Niezapięte pasy. Mandat dla kierowcy czy pasażera? - Trends Magazines

Niezapięte pasy. Mandat dla kierowcy czy pasażera?

Pasy bezpieczeństwa znacząco redukują prawdopodobieństwo utraty zdrowia lub życia w wypadku. Niestety wiele osób, w szczególności podróżujących na tylnej kanapie, nie ma w nawyku pasów. Komu grozi mandat za niezapięte pasy – kierowcy czy pasażerowi?

Obecnie kierowcy za jazdę bez pasów grożą 2 punkty karne i 100 zł mandatu. Za jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa odpowiada pasażer, który tego obowiązku nie dopełniła. Niezależnie od 100-złotowego mandatu, jaki może zostać nałożony na pasażera za jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa, kierujący pojazdem może również (dodatkowo)  zostać ukarany mandatem (100 zł i 4 pkt. karne) za kierowanie pojazdem przewożącym pasażerów nie korzystających z pasów bezpieczeństwa.

Każda sytuacja jest inna. Funkcjonariusze inaczej podejdą do kwestii w przypadku samochodu osobowego, a inaczej w przypadku autobusu czy vana z trzema rzędami siedzeń, gdzie pasażerowie mimo pouczenia ze strony kierowcy mogli odpiąć pasy, czego kierujący mógł nie zauważyć.

Warto pamiętać, że samo zapięcie pasów nie gwarantuje jeszcze pełnego bezpieczeństwa. Pas powinien zostać poprowadzony możliwie blisko ciała (pod kurtką czy bluzą) i dociągnięty po zapięciu. Pas luźno opinający kurtkę czy przebiegający przez torebkę na pewno nie spełni swojego zadania. W momencie zderzenia gwałtownie zatrzyma ciało, co może zakończyć się np. połamaniem żeber. Trzeba także zadbać, by pas przebiegał w połowie barku, odpowiednio regulując fotel i górny punkt położenia pasa.

Podobne

Audi kliknęło „odśwież”. Zobaczcie poprawione RS 5

Ulepszone RS 5 w wariantach Sportback i Coupé upodobniło się RS 6 i RS 7. Pod maską silnik V6 biturbo o mocy 450 KM i stały napęd na cztery koła quattro.   stylistyka W porównaniu z Audi A5, nowa osłona chłodnicy Singleframe jest bardziej płaska i szersza. Grill w trójwymiarowej strukturze plastra miodu jest czarny.…

BMW Serii 5 E28 – kultowy rekin kończy 40 lat

Dziś to jedno z najbardziej kultowych modeli BMW. Generacja E28, czyli tzw. "rekin" kończy właśnie 40. urodziny.  E28 był to drugi, po E12 model nowej serii 5. Poprzednik był hitem - w 9 lat sprzedano prawie 700 tys. egzemplarzy i prawdopodobnie dlatego, E28 nieznacznie różniło się od poprzednika. Auto było jedynie o centymetr szersze i…