BMW E36 jest jedną z popularniejszych bawarek w naszym kraju. Jednak E36 sedan należące do Michała Kotkowskiego z Mad Cat’s Garage ma niewiele wspólnego z seryjnymi modelami jeżdżącymi po drogach. Poznajcie historię prawdziwej rajdówki z charakterystycznym logo.
Poważną przygodę z rallysprintem Michał rozpoczął cztery lata temu. Obserwując zawody na szutrowym Torze Słomczym, w których brała udział jego żona, złapał sportowego bakcyla. Zauroczenie zawodami było na tyle silne, że już w kolejnych zasiadł za kierownicą. Jego BMW E30, którym startował na imprezach driftowych, wywołało zdziwienie wśród organizatorów w Słomczynie. Jednak już po pierwszych kilometrach pokonanych na torze popularny „Kocur” postanowił na dobre wejść w świat rallysprintu. Pierwszym punktem planu podboju motosportu był zakup odpowiedniego auta.
Wybór padł na widoczne na zdjęciach BMW E36 320i sedan. Dlaczego właśnie ten model zdobył uznanie w oczach Michała? Po pierwsze, nowsza generacja popularnej trójki była sztywniejsza, miała wielowahaczowe tylne zawieszenie zapewniające stabilność, jakiej brakowało E30, i była dużo bardziej zaawansowana konstrukcyjnie od swojego poprzednika. Kolejnym ważnym aspektem było spełnienie wymogów homologacyjnych RSMP oraz RPP, a także klasy historycznej HRPP. Po przestudiowaniu specyfikacji oraz homologacji grupy N dla modelu BMW E36 320i okazało się, że najbardziej odpowiednim autem będzie sedan z 1991 roku. Oczywiście samochód mógłby być nieco młodszy, ale to właśnie wersja z 1991 roku charakteryzowała się brakiem ABS, szyberdachu oraz poduszek powietrznych, co bezpośrednio przekładało się na niską masę, wynoszącą 1270 kg (najlżejsze E36 do momentu wprowadzenia odmiany Compact). Ważną rolę odegrała także dostępność części do opisywanego modelu oraz jego popularność na rynku wtórnym. Poszukiwania odpowiedniego egzemplarza trwały siedem miesięcy. Wreszcie wymarzona beemka E36 spełniająca wszystkie wymagania Michała stanęła w garażu. Auto było w pełni seryjne, w idealnym stanie blacharskim. Można więc było zaczynać prace nad przystosowaniem samochodu do zawodów.
Najpierw zdemontowano wnętrze: każdy plastik, element wygłuszenia podłogi, spinkę, niepotrzebny element wiązki elektrycznej, a nawet ogranicznik otwarcia drzwi (ograniczniki drzwi tylnych to ponad 1,2 kg masy). Zamontowana została klatka bezpieczeństwa, za której wykonanie odpowiedzialna była firma Vicars. Kolejnym etapem było doposażenie wnętrza w niezbędne elementy, takie jak mocowania foteli, pasy i fotele OMP z homologacją FIA (prezent od sponsora 2Brally).

Zmodyfikowane zostały przednie wahacze, dzięki czemu możliwe było ustawienie geometrii tak samo jak w modelu M3 E36. Równolegle rozpoczęły się także prace nad poprawą seryjnego silnika. Wykonano swap wałka ssącego na wałek wydechowy (wałek ssący w M50B20 bez vanosa ma specyfikację bardzo podobną do wałka wydechowego silnika S50 z M3). Zamiast wałka dolotowego zamontowany został wałek sportowy firmy Świątek o kącie otwarcia 272 stopni. Kolektor dolotowy został wymieniony na ten sam element z modelu 2.5L. Pozwoliło to na przeniesienie „powerbandy” w zakres wysokich obrotów.


Obecnie samochód legitymuje się mocą 178 KM przy 6800 obr./min. oraz 182 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 6200 obr./min. Takie dane przekładają się na 6,7–7 sekund niezbędnych do osiągnięcia 100 km/h oraz 160 km/h prędkości maksymalnej. Spalanie? Samochód posiada homologację drogową, więc może poruszać się po drogach publicznych, spalając średnio 12 l/100 km. Podczas zawodów wynik średniego spalania uzyskany w trasie należy pomnożyć przez trzy.

W chwili obecnej auto jest topowo skonfigurowane oraz zestrojone i ma na koncie wiele sukcesów. W 2015 roku Michał Kotkowski za kierownicą BMW E36 zdobył tytuł II wicemistrza okręgu w klasyfikacji rallysprintów PZM w klasie do 2L oraz zajął 1 miejsce w klasyfikacji RWD i 3 miejsce w klasie pojemnościowej Pucharu Toru Słomczyn. Sezon 2016 również obfitował w wiele sukcesów. Cykl pucharu Toru Słomczyn Michał zakończył na 3. miejscu w klasie i 1. w klasyfikacji RWD. Najnowszą zdobyczą „Kocura” jest wicemistrzostwo okręgu w klasyfikacji rally sprintów.

| BMW 320i, 1991 r. |
| SILNIK/NAPĘD: |
| zmodyfikowany, o symbolu M50B20, pojemności skokowej 1991 ccm, mocy 178 KM przy 6950 obr./min i 188 Nm przy 6200 obr./min; zmodyfikowany układ dolotowy z wersji 2.5, ssący wałek rozrządu 272 stopnie, wydechowy seryjny po konwersji z dolotowego, wystrojony na Ecumaster DET3; kolektor równoodległościowy z łączeniem kanałów Y-pipe 2,5 cala do tłumika glasspack Magnaflow i tłumika końcowego Magnaflow; skrzynia manualna 5-biegowa, przełożenie główne 4,44, napęd na tył, mechanizm różnicowy z 30-procentową szperą |
| ZAWIESZENIE/HAMULCE: |
| zawieszenie przednie Bilstein B6, sprężyna Eibach -40 mm, tylne KONI Sport z regulacją, sprężyna Eibach -40 mm; poliuretanowe tuleje zawieszenia 80 ShA, acentryczne tuleje przednich wahaczy, zwiększony kąt wyprzedzenia zwrotnicy (wahacze M3) |
| KOŁA/OPONY: |
| z BMW E39 R16, 7,5 cala szerokości z przodu i z tyłu i pierścienie dystansujące 15 mm z przodu, 25 mm z tyłu; opony 205/45/R16 Nankang NS2R, Extreme VR1 & VR2 (asfalt), DMACK DMG2 (szuter) |
| NADWOZIE: |
| dokładka zderzaka M3, laminatowa maska, błotniki, tylna klapa, spojler M3 Motorsport Class 2 z laminatu i risery drukowane w 3D, oklejenie rajdowe |
| WNĘTRZE: |
| zdemontowane zbędne elementy wnętrza (wygłuszenia, tapicerka, plastiki, mocowania, wiązki), 6-punktowa homologowana klatka bezpieczeństwa – VICARS, fotele i pasy z mocowaniami OMP z Homologacją FIA 2BRally, siatka na kaski i intercom 2Brally, otuliny klatki bezpieczeństwa 2Brally, customowa gałka zmiany biegów drukowana w 3D |
| INNE: |
| 0 – 100 km/h: 6,9 – 7,2s V maks.: 160 km/h |
| STYL:rajdówka |
| WŁAŚCICIEL:Kocur |
| PODZIĘKOWANIA: Dla żony Zuzi za wsparcie, management i obecność w tym sporcie oraz dla przyjaciół z teamu Mad Cat’s Garage; za możliwość budowy samochodu i startów w sezonie 2016 serdecznie dziękuję wspierającym nas sponsorom: 2Brally, WOBO, Magnaflow Polska, Warsztat Samochodowy Twoje Auto, DEXTRA Auto Moto Serwis. |
Paweł Kaczor, Fot. autor
(BMW TRENDS 4/2016)


