Na rynku debiutuje właśnie nowa generacja BMW X1. Auto urosło, pod maską znalazł się nowy rodzaj napędu, a nadwozie znacznie wyładniało, a to za sprawą naszego rodaka. Przyjrzyjmy się bliżej nowemu BMW X1.
Najmniejszy „X” w gamie BMW doczekał się trzeciej generacji. Auto w podstawowych wersjach ma napęd na przednią oś, ale oczywiście występuje też xDrive. X1 nieco przytyło – 53 mm wzdłuż, 24 mm wszerz i 44 mm wzwyż. Z kolei rozstaw osi został zwiększony o 22 mm, co z pewnością odczują pasażerowie. Przednie nerki są pokaźnych rozmiarów, co raczej będzie już normą, ale nie są też przesadnie duże, jak np. w nowej „siódemce”.
Nad projektem BMW X1 czuwał Polak
Auto zyskało bardziej agresywny wygląd, a to za sprawą ostrych linii. Widzimy je na przednim zderzaku, gdzie boki zostały mocno poszerzone, a kształt ma ostre linie. Przednie reflektory mają teraz dzienne LEDy w kształcie bumerangów. Boczne progi również narysowano zdecydowanie, a dodatkowo podkreślają je wykończenia w kolorze aluminium.
Podobny sam zabieg zastosowano na tylnym zderzaku. Tylne lampy nieco wystają poza obrys auta, znamy coś podobnego z odświeżonego X3. Nowe też są klamki i przypominają te z modelu iX. Co ciekawe, za projekt nowego X1 odpowiada Polak – Jacek Pepłowski. To nie pierwsze ładne BMW, wychodzące spod ołówka naszego rodaka. Np. za wyglądem BMW F10 też stał Polak – Jacek Froehlich.
Wnętrze nowego X1 jest cyfrowe
Kabina nowego modelu jest nastawiona na nowoczesność, co oznacza, że większość przycisków zastąpiono tymi „na dotyk”. Główną rolę we wnętrzu gra duży zakrzywiony wyświetlacz podzielony na dwa ekrany. Ten pokazujący zegary ma 10,25 cala, a ten od multimediów ma 10,7 cala.
W nowym X1 wyposażenie standardowe jest teraz bogatsze. Na pokładzie znajdziemy m.in. nawigację, dwustrefową klimatyzację, kamerę cofania z asystentem parkowania, a także tempomat z funkcją hamowania i ostrzegania przed kolizją czołową oraz wykrywaniem pojazdów, rowerzystów czy pieszych podczas skręcania. Nowością jest poduszka centralna umieszczona w desce rozdzielczej pomiędzy kierowcą a pasażerem.
Pod maską bogata paleta silników, a także nowość
Na początek do wyboru mamy w sumie trzy typy napędu, a w sumie pięć wariantów. W późniejszym czasie dołączą hybrydy plug-in.
Benzynowe
- sDrive 18i – 1,5 litra R3 turbo 136 KM
- xDrive 23i – 2 litry R4 turbo 218 KM z układem miękkiej hybrydy
Diesle
- sDrive 18d – 2 litry R4 150 KM
- xDrive 23d – 2 litry R4 211 KM
Nowością jest napęd elektryczny, a więc mamy tu do czynienia z oznaczeniem iX1. Ta wersja będzie wyposażona w dwa silniki (po jednym na każdą oś) o łącznej mocy 313 KM i momencie 494 Nm. Zasięg według producenta ma wynosić nawet 438 km.
Nowe BMW X1 oraz iX1 zadebiutuje na rynku w październiku 2022 r. Produkcja ruszy w Regensburgu, a wszystkie wersje napędowe będą powstawać na jednej linii produkcyjnej.