Pierwszeństwo łamane: kiedy należy użyć kierunkowskazów? -

Pierwszeństwo łamane: kiedy należy użyć kierunkowskazów?

Znak pierwszeństwa przejazdu

Większości kierowców skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym nie sprawia żadnych trudności. Nadal jednak są jeszcze osoby, które nie do końca rozumieją takie oznakowanie. Pierwszeństwo łamane – kiedy należy użyć kierunkowskazów? 

  • sygnalizujemy wyłącznie zamiar skrętu
  • nie sygnalizujemy zjeżdżania z drogi z pierwszeństwem jadąc prosto

Gdy droga z pierwszeństwem skręca

Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym jest takim samym, jak każde inne – niezależnie od tego, w którą stronę skręca „droga główna”. Oznacza to, że obowiązują nas identyczne zasady, jak na pozostałych skrzyżowaniach. Innymi słowy musimy sygnalizować tylko zmiany kierunku ruchu.

Gdy droga z pierwszeństwem przejazdu przecina się pod kątem prostym z drogą podporządkowaną, sytuacja zdaje się być oczywista. Wiemy dokładnie, kto powinien być przez nas przepuszczony, a przed kim możemy przejechać. Sytuacja potrafi się odrobinę skomplikować, jeśli widzimy żółtą tabliczkę, która zamontowana jest pod znakiem określającym pierwszeństwo przejazdu.

Podobnie jak na innych skrzyżowaniach, rozróżniamy trzy kierunki jazdy: w lewo, w prawo oraz prosto. Sygnalizujemy każdą zmianę naszego kierunku ruchu, niezależnie od miejsca, w którym się znajdujemy.

Pierwszeństwo łamane – jakich błędów unikamy?

Niestety, niektórzy kierowcy interpretują ten przepis w inny sposób. Twierdzą oni, że droga z pierwszeństwem jest jakby prostą drogą, więc jadąc nią nie powinniśmy rzekomo włączać kierunkowskazu, natomiast zjeżdżając z niej już tak. Taki rodzaj jazdy może mieć swoje przykre konsekwencje, ponieważ kierujący może zostać wprowadzony w błąd użytym kierunkowskazem lub też jego brakiem, co bardzo szybko może skończyć się kolizją.

Istotnie, jeszcze kilkadziesiąt lat temu panowało przekonanie, że sygnalizować powinniśmy zjazd z drogi z pierwszeństwem, ale taki rodzaj informowania kierowców o zmianie kierunku jazdy okazał się być niewystarczający i miał bardzo dużo słabych punktów. Przykładowo, osoba oczekująca na wjazd na skrzyżowanie z drogi podporządkowanej, widząc pojazd poruszający się drogą z pierwszeństwem z włączonym kierunkowskazem nie wiedziała dokładnie, w którą z podporządkowanych dróg zmierza kierujący pojazdem, zjeżdżając z drogi z pierwszeństwem.

Jest łatwiej

Zastąpiono to rozwiązaniem, które wymaga od nas dużo mniej kalkulacji i wysiłku, oraz jest bardzo czytelne dla innych użytkowników ruchu. Zwyczajnie sygnalizujemy skręt w lewo lub prawo, a jadąc prosto jedziemy bez kierunkowskazu. Taki rodzaj jazdy jest bezpieczniejszy i prawidłowy. Krótko mówiąc- pozostałych kierowców nie za bardzo interesuje skąd się pojawiłeś na danym skrzyżowaniu, tylko dokąd zamierzasz jechać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Jest szansa, że BMW Skytop wejdzie do produkcji. Jest jednak jeden warunek

Pokazany kilka dni temu prototyp BMW Skytop wywołał spore zamieszanie w mediach motoryzacyjnych oraz wśród fanów marki. Producent przyznaje, że rozważy wprowadzenie go do produkcji seryjnej, ale stawia warunek. Na corocznym pokazie elegancji Concorso d’Eleganza Villa d’Este BMW wystawia swoje prototypy. W tym roku zaprezentowano piękne BMW Skytop, o którym już pisaliśmy. Koncept spodobał się…

wyścig start Maybach i BMW

Maybach kontra BMW 7. Najpierw masa, poźniej masa.

Zastanawialiście się kiedyś co jest szybsze: ważący 2,8 tony Maybach, czy pół tony lżejsze BMW 760Li? My też nie, ale i tak mamy dla Was odpowiedź! carwow  Matt z carwow ustawił na linii startu BMW 760Li z 2013 roku oraz mierzącego ponad 6 metrów Maybacha S62 z 2005. Obie limuzyny mają 12-cylindrowe silniki i są ultraluksusowymi…