Opancerzone BMW serii 7 E23. Limuzyna, której kule niestraszne - Trends Magazines

Opancerzone BMW serii 7 E23. Limuzyna, której kule niestraszne

Opancerzone BMW. Słyszał o nich chyba każdy, a wielu z nas widziało je na własne oczy. Co o nich wiemy? Zazwyczaj niewiele. Szkoda, bo to ciekawy fragment historii BMW.

Koncern z Monachium dołączył do grona producentów opancerzonych limuzyn jesienią 1977 roku. BMW nie zdecydowało się na powierzenie przygotowania pojazdów dla VIP-ów firmom zewnętrznym.

Zapadła decyzja o wytwarzaniu superbezpiecznych limuzyn własnymi siłami, oczywiście korzystając z podzespołów dostarczanych przez wyspecjalizowanych poddostawców. Taka strategia daje możliwość kompleksowego przygotowania samochodu do nowej roli – przy drastycznie zwiększonej przez opancerzenie masie własnej pojazdu konieczne staje się m.in. przygotowanie solidniejszych elementów zawieszenia.

Włączenie opancerzonej wersji do oficjalnej palety produktów procentuje również, gdy pojawia się konieczność dokonania napraw. Użytkownik pojazdu ma pewność, że serwis BMW będzie w stanie zapewnić wszystkie niezbędne części – z płytami pancernymi i kuloodpornymi szybami włącznie.

Pierwszym z opancerzonych BMW była seria 7 E23 o przydomku Security, dostępna w wersjach 733i oraz 735i. Jej pasażerowie byli chronieni przez grubsze szyby i płyty pancerne – po dwie na dachu, za oparciem tylnej kanapy i w słupkach C oraz cztery w każdych drzwiach. Dostępne były też system gaśniczy, instalacja tlenowa oraz intercom, który pozwalał na utrzymywanie kontaktu z otoczeniem przy szczelnie zamkniętych drzwiach i oknach.

Skoro o powierzchniach przeszklonych mowa, warto dodać, że w E23 montowano trzy typy szyb – o grubości 32 mm i 36 mm. Druga z wymienionych mogła być laminowana lub wykonana z poliwęglanu. Imponujące są zarówno ich masa – 23,3 kg w przypadku szyby bocznej, jak i aktualna cena – 2.589 dolarów. Produkcja kuloodpornego E23 została wygaszona w 1986 roku.

Szymon Łukasik, fot. BMW, materiał z archiwum BMW Trends

Podobne

Luksusowa i piekielnie szybka Alpina B7 Bi-Turbo

M7 jest niespełnionym snem miłośników szybkich BMW. Lukę w ofercie bawarskiego koncernu wypełniła Alpina. Jej model B7 Bi-Turbo stanowi przykład perfekcyjnej fuzji luksusu i osiągów. Alpina B7 Bi-Turbo została zbudowana na bazie 750i z podwójnie doładowanym 4.4 V8. Modyfikacje przeprowadzone przez specjalistów z Buchloe zapewniły imponujące 608 KM i 800 Nm. Podczas prac nad jednostką napędową m.in.…

Dezent TZ. Felgi gotowe na zimę

Zima to trudny czas dla wielu elementów auta. W tym felg, które są często atakowane mieszaniną wody z solą. Dezent proponuje dobre i niedrogie rozwiązanie. Są nimi obręcze Dezent TZ. Mają modny krój pięciu podwójnych ramion, są dostępne w rozmiarach od 6.0x15 do 8.0x19, co w połączeniu z wersjami przystosowanymi do montowania na piastach z…