Piękno klasyki - Volkswagen Jetta A1 Coupé - Trends Magazines

Piękno klasyki – Volkswagen Jetta A1 Coupé

VW Jetta A1 Coupé CL auto na tle budynku

Volkswagen Golf – auto, którego nikomu nie trzeba przedstawiać. Nowe modele od wielu lat są wzorem samochodu kompaktowego. Starsze generacje wraz z upływem lat stają się pełnoprawnymi youngtimerami oraz klasykami. Widok takiego zadbanego klasycznego Golfa cieszy, ale już nie dziwi. Natomiast widok zadbanej Jetty A1 z dwudrzwiowym nadwoziem bardzo cieszy, ale też zaskakuje. Popatrzcie tylko na egzemplarz widoczny na zdjęciach!

 

Jetta zawsze pozostawała w cieniu Golfa. Popularny niemiecki hatchback wybijał się na pierwszy plan, zgarniając wszystkie zaszczyty oraz bijąc kolejne rekordy popularności. Jetta stała z boku. Znała swoje miejsce w szeregu. Bardziej konserwatywne nadwozie typu sedan trafiało w gust innego odbiorcy. Tak było kilkadziesiąt lat temu i tak jest teraz.

VW Jetta A1 Coupé CL front auta

Fani klasyki oraz szeroko pojętego tuningu aut z Wolfsburga upodobali sobie Golfy. Dostępność części oraz duża liczba kompletnych i jeżdżących egzemplarzy zrobiły swoje. Jetta została nieco zapomniana. I właśnie dlatego każdy świetnie zachowany egzemplarz pierwszej lub drugiej generacji tego modelu zwraca na siebie olbrzymią uwagę!

Z miłości do VW

Należące do Sławka auto widoczne na zdjęciach to Volkswagen Jetta A1 z 1983 roku. Model z rzadkim, poszukiwanym i efektownym dwudrzwiowym nadwoziem.

VW Jetta A1 Coupé CL widok od tyłu

Jak twierdzi Sławek, wszystko zaczęło się w latach 90. To właśnie wtedy zaczął na poważnie interesować się motoryzacją. Pierwszym samochodem, który stanął w garażu właściciela Jetty, było Polo 86c w czerwonym kolorze. Tuż po zakupie zostało zmodyfikowane. Sławek zamontował w nim inny układ wydechowy oraz felgi. Jeszcze nie czuł wyraźnej chęci wyróżnienia się.

VW Jetta A1 Coupé CL auto z boku

Kolejnym autem w motoryzacyjnym CV Sławka był Golf drugiej generacji. Samochód miał wysokoprężny silnik 1.6 TD oraz… sportowe zawieszenie. Golf także doczekał się kilku modyfikacji. Co dalej? Kolejny Golf MK2. Tym razem mocniejszy, z silnikiem 1.8 16V. Obniżony, ze zmienionymi fotelami oraz fioletowym kolorem nadwozia. Na tym jednak nie koniec.

VW Jetta A1 Coupé CL tył auta

Po sprzedaży Golfa dwójki Sławek zapragnął czegoś bardziej klasycznego. Wybór padł na kolejnego Golfa, ale tym razem pierwszej generacji. Seryjnie auto miało silnik o pojemności 1,1 litra, jednak ostatecznie pod maskę trafił motor z wersji GTI. Jedynka doczekała się bardzo wielu zmian i stała w garażu Sławka aż 13 lat. Po tym czasie przyszła pora na odmianę.

Wybór nieoczywisty

Dla posiadającego tak duże doświadczenie z klasycznymi Volkswagenami Sławka wybór kolejnego samochodu nie był oczywisty. Następny Golf nie wchodził w grę. Pospolitość nie była mile widziana. Liczyła się oryginalność. Dlatego zdecydował się na Jettę A1. Koniecznie z dwudrzwiowym nadwoziem.

VW Jetta A1 Coupé CL napis Jetta na boku auta

 

Poszukiwania ruszyły pełną parą. Wertując polskie oraz zagraniczne ogłoszenia Sławek ujrzał auto, o jakim marzył. Czerwona Jetta A1 Coupé od razu skupiała na sobie uwagę. Cel został osiągnięty? Nic bardziej mylnego. Wystawione na sprzedaż auto miało zaporową cenę. Poprzedni właściciel wiedział, co sprzedaje, i był twardym negocjatorem.

VW Jetta A1 Coupé CL napis Jetta CL na klapie

Auto znajdowało się w podwrocławskiej miejscowości o nazwie… Bagno. Po długich oględzinach, jeździe próbnej i rozmowie z właścicielem Sławek zdecydował się na dobicie targu. Co ciekawe, do Jetty sprzedający dorzucił… Passata B3 1.8. Tak oto Sławek stał się posiadaczem nie jednego, a dwóch ciekawych aut. Blisko 400-kilometrowa podróż do domu za kierownicą nowego nabytku była czystą przyjemnością.

Solidna podstawa

Jak już wspomniałem, prezentowane auto pochodzi z 1983 roku. Bazuje na Golfie pierwszej generacji. Charakterystycznym stylistycznym elementem Jetty są prostokątne przednie reflektory, które wyraźnie odróżniały jej front od Golfa. Samochód oferowany był w wersji z dwudrzwiowym lub czterodrzwiowym nadwoziem. Ta druga odmiana była bardziej popularna. Patrząc przez pryzmat naszych czasów standard wyposażenia CL nie był zbyt bogaty, ale obejmował wszystko co niezbędne do komfortowej i bezproblemowej jazdy.

VW Jetta A1 Coupé CL kokpit

Pod maską samochodu należącego do Sławka zamontowano wolnossący silnik 1.5 o mocy 70 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym równym 112 Nm. Takie parametry pozwalały na osiągnięcie 156 km/h. Dziś nikt nie zamierza potwierdzać tych danych. Benzynowy silnik to klasyczna ośmiozaworowa jednostka o czterech cylindrach ułożonych w rzędzie.

VW Jetta A1 Coupé CL oryginalne radio

Ciekawostką może być to, że układ napędowy wyposażono w automatyczną skrzynię biegów o trzech przełożeniach. Jej praca jest nieśpieszna, a poszczególne biegi są bardzo długie. To auto nie było i nie miało być sprinterem. Liczył się komfort i spokój podczas jazdy.

VW Jetta A1 Coupé CL fotele kierowcy i pasażerów

Delikatne zmiany Jetty

Widoczny na zdjęciach egzemplarz jest w oryginalnym stanie. Wygląda niemalże tak samo, jak podczas opuszczania fabryki. Kolor nadwozia oraz wnętrze są w pełni seryjne. Jednak, aby dodatkowo podkreślić unikatowość konstrukcji, zdecydowano się na wprowadzenie kilku delikatnych zmian.

VW Jetta A1 Coupé CL dwukolorowe felgi

W Jetcie zamontowano więc gwintowane zawieszenie FK Highsport zaprojektowane dla Golfa I oraz pierwszej i drugiej generacji kultowego Scirocco. Pojawiły się także zupełnie nowe trzyczęściowe felgi PLS Vitesse lakierowane na złoty kolor, który świetnie komponuje się z czerwonym lakierem nadwozia. Reszta pozostała w pełni seryjna. Bo taka miała zostać.

VW Jetta A1 Coupé CL dźwignia biegów skrzyni automatycznej

Współczesne wersje Volkswagena Jetty są wyborem z rozsądku oraz przejawem przywiązania do klasycznych nadwozi. Jetta A1 jest przejawem odwagi oraz braku uwielbienia dla sztampowych rozwiązań. Królem zadbanych i cenionych klasyków z Wolfsburga są starsze generacje Golfa. Jetta pozostaje w cieniu. I właśnie to sprawia, że dwudrzwiowy sedan na przestrzeni kilkudziesięciu lat stał się nieoczywisty i zdecydowanie rzadziej widywany na drogach niż kompaktowy niemiecki król.

Paweł Kaczor

Fot. autor

VW Jetta A1 Coupé CL auto tyłem na tle budynku

Jetta A1 Coupé, 1983 r.

SILNIK/ NAPĘD
1.5, R8, 8V, 70 KM, 112 Nm; napęd na przednią oś, skrzynia automatyczna, trzybiegowa
ZAWIESZENIE/ HAMULCE
Gwintowane zawieszenie FK Highsport, seryjne hamulce
KOŁA/ OPONY
Felgi PLS Vitesse: 7 cali z przodu, 8 cali z tyłu; opony 195/45/R14
NADWOZIE
Oryginalny czerwony lakier, kalkomania Jetta
WNĘTRZE
Seryjne wnętrze, piesek z epoki na tylnej półce
AUDIO
Seryjne radio
STYL
Klasyk
WŁAŚCICIEL
Sławek

(VW TRENDS 1/2022)

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Niedoceniony Golf. Czy słusznie?

Golf 3 nie cieszy się tak wielkim uznaniem jak pierwsza generacja hitu z Wolfsburga. Nawet popularna dwójka zyskała dużo większą rzeszę fanów. Taka sytuacja ma jednak swoje plusy. Spotkanie zadbanej, stuningowanej z gustem trójki nie jest łatwe. Nam jednak się udało. Poznajcie Golfa III należącego do Adama. Golfa o niepowtarzalnym charakterze. Trzecia generacja kompaktu z Wolfsburga jest popularnym samochodem.…

Kupujemy używane: Volkswagen Lupo GTI. Zalety, wady i typowe usterki

Proste, mocne, szybkie i niesamowicie zwinne. Nieprzypadkowo uchodzi za bezpośredniego spadkobiercę kultowego Golfa I GTI. 125 KM przy masie własnej 980 kilogramów i twardym zawieszeniu zapewnia masę dobrej zabawy. Lupo prowokuje do mocnego wciskania gazu i dynamicznego pokonywania zakrętów. Jak by tego było mało, cieszy oko, a na co dzień rozpieszcza wyposażeniem, o którym można…