BMW E31 850 CSi? - piękno sportowego klasyka | Trends

Piękno klasycznego BMW E31 850 CSi

BMW serii 8, czyli GT o wyglądzie supersamochodu, nie stało się sztandarowym autem nowej niszy rynkowej. Egzemplarz należący do Pawła przypomina jednak o tym, że losy BMW E31 mogły potoczyć się inaczej.

Historia BMW E31 850 CSi

Nie chodzi o sukces rynkowy, o który było naprawdę trudno. Z perspektywy kultury motoryzacyjnej „ósemka” stałaby się jeszcze ważniejsza, gdyby dopisała swój rozdział do historii zapoczątkowanej przez słynne BMW M1. Samochód kupiony przez Pawła w październiku 2012 roku to model 850 CSi. Auta z tej serii w dokumencie nazwanym Kraftfahrzeugbrief i będącym odpowiednikiem polskiego dowodu rejestracyjnego opisywane są jako M8/E.

Zdjęcie tyłu srebrnego BMW E31 850 CSi
Co mają wspólnego z ujawnionym w 2010 roku pozbawionym wysuwanych świateł niesamowitym prototypem o mocy prawie 550 KM? Podobnie jak on, BMW E31 850 CSi zbudowane zostały przez fabrycznego tunera bawarskiej firmy, czego odzwierciedleniem jest symbol S70 przypisany do 12-cylindrowych silników zamontowanych w 850CSi i w M8.

Silnik używanego BMW E31 850 CSi w kolorze białym
Wytwarzany od maja 1989 roku model 850i napędzany był motorem M70, a jego wprowadzony w 1994 roku następca ‒ M73. Choć oficjalnie nazwę 850Ci nosiły zarówno samochody z silnikiem M70, jak i z M73, zwyczajowo określa się nią auta, w których zamontowano drugą z wymienionych jednostek.

Zdjęcie przedstawiające wysuwane światła przednie BMW E31 850 CSi
BMW 850CSi, którego 1510 egzemplarzy wyprodukowano w Dingolfing od sierpnia 1992 roku do października 1996 roku, znacznie różni się od obu tych modeli. Seryjnie wyposażano go w dostępne na zamówienie w innych „ósemkach” skrętne koła tylnej osi, czyli system znany pod skrótem AHK (Aktive Hinterachs-Kinematik). Według różnych źródeł, pozwala on na skręt wynoszący 1,5 lub 2,5 stopnia. Wyróżnikami CSi są też dyferencjał o ograniczonym uślizgu z wartością przełożenia głównego wynoszącą 2,93, wzmocnione hamulce i obniżone o blisko 1,5 cm zawieszenie.

Zakup BMW E31 850 CSi – wyzwanie dla kolekcjonera

BMW E31 850 CSi należące do Pawła nabyte zostało od austriackiego kolekcjonera. W transakcji pośredniczył przyjaciel kupującego, Helmut Bannert, uczestnik rajdowych mistrzostw Niemiec, Austrii, Włoch, Czechosłowacji i Jugosławii oraz zwycięzca Alpe-Adria-Cup z 1987 roku. Utytułowany kierowca i właściciel firmy HB Motorsport nadal chętnie bierze udział w niemieckich i austriackich imprezach sportowych poświęconych motoryzacyjnej klasyce.

Zdjęcie przestawiające podświetlaną deskę rozdzielczą BMW E31 850 CSi
Mimo pomocy Helmuta Bannerta, który jest specjalistą od „ósemek”, poszukiwanie 850CSi o przebiegu poniżej 100.000 km zajęło Pawłowi cały rok. W końcu udało się znaleźć egzemplarz w bardzo dobrym stanie. By w pełni cieszyć się zadbanym klasykiem, nowy właściciel wymienił jednak filtry i płyny oraz założył nowe tarcze i klocki hamulcowe. Wnętrzem zajęli się specjaliści, którzy czyścili je cały dzień. Wypolerowalno też końcówki wydechu oraz usunięto emblemat ///M, założony dodatkowo przez któregoś z poprzednich posiadaczy auta.

Zdjęcie przedstawiające wnętrze BMW E31 850 CSi i jego skrzynię zmiany biegów
Jedynym nieoryginalnym elementem, jaki został dołożony, są osadzone na dystansach z pierścieniami centrującymi 18-calowe felgi BBS RS 744 i 745 mocno różniące się od popularnych RS 001.

Zdjęcie przedstawiające wymienione felgi w zakupionym BMW E31 850 CSi
Paweł napisał na forum E31, że nie chce uwspółcześniać swego samochodu, bo w youngtimerze wyposażonym w komplet nieużywanych narzędzi i apteczkę owiniętą w fabryczną folię liczy się oryginalność. Obok M6 opisywanego w październikowym numerze BMW TRENDS z 2010 roku oraz w piśmie „Automobilista” 850 CSi będzie kolejnym autem, z którym Paweł odwiedzi polskie i zagraniczne spotkania miłośników marki z Monachium. Do 78 tys. km obecnego przebiegu dołożył już kilka dodatkowych, odwiedzając Rumunię, Niemcy i Austrię. Od 7 do 9 czerwca br. uczestniczył w wiedeńskim zlocie BMW serii 8. Pozostaje również w kontakcie ze zrzeszonymi wokół strony e24-freunde.de niemieckimi i austriackimi fanami „bawarskich ekspresów”, którzy spotkają się 29 czerwca.

Autor tekstu: Andrzej Szczodrak,
Fot. Mikołaj Urbański
(BMW TRENDS 3/2013)

Dane techniczne BMW 850CSi z 1993 r

  • SILNIK/NAPĘD: S70B56, moc maks. 381 KM przy 5300 obr./min, maks. moment obrotowy 550 Nm przy 4000 obr./min
  • NADWOZIE: fabryczny kolor Sterlingsilber Metallic, wyposażenie: instalacja intensywnego czyszczenia reflektorów (S500A), elektryczny dach przesuwno-uchylny (S401A)
  • KOŁA/OPONY: 17-calowe felgi M System z ogumieniem o rozmiarach 235/45 (z przodu) i 265/40 (z tyłu) wymienione na 18-calowe BBS RS 744 z przodu i 745 z tyłu
  • ZAWIESZENIE/HAMULCE: dystanseo grubości 20 mm
  • WNĘTRZE: tapicerka o oznaczeniu 0495, elektryczna regulacja foteli z pamięcią, wykończenie z drewna szlachetnego (kod S438A), wielofunkcyjna kierownica sportowa M (S710A), automatycznie ściemniane lusterko wewnętrzne (S431A), welurowe dywaniki podłogowe (S423A)
  • AUDIO: radioodtwarzacz BMW Bavaria C Professional z RDS (kod S662) wyposażony w zmieniarkę płyt CD
  • WŁAŚCICIEL: Paweł Musiał

Jeden komentarz

Comments are closed.

Podobne

Ostatnie Bugatti Chiron wyprodukowane. Sprzedano je za rekordową sumę

Z fabryki w Molsheim wyjechało ostatnie Bugatti Chiron z silnikiem W16. To oczywiście smaczek dla kolekcjonerów, którzy ostro walczyli podczas licytacji! Bugatti Chiron Profilee to ostatnia sztuka tego supersamochodu wyposażona w jednostkę W16. Francuzi jeszcze w zeszłym roku zapowiadali, że powstanie tylko jeden egzemplarz na zakończenie historii Chirona i nie zostanie sprzedany w tradycyjny sposób.…

Ryk silnika BMW z ITB. Posłuchajcie – ciarki gwarantowane

Posłuchajcie wyjątkowego ryku silnika BMW z ITB w E30. Motor M20 otrzymał 6 indywidualnych przepustnic. Soundtrack jednostki z tak rozwiązanym układem dolotowym jest nie do podrobienia!  Co to jest ITB? ITB to skrót od Individual Throttle Bodies. Oznacza to, że każdy cylinder dysponuje indywidualnym zaworem motylkowym determinującym ilość powietrza, która się przedostaje do komory spalania. Takie…