Opancerzone BMW serii 7 E23. Limuzyna, której kule niestraszne - Trends Magazines

Opancerzone BMW serii 7 E23. Limuzyna, której kule niestraszne

Opancerzone BMW. Słyszał o nich chyba każdy, a wielu z nas widziało je na własne oczy. Co o nich wiemy? Zazwyczaj niewiele. Szkoda, bo to ciekawy fragment historii BMW.

Koncern z Monachium dołączył do grona producentów opancerzonych limuzyn jesienią 1977 roku. BMW nie zdecydowało się na powierzenie przygotowania pojazdów dla VIP-ów firmom zewnętrznym.

Zapadła decyzja o wytwarzaniu superbezpiecznych limuzyn własnymi siłami, oczywiście korzystając z podzespołów dostarczanych przez wyspecjalizowanych poddostawców. Taka strategia daje możliwość kompleksowego przygotowania samochodu do nowej roli – przy drastycznie zwiększonej przez opancerzenie masie własnej pojazdu konieczne staje się m.in. przygotowanie solidniejszych elementów zawieszenia.

Włączenie opancerzonej wersji do oficjalnej palety produktów procentuje również, gdy pojawia się konieczność dokonania napraw. Użytkownik pojazdu ma pewność, że serwis BMW będzie w stanie zapewnić wszystkie niezbędne części – z płytami pancernymi i kuloodpornymi szybami włącznie.

Pierwszym z opancerzonych BMW była seria 7 E23 o przydomku Security, dostępna w wersjach 733i oraz 735i. Jej pasażerowie byli chronieni przez grubsze szyby i płyty pancerne – po dwie na dachu, za oparciem tylnej kanapy i w słupkach C oraz cztery w każdych drzwiach. Dostępne były też system gaśniczy, instalacja tlenowa oraz intercom, który pozwalał na utrzymywanie kontaktu z otoczeniem przy szczelnie zamkniętych drzwiach i oknach.

Skoro o powierzchniach przeszklonych mowa, warto dodać, że w E23 montowano trzy typy szyb – o grubości 32 mm i 36 mm. Druga z wymienionych mogła być laminowana lub wykonana z poliwęglanu. Imponujące są zarówno ich masa – 23,3 kg w przypadku szyby bocznej, jak i aktualna cena – 2.589 dolarów. Produkcja kuloodpornego E23 została wygaszona w 1986 roku.

Szymon Łukasik, fot. BMW, materiał z archiwum BMW Trends

Podobne

BMW_E46_Coupé

Kupujemy używane BMW E46 coupé (1999 – 2006) – za chwilę będzie drożej

Czas na znalezienie atrakcyjnego BMW E46 coupé za rozsądne pieniądze dobiega końca. Rynek jest coraz bardziej przetrzebiony, a ceny wciąż atrakcyjnie wyglądającego i świetnie jeżdżącego auta wkrótce zaczną rosnąć. W 1998 roku BMW rozpoczęło produkcję modelu E46. Linia czy rozwiązania techniczne sedana stanowiły ewolucję koncepcji sprawdzonych wcześniej w E36. Nadwozie wysmuklono i zaokrąglono, natomiast mechanikę…

Odpalanie BMW E34 diesel przy -26 °C. Czy TDS da radę? – VIDEO

Nadszedł mróz! Czy Wasze auta są już przygotowane? Ku przestrodze pokazujemy film o tym, jak 525 TDS radzi sobie z ekstremalną pogodą. Trzeba przyznać, że nagranie budzi odrobinę kontrowersji. Niektórzy z pewnością nie zgodzą się z tym, co robi właściciel tego BMW podczas prób odpalania. To tylko pokazuje brutalną zimową rzeczywistość. A Wy jak sobie…