegu zamkniętym, a także aluminium miedzi i tworzyw sztuczny uzyskując stopień odzysku wynoszący ponad 90% w dłuższej perspektywie.

Szczególną cechą linii pilotażowej w Salzgitter jest fakt, że służy ona wyłącznie do recyklingu tych akumulatorów, które nie mogą już być zastosowane w jakikolwiek sposób. Wcześniej dokonuje się oceny, czy akumulator jest jeszcze na tyle wydajny, by np. można go było użytkować jako element mobilnej stacji ładowania albo mobilnego robota zasilającego pojazdy elektryczne. Większa liczba zużytych akumulatorów pojawi się najwcześniej pod koniec tej dekady, dlatego nowa linia w fazie pilotażowej może poddać recyklingowi do 3600 akumulatorów rocznie, co stanowi ok. 1500 ton. Później, dzięki stałej optymalizacji procesu odzyskiwania surowców będzie można na niej dokonywać recyclingu na większą skalę.

Innowacyjne technologie w służbie recyklingu

W innowacyjnym i zmniejszającym emisję CO2 procesie recyklingu nie stosuje się energochłonnego przetopu surowców w piecu hutniczym. Zużyte akumulatory zostają całkowicie rozładowane i zdemontowane. Pojedyncze elementy są następnie rozdrabniane do postaci granulatu i suszone. W procesie tym obok aluminium, miedzi i tworzyw sztucznych odzyskuje się przede wszystkim tzw. czarny proszek zawierający cenne surowce jak lit, nikiel, mangan, kobalt i grafit. Separacja i obróbka poszczególnych surowców za pomocą metod hydrometalurgicznych – z zastosowaniem wody i środków chemicznych – odbywa się później w wyspecjalizowanych firmach.
„Istotne elementy składowe cel akumulatorowych mogą być ponownie użyte do produkcji nowych katod” – wyjaśnia Mark Möller, szef działu Rozwoju Technicznego i e-mobilności: „Z badań wiemy, że surowce odzyskane ze zużytych akumulatorów mają takie same właściwości jak nowe. Materiały z recyklingu mogą być wykorzystywane do produkcji akumulatorów. Ponieważ popyt na „baterie” samochodowe, a przez to na surowce do ich produkcji mocno wzrośnie, jesteśmy w stanie dobrze wykorzystać każdy gram odzyskanego materiału”.

W wypadku katod wykonanych z odzyskanych surowców i z wykorzystaniem „zielonej” energii elektrycznej do atmosfery przedostaje się, według szacunków, około 1,3 tony mniej dwutlenku węgla na każdy akumulator o pojemności 62 kWh.

Podobne

Wypożyczył BMW M3. Potem porzucił w polu

Porzucone BMW M3 znalazła polska policja, ponad 700 km od docelowego miejsca zameldowania auta. Zgłoszenie przywłaszczenia zielonego sedana trafiło w ubiegłym tygodniu do komisariatu w Bielawie (woj. dolnośląskie), a auto znaleziono przy polsko-litewskiej granicy.  BMW M3 nie jest typowym samochodem. No, może jeszcze w czerni niektórym byłoby ciężko odróżnić go od zwykłej serii 3. Ale…

Klasyka kontra nowoczesność, czyli Golf Mk2 GTI vs Up! GTI – VIDEO

Czy widzieliście już pojedynek klasyki z nowoczesnością? Tym razem w szranki staje Golf 2 GTI i Up! GTI. Oba auta mają ok. 115 KM, ale dzieli je ponad dwie dekady rozwoju technologii i 40 Nm momentu obrotowego na korzyść nowego autka. Czy dziadzia Golf pokona w walce nowiutkiego Up!? W filmie zobaczycie klasyczny wyścig na…