Orlen 74. Rajd Polski - WRC na Mazurach - Trends Magazines

Orlen 74. Rajd Polski – WRC na Mazurach

73 Rajd Polski

Nie macie pomysłu na najbliższy weekend? Jedźcie na Mazury! Po raz kolejny zawitają tam czołowi kierowcy rajdowi i topowe zespoły fabryczne. Co prawda w tegorocznej stawce nie ma teamu Volkswagena, ale reszta uczestników dostarcza w tym sezonie wyjątkowych wrażeń.

Rajd  rozpocznie się już w najbliższy czwartek. ORLEN 74. Rajd Polski to ósma runda Rajdowych Mistrzostw Świata FIA 2017. Na liście zgłoszeń znajdziemy aż 5 kierowców, którzy nie opuścili Rajdu Polski, od momentu gdy jest on częścią Rajdowych Mistrzostw Świata FIA. Sébastien Ogier, Jari-Matti Latvala, Andreas Mikkelsen, Mads Østberg i Valeriy Gorban pojawiali się na starcie zawodów z bazą w Mikołajkach w sezonach 2009, 2014, 2015 i 2016.

Najlepiej spośród nich na mazurskich szutrach radzili sobie dawni koledzy z ekipy Volkswagen Motorsport – czterokrotny mistrz świata Sébastien Ogier oraz Andreas Mikkelsen. Francuz przyjechał do Mikołajek w 2009 roku po świetnym rezultacie w Rajdzie Akropolu. W polskim klasyku nie poszło już jednak tak dobrze i ostatecznie były kierowca Citroena C4 WRC musiał wycofać się z rywalizacji po problemach z silnikiem. Później było już tylko lepiej. W 2014 roku po zwycięstwach w Monte Carlo, Meksyku, Portugalii i Sardynii, Francuz triumfował również w Polsce. Ten sukces powtórzył w sezonie 2015, a przed rokiem najlepszy okazał się inny kierowca Volkswagena Polo R WRC, Andreas Mikkelsen.

73 Rajd Polski

Przygoda Norwega z Rajdem Polski również zaczęła się w 2009 roku. Co ciekawe, 20-letni wówczas Mikkelsen podobnie jak Ogier nie ukończył imprezy z powodu problemów z silnikiem w swojej Skodzie Fabii WRC. Przed ubiegłorocznym zwycięstwem, w sezonach 2014 i 2015 za każdym razem zajmował w Mikołajkach drugie miejsce.

Na liście zgłoszeń ORLEN 74. Rajdu Polski znajduje się czterech zawodników, którzy już wcześniej wygrywali tę imprezę. Oprócz wspomnianych wcześniej Sebastiena Ogiera i Andreasa Mikkelsena, zwycięskiego szampana otwierał również nowy nabytek ekipy Toyota Gazoo Racing, Esapekka Lappi, który był najszybszy na mazurskich szutrach w sezonie 2012, gdy impreza stanowiła rundę Rajdowych Mistrzostw Europy.

Nie należy również zapominać o weteranie polskich rajdów, Krzysztofie Hołowczycu, który podczas ORLEN 74. Rajdu Polski w parze z Maciejem Wisławskim pojawi się za kierownicą tzw. zerówki (Subaru Impreza). Popularny Hołek wygrywał „Polski” aż trzykrotnie. Co ciekawe za każdym razem impreza ta miała inną lokalizację. Swoje pierwsze zwycięstwo olsztynianin odniósł w 1996 roku, gdy bazą rajdu był Wrocław. Dwa lata później zwycięskiego szampana otwierał on w Krakowie, a w sezonie 2005 już na rynku w Mikołajkach.

W Mikołajkach wystartują fabryczne zespoły Citroena, Hyundaia, M-Sportu i Toyoty, dzięki którym po raz pierwszy w Polsce zobaczymy w akcji aż czternaście najnowszych i najszybszych samochodów klasy WRC debiutujących w tym roku w rajdach. Na liście zgłoszeń widnieje 49 załóg. Poza klasyfikacją kierowców i producentów o punkty będą również rywalizowali zawodnicy WRC2, WRC3 i JWRC.

73 Rajd Polski

Każdy z teamów fabrycznych zgłosił po trzech kierowców. M-Sport poza Ogierem będą reprezentowali Ott Tanak i Elfyn Evans, a za kierownicą najnowszego Forda Fiesty WRC pojedzie także Mads Ostberg. Citroen stawia na Andreasa Mikkelsena, Craiga Breena i Stephane Levebvre’a. W barwach Hyundaia w Mikołajkach wystartują Thierry Neuville, Hayden Paddon i Dani Sordo. Toyota pokłada swoje nadzieje w kierowcach z Finlandii: najbardziej doświadczonym w stawce Jari-Mattim Latvali (175 startów w mistrzostwach świata), Juho Hanninenie i Esapecce Lappim, który po zwycięstwie na mazurskich szutrach w 2012 roku pozostaje najmłodszym (21 lat) w historii triumfatorem polskiego klasyka. Spośród zgłoszonych zawodników, poza kierowcą Toyoty Yaris WRC zwycięstwo w Rajdzie Polski ma na swoim koncie tylko Sebastien Ogier, który na najwyższym stopniu podium w Mikołajkach stawał w latach 2014 i 2015.

Z polskich zawodników na malowniczych mazurskich szutrach zobaczymy Huberta Ptaszka (Skoda Fabia R5), Łukasza Pieniążka (Peugeot 208 T16), Jarosława Kołtuna (Ford Fiesta R5), Wojciecha Chuchałę (Ford Fiesta R5) oraz Jakuba Brzezińskiego (Citroen DS3 R3T).

Tegoroczny ORLEN 74. Rajd Polski zostanie rozegrany w dniach 29 czerwca – 2 lipca. Zawodnicy będą mieli do pokonania trasę o długości 1422 kilometrów w tym 23 odcinki specjalne liczące ponad 326 km. Nie zabraknie wśród nich nowych dla kierowców i kibiców oesów Pozezdrze i Orzysz.

Uroczysty start rajdu nastąpi w czwartek, 29 czerwca o godz. 16:00. Jeszcze tego samego dnia, o godz. 19:08 fani rajdów będą mieli okazję podziwiać początek rywalizacji na torze Mikołajki Arena, na którym podczas kolejnych dni zostaną rozegrane jeszcze dwie próby sportowe.

W piątek, 30 czerwca zaplanowano 9 odcinków specjalnych o długości ponad 113 kilometrów, a w sobotę, 1 lipca kolejnych również 9 oesów, ale tym razem liczących blisko 151 km. W niedzielę, 2 lipca ostatnie 4 odcinki (59 km) ORLEN 74. Rajdu Polski w tym kończący rywalizację Power Stage w nowej lokalizacji (OS-23, Paprotki-2) z dodatkowymi punktami (5-4-3-2-1) dla pierwszych pięciu zawodników. Meta rajdu, podobnie jak uroczysty start będzie mieć miejsce w urokliwym centrum Mikołajek o godz. 14:30.

Dla kibiców przygotowano 73 strefy kibica zlokalizowane wokół odcinków specjalnych. Każda strefa znajduje się na terenie wynajętym od właściciela i jest wytyczona oraz oznakowana zgodnie z regułami bezpieczeństwa. W strefach kibica nie zabraknie tzw. małej gastronomii oraz nagłośnienia, dzięki któremu kibice będą na bieżąco informowani przez radio rajdowe o wynikach i sytuacji na trasie. 12 odcinków będzie miało lądowiska dla helikopterów, co zainteresowanym pozwoli na obserwację przejazdów rajdówek z powietrza. Przy każdym z odcinków znajdują się również rally campingi, których w całym rajdzie jest 19, najwięcej, bowiem aż 5 tuż obok oesu Wieliczki.

Najwięcej stref widokowych zostało wytyczonych także na odcinku Wieliczki, ale również Stare Juchy (po 10). Aż 9 nieznanych dotychczas stref do podziwiania rywalizacji znalazło się na całkowicie nowym odcinku Pozezdrze. To wyjątkowo malownicza próba, podobnie jak drugi z nowych oesów Orzysz, który przy tylko 11 kilometrach długości ma 7 stref kibica. Przy trasie oesu Gołdap  zaproponowano 7 miejsc widokowych, podobnie jak w przypadku odcinka Kruklanki.

73 Rajd Polski

Kibice, którzy szczególnie lubią samochody „latające” na hopkach wybiorą się z pewnością na oesy Świętajno (5 stref), Paprotki (5 stref) i rozgrywane na tej samej trasie co przed rokiem Chmielewo (4 strefy). Szybki odcinek Baranowo w zupełnie nowej konfiguracji (5 stref) pokaże z kolei wielkie możliwości najnowszych konstrukcji WRC, których w Polsce jeszcze nigdy nie oglądaliśmy w akcji. Pierwszy odcinek specjalny rajdu to superoes na torze Mikołajki Arena (rozgrywany również w piątek i w sobotę), który zainauguruje rajd w czwartek, 29 czerwca w godzinach wieczornych, ale już rano tego dnia na kibiców czekają 4 strefy na odcinku testowym Sady.

Interaktywne mapy odcinków specjalnych wraz z zaznaczonymi strefami widokowymi, zdjęciami oraz materiałami filmowymi wykonanymi z powietrza, pokazującymi walory widokowe wszystkich lokalizacji znajdziecie na stronie: http://rally-poland-maps.topracing.pl/

Informacje dotyczące biletów, harmonogramu czasowego i wszelkich spraw organizacyjnych znajdują się pod adresem: http://kibice.rajdpolski.pl/pl/

Do zobaczenia w Mikołajkach!

Podobne

BMW 3.0 CSi – sportowy rekin

Wyjątkowe połączenie elegancji, luksusu i sportu. Przyjemność jazdy BMW 3.0 CSi jest zarezerwowana dla wybranych. Na szczęście wszyscy mogą nacieszyć oko wyjątkowo urodziwym coupé z Bawarii. Lata 60. XX wieku to dla BMW czas powracania do przedwojennej formy. Co rusz przedstawiano nowe modele samochodów. Wypełniały one kolejne rynkowe nisze. Niezwykle ważnym etapem rozwoju firmy była prezentacja BMW Neue Klasse, czyli…

BMW 7 E32 735i na taksówce? Przebieg zaskakuje

Przebiegi niemieckich taksówek w charakterystycznym "budyniowym" kolorze często zaskakują, podobnie jest w przypadku tego ciekawego BMW 7 E32 735i, które niegdyś woziło pasażerów po niemieckich drogach. To podobno jedyny egzemplarz E32, które jeździło na taxi.  Takich samochodów, tym bardziej jeżdżących jako niemieckie taksówki praktycznie już nie ma. BMW 7 E32 735i w "budyniowym" kolorze może…