Opancerzone BMW serii 7 E23. Limuzyna, której kule niestraszne - Trends Magazines

Opancerzone BMW serii 7 E23. Limuzyna, której kule niestraszne

Opancerzone BMW. Słyszał o nich chyba każdy, a wielu z nas widziało je na własne oczy. Co o nich wiemy? Zazwyczaj niewiele. Szkoda, bo to ciekawy fragment historii BMW.

Koncern z Monachium dołączył do grona producentów opancerzonych limuzyn jesienią 1977 roku. BMW nie zdecydowało się na powierzenie przygotowania pojazdów dla VIP-ów firmom zewnętrznym.

Zapadła decyzja o wytwarzaniu superbezpiecznych limuzyn własnymi siłami, oczywiście korzystając z podzespołów dostarczanych przez wyspecjalizowanych poddostawców. Taka strategia daje możliwość kompleksowego przygotowania samochodu do nowej roli – przy drastycznie zwiększonej przez opancerzenie masie własnej pojazdu konieczne staje się m.in. przygotowanie solidniejszych elementów zawieszenia.

Włączenie opancerzonej wersji do oficjalnej palety produktów procentuje również, gdy pojawia się konieczność dokonania napraw. Użytkownik pojazdu ma pewność, że serwis BMW będzie w stanie zapewnić wszystkie niezbędne części – z płytami pancernymi i kuloodpornymi szybami włącznie.

Pierwszym z opancerzonych BMW była seria 7 E23 o przydomku Security, dostępna w wersjach 733i oraz 735i. Jej pasażerowie byli chronieni przez grubsze szyby i płyty pancerne – po dwie na dachu, za oparciem tylnej kanapy i w słupkach C oraz cztery w każdych drzwiach. Dostępne były też system gaśniczy, instalacja tlenowa oraz intercom, który pozwalał na utrzymywanie kontaktu z otoczeniem przy szczelnie zamkniętych drzwiach i oknach.

Skoro o powierzchniach przeszklonych mowa, warto dodać, że w E23 montowano trzy typy szyb – o grubości 32 mm i 36 mm. Druga z wymienionych mogła być laminowana lub wykonana z poliwęglanu. Imponujące są zarówno ich masa – 23,3 kg w przypadku szyby bocznej, jak i aktualna cena – 2.589 dolarów. Produkcja kuloodpornego E23 została wygaszona w 1986 roku.

Szymon Łukasik, fot. BMW, materiał z archiwum BMW Trends

Podobne

Wietnamskie auta z silnikami BMW

Podczas minionego salonu samochodowego w Paryżu jedną z najciekawszych nowości była wietnamska marka VinFast, która pokazała dwa modele - limuzynę LUX A2.0 i SUV-a LUX SA2.0. VinPast na zaprojektowanie aut potrzebował 2 lat. Za stylistykę nadwozia odpowiada Pininfarina znana z wielu projektów różnych marek. Jeśli chodzi o jednostki napędowe Wietnamczycy sięgnęli po sprawdzone silniki benzynowe bawarskiego…

BMW X6 40d E71 i BMW X6 M50d G06 w terenie

Dwie generacje BMW X6 – nowe znaczy lepsze?

Gdy w 2007 roku BMW zaprezentowało zupełnie nowy model o nazwie X6, wiele osób kręciło głową ze zdziwienia, nawet naczelny BMW TRENDS. SUV Coupé? Połączenie tych dwóch słów brzmiało jak oksymoron. W sukces X6 wierzyło niewielu. Teraz, trzynaście lat później, BMW oferuje trzecią już generację modelu X6. Generację, która na kilku płaszczyznach szokuje niczym jej pierwowzór. W drodze do…