Ocalony od zagłady VW Golf Mk2 Rallye - Trends Magazines

Ocalony od zagłady VW Golf Mk2 Rallye

Tuning VW Golf Mk2 Rallye auto do tyłu

Rzadko zdarza się znaleźć coś naprawdę wartościowego wśród sterty śmieci. Chyba jeszcze rzadziej samochód uratowany od smutnego dogorywania na złomowisku staje się na powrót piękną i szybką maszyną. Dla tego czarnego Golfa Mk2 los okazał się jednak łaskawy. Historia jest długa i zawiła.

 

Fascynacja Marcina Golfem Rallye trwa już wiele lat. Nie on pierwszy zakochał się w tym unikatowym modelu z napędem Syncro, G-laderem pod maską i charakterystycznymi poszerzeniami nadwozia. Legenda Rallye ma swój początek w 1988 roku, kiedy z fabryki wyjechała pierwsza z pięciu tysięcy sztuk tego modelu (w sprzedaży było także dodatkowych półtora tysiąca egzemplarzy limitowanej wersji rajdowej z mocą podniesioną ze standardowych 160 do 235 KM).

Tuning VW Golf Mk2 Rallye auto od przodu

Golf z policyjnego parkingu

Wszystko zaczęło się w dniu, gdy Marcin w prezencie urodzinowym otrzymał Golfa II. Była to zdecydowanie mało sportowa wersja silnikowa, a mówiąc wprost – powolny ropniak. Zrządzeniem losu po niecałym roku nabył inną „dwójkę”, będącą namiastką wersji Rallye, wyposażoną w silnik z kompresorem ślimakowym, czyli słynne G60. Żmudny i pracowity okres robót nad tym egzemplarzem przerwało niemiłe zdarzenie. Golf, w znacznym stopniu już wyremontowany, został skradziony.

Tuning VW Golf Mk2 Rallye aut z boku

Na tym etapie era Golfów drugiej generacji wydała się Marcinowi zakończona. Jednak dzień później w poczcie elektronicznej znalazł krótką wiadomość od klubowego kolegi: „Sprawdź policyjny parking. Jest tam coś, co bardzo cię zaciekawi!”.

Tuning VW Golf Mk2 Rallye tylna lampa i napis Rallye Golf

Na miejscu okazało się, że wśród możliwych do nabycia aut jest… Golf II. Tym razem była to wreszcie wymarzona wersja Rallye. Znajdowała się jednak w opłakanym stanie. Wszystko, co dało się wyrwać, zostało rozszabrowane! Jakby tego było mało, przez ponad sześć lat parkował pod gołym niebem. Powłoka lakiernicza była zupełnie wypłowiała, a co gorsza – brakowało kół, wału napędowego, układu wydechowego, sporej części instalacji elektrycznej, alternatora, halogenów oraz atrapy chłodnicy.

Tuning VW Golf Mk2 Rallye przednie światło

Przedni zderzak był wyrwany, a wnętrze świeciło pustką. Wyjęte zostały bowiem liczne części tapicerki i zegary. Mimo wszystko Marcin zdecydował się kupić ten wrak. Powody takiej decyzji podaje trzy. Po pierwsze, był to Rallye! Po drugie, nie zdążył się nacieszyć swoim skradzionym Golfem. A po trzecie, co zdecydowało o wszystkim, karoseria nie nosiła śladów korozji.

Tuning VW Golf Mk2 Rallye zegary

Budowa od podstaw

Historia lubi zataczać koła – ta maksyma doskonale pasuje do opisywanej sytuacji. W garażu Marcina po raz kolejny zadomowił się mocno zdezelowany pojazd. Tym razem jednak wykonanie remontu oznaczało niemalże budowę całego samochodu od podstaw. Rallye został więc rozebrany do rosołu. Karoseria została sprawdzona na ramie, a następnie pospawana oraz zabezpieczona przed korozją. Podczas kompletowania wszystkich brakujących elementów zapadła decyzja o nowym kolorze lakieru.

Tuning VW Golf Mk2 Rallye silnik DOHC 16V

 

Wypłowiała czerwona farba miała bezpowrotnie przejść do historii. Jej miejsce zajął nowy pięknie błyszczący czarny lakier. Z czasem prace posuwały się do przodu, a Rallye odzyskiwało kształty prawdziwego samochodu. Kapitalny remont przeszedł silnik. Wymieniono w nim kompresor, został założony nowy wał napędowy, skrzynię biegów również poddano kompletnej renowacji. Seryjne zawieszenie zostało zamienione na twardsze, gwintowane odpowiedniki.

Tuning VW Golf Mk2 Rallye felga BBS

Nowe nie tylko zapewniły lepsze prowadzenie, ale i poprawiły wygląd Golfa. Dla kompletu Marcin założył obręcze z lekkich stopów BBS model RS w rozmiarze 16 cali. Podczas żmudnego wynajdywania potrzebnych elementów, w tym także części tapicerki, dokonano pewnych modyfikacji wnętrza.

Tuning VW Golf Mk2 Rallye kokpit

Fabryczną deskę rozdzielczą zastąpiono elementem z Corrado. Również elektrycznie otwierany szyberdach oraz zegary zapożyczono z tego samego modelu VW. Ponadto w środkowej konsoli zamontowano wskaźnik doładowania.

Natomiast w karoserii nie doszukamy się zbyt wielu modyfikacji. Oprócz nowego koloru lakieru jedyną rzeczą, jaka uległa zmianie, są klamki (nowe, płaskie, pochodzą z Audi) oraz wlew paliwa zaadaptowany z Saaba.

Tuning VW Golf Mk2 Rallye końcowa wydechu

Po dziewięciu miesiącach Golf – bez żadnej przesady – narodził się powtórnie. Prace nad autem trwały jednak nadal. Najpoważniejszą z modyfikacji było złożenie i zestrojenie silnika, który ma być wzorowany na limitowanej serii motorów 16VG60.

 

 Mikołaj Urbański

Fot. autor

Tuning VW Golf Mk2 Rallye przednie fotele

VW Golf Mk2 Rallye, 1989 r.

SILNIK: po kapitalnym remoncie, bieżące modyfikacje mają na celu złożenie i zestrojenie jednostki, która ma być wzorowana na limitowanej serii motorów 16VG60.

NADWOZIE: samochód został polakierowany i odnowiony w całości, klamki pochodzą z Audi, a wlew paliwa z Saaba.

ZAWIESZENIE: gwintowane, felgi BBS 16 cali.

WYDECH: nowy układ wydechowy zrobiony na zamówienie.

WNĘTRZE: deska rozdzielcza, szyberdach z elektrycznym sterowaniem, zegary od Corrado. Kierownica Rapid, wskaźnik doładowania.

AUDIO: brak radia jest celowym zabiegiem! Po co komu radio, jeżeli ma ukochany dźwięk silnika!

CZAS TRWANIA PRZERÓBEK: ponad 9 miesięcy

(VW TRENDS 3/2007)

 

Jeden komentarz

  1. Zazdroszczę ja swojego golfa buduje już 5 lat jest bliżej niż dalej lecz ciągły brak czasu powoduje że schodzi na drugi plan ale nigdy go nie sprzedam i kiedyś go skończę 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Porsche_911_Targa

Historia Porsche Targa

55 lat temu, podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych we Frankfurcie, Porsche zaprezentowało model 911 Targa. Targa nie była ani kabrioletem, ani coupé, nie miała też nadwozia z hardtopem. Była czymś zupełnie nowym: pierwszym bezpiecznym kabrioletem na świecie, ze stałym pałąkiem przeciwkapotażowym. Co wyróżnia wersję Targa? Zdejmowany, składany dach oraz plastikowa, składana tylna szyba sprawiały, że podróżowanie…

BMW Bejrut wybuch

Eksplozja w Bejrucie nagrana z BMW. Co podmuch zrobił z samochodem?

Nagranie ze środka BMW serii 3 pokazuje z nowej perspektywy eksplozję w Bejrucie. Jak potężna była siła eksplozji? Co dzieje się z pojazdem pod naporem tak ogromnej siły? Perspektywa kierowcy BMW Warto zwrócić uwagę znaczną odległość od miejsca eksplozji. Film ukazuje potęgę wybuchu, który uderzając w BMW, wybija szyby i uszkadza nadwozie.  Rozbite szkło sieje spustoszenie…