Volkswagen R reprezentuje najbardziej sportowe modele w portfolio Volkswagena. Wraz z Golfem R od czwartej generacji, portfolio obejmuje Passata R36, Touarega R50, Scirocco R i Golfa R Cabrio. Oprócz Golfa R i Golfa R Variant, obecnie dostępny jest również nowy T-Roc R3. Przeprojektowaną plakietkę R-Line będzie można zobaczyć po raz pierwszy na Atlas Cross Sport R-Line w USA.
Nowe logo R symbolizuje nowy start marki Performance. Jest bardziej nowoczesny, wyrazisty i elegancki: zredukowany do najważniejszych elementów, może być wykorzystywany do różnych celów, pozostając szczególnie odpowiednim dla mediów cyfrowych.
Nowe logo zostało opracowane w Volkswagen Design Center. Zespół otaczający Klausa Bischoffa opracował nowe logo R wraz z działem rozwoju technicznego i zespołem marketingu Volkswagen R. Tak dział designu opisuje swoje dzieło: Nowe logo firmy charakteryzuje się nieskazitelną szerokością linii i wyraźnie poziomym układem z dynamicznymi zakrętami. Co więcej, widoczna linia przekątna stanowi wyraźny kontrast, podkreślając w ten sposób ogólną progresywność marki. Wydłużony R tworzy szersze, mocniejsze wrażenie i określa zaangażowanie Volkswagena w osiągi i ekskluzywność.