Pierwszeństwo łamane: kiedy należy użyć kierunkowskazów? -

Pierwszeństwo łamane: kiedy należy użyć kierunkowskazów?

Znak pierwszeństwa przejazdu

Większości kierowców skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym nie sprawia żadnych trudności. Nadal jednak są jeszcze osoby, które nie do końca rozumieją takie oznakowanie. Pierwszeństwo łamane – kiedy należy użyć kierunkowskazów? 

  • sygnalizujemy wyłącznie zamiar skrętu
  • nie sygnalizujemy zjeżdżania z drogi z pierwszeństwem jadąc prosto

Gdy droga z pierwszeństwem skręca

Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym jest takim samym, jak każde inne – niezależnie od tego, w którą stronę skręca „droga główna”. Oznacza to, że obowiązują nas identyczne zasady, jak na pozostałych skrzyżowaniach. Innymi słowy musimy sygnalizować tylko zmiany kierunku ruchu.

Gdy droga z pierwszeństwem przejazdu przecina się pod kątem prostym z drogą podporządkowaną, sytuacja zdaje się być oczywista. Wiemy dokładnie, kto powinien być przez nas przepuszczony, a przed kim możemy przejechać. Sytuacja potrafi się odrobinę skomplikować, jeśli widzimy żółtą tabliczkę, która zamontowana jest pod znakiem określającym pierwszeństwo przejazdu.

Podobnie jak na innych skrzyżowaniach, rozróżniamy trzy kierunki jazdy: w lewo, w prawo oraz prosto. Sygnalizujemy każdą zmianę naszego kierunku ruchu, niezależnie od miejsca, w którym się znajdujemy.

Pierwszeństwo łamane – jakich błędów unikamy?

Niestety, niektórzy kierowcy interpretują ten przepis w inny sposób. Twierdzą oni, że droga z pierwszeństwem jest jakby prostą drogą, więc jadąc nią nie powinniśmy rzekomo włączać kierunkowskazu, natomiast zjeżdżając z niej już tak. Taki rodzaj jazdy może mieć swoje przykre konsekwencje, ponieważ kierujący może zostać wprowadzony w błąd użytym kierunkowskazem lub też jego brakiem, co bardzo szybko może skończyć się kolizją.

Istotnie, jeszcze kilkadziesiąt lat temu panowało przekonanie, że sygnalizować powinniśmy zjazd z drogi z pierwszeństwem, ale taki rodzaj informowania kierowców o zmianie kierunku jazdy okazał się być niewystarczający i miał bardzo dużo słabych punktów. Przykładowo, osoba oczekująca na wjazd na skrzyżowanie z drogi podporządkowanej, widząc pojazd poruszający się drogą z pierwszeństwem z włączonym kierunkowskazem nie wiedziała dokładnie, w którą z podporządkowanych dróg zmierza kierujący pojazdem, zjeżdżając z drogi z pierwszeństwem.

Jest łatwiej

Zastąpiono to rozwiązaniem, które wymaga od nas dużo mniej kalkulacji i wysiłku, oraz jest bardzo czytelne dla innych użytkowników ruchu. Zwyczajnie sygnalizujemy skręt w lewo lub prawo, a jadąc prosto jedziemy bez kierunkowskazu. Taki rodzaj jazdy jest bezpieczniejszy i prawidłowy. Krótko mówiąc- pozostałych kierowców nie za bardzo interesuje skąd się pojawiłeś na danym skrzyżowaniu, tylko dokąd zamierzasz jechać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Niedoceniony Golf. Czy słusznie?

Golf 3 nie cieszy się tak wielkim uznaniem jak pierwsza generacja hitu z Wolfsburga. Nawet popularna dwójka zyskała dużo większą rzeszę fanów. Taka sytuacja ma jednak swoje plusy. Spotkanie zadbanej, stuningowanej z gustem trójki nie jest łatwe. Nam jednak się udało. Poznajcie Golfa III należącego do Adama. Golfa o niepowtarzalnym charakterze. Trzecia generacja kompaktu z Wolfsburga jest popularnym samochodem.…

Który oszczędniejszy: Passat TDI (190 KM) czy Passat GTE (218 KM)?

Legendarne TDI i walczące o swoje miejsce na rynku GTE są różnymi receptami Volkswagena na niskie zużycie paliwa. Drogi do sukcesu okazują się różne, tak samo jak charaktery obu wersji limuzyny. Przez lata utarła się teoria, że diesle są oszczędne, a silniki benzynowe paliwożerne, co rekompensują większą zrywnością i wyższą kulturą pracy. Rozwój techniki sprawił,…