Niezapięte pasy. Mandat dla kierowcy czy pasażera? - Trends Magazines

Niezapięte pasy. Mandat dla kierowcy czy pasażera?

Pasy bezpieczeństwa znacząco redukują prawdopodobieństwo utraty zdrowia lub życia w wypadku. Niestety wiele osób, w szczególności podróżujących na tylnej kanapie, nie ma w nawyku pasów. Komu grozi mandat za niezapięte pasy – kierowcy czy pasażerowi?

Obecnie kierowcy za jazdę bez pasów grożą 2 punkty karne i 100 zł mandatu. Za jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa odpowiada pasażer, który tego obowiązku nie dopełniła. Niezależnie od 100-złotowego mandatu, jaki może zostać nałożony na pasażera za jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa, kierujący pojazdem może również (dodatkowo)  zostać ukarany mandatem (100 zł i 4 pkt. karne) za kierowanie pojazdem przewożącym pasażerów nie korzystających z pasów bezpieczeństwa.

Każda sytuacja jest inna. Funkcjonariusze inaczej podejdą do kwestii w przypadku samochodu osobowego, a inaczej w przypadku autobusu czy vana z trzema rzędami siedzeń, gdzie pasażerowie mimo pouczenia ze strony kierowcy mogli odpiąć pasy, czego kierujący mógł nie zauważyć.

Warto pamiętać, że samo zapięcie pasów nie gwarantuje jeszcze pełnego bezpieczeństwa. Pas powinien zostać poprowadzony możliwie blisko ciała (pod kurtką czy bluzą) i dociągnięty po zapięciu. Pas luźno opinający kurtkę czy przebiegający przez torebkę na pewno nie spełni swojego zadania. W momencie zderzenia gwałtownie zatrzyma ciało, co może zakończyć się np. połamaniem żeber. Trzeba także zadbać, by pas przebiegał w połowie barku, odpowiednio regulując fotel i górny punkt położenia pasa.

Podobne

Wiosenny Cruising w klasycznym stylu

Rajdowe rozpoczęcie sezonu we Wrocławiu W sobotę 6 maja odbył się pierwszy w tym roku rajd turystyczny, organizowany przez Klasyczną Strefę Wrocław "Wiosenny Cruising - Turystyczny Rajd Pojazdów Zabytkowych i Youngtimerów. Informacje o imprezie zamieszczaliśmy w naszym kalendarzu.  Rajd polegał na przejechaniu wyznaczonej trasy zgodnie z książką drogową oraz na wykonaniu zadań, za które były przyznawane punkty.…

Retrofity LED legalne w Niemczech? Kiedy w Polsce?

Posiadacze 29 modeli samochodów osobowych mogą już zamienić użytkowane dotychczas żarówki halogenowe H7 na retrofity LED marki Philips. Jest jedno "ale" . Jest to możliwie tylko w Niemczech, które są pierwszym krajem w Europie, który dopuścił je do użytku na drogach publicznych. Wprowadzone w latach 60. XX wieku do seryjnej produkcji żarówki halogenowe mają już…