Nieśmiertelne kolory BMW E34 - Trends Magazines

Nieśmiertelne kolory BMW E34

Prezentowane dwa E34, należące do Kamila i Piotra, łączy barwa lakieru ‒ Calypsorot Metallic. W mitologii greckiej Kalipso była nimfą, która chciała dać nieśmiertelność Odyseuszowi. Ciekawych E34 w kolorze Calypsorot jest tyle, że i on wydaje się sposobem na długowieczność.

PIOTR I JEGO „M5”

Piotr, znany jako „Bałagan”, corocznie odnawia swój samochód, wprowadzając modyfikacje daleko wykraczające poza to, co można nazwać tuningowym standardem. Sprowadzone w 2004 roku z Niemiec E34 było początkowo własnością jego szwagra i służyło do codziennej jazdy. Już wtedy fascynowało Piotra, który postanowił nadać autu indywidualny charakter.

W pierwszym sezonie, w 2011 roku, wyposażył je w czarne skórzane siedzenia sportowego typu (Sportsitze) i dwuosobową kanapę, kierownicę Momo oraz elektryczne sterowanie tylnych szyb. Kluczowymi zmianami były jednak 17-calowe obręcze RH według wzoru AC Schnitzer o szerokościach 8,5 cala z przodu i 10 cali z tyłu oraz pierwsze podejście do obniżenia nadwozia. Polegało na montażu sprężyn TA-Technix, zmniejszających prześwit o 60 mm z przodu i 40 mm z tyłu.

Piotr założył też osłonę (bra) na pokrywę silnika. Przednie lampy przyciemnił i wyposażył w instalację ksenonową. Na pewien czas pokrył przedni zderzak naklejkami w formie sticker bomb, rotory felg pomalował na perłowy bordowy kolor, a ranty wypolerował.

Silnik wymienił zaś na M30B35, w którym wprowadził kilka zmian. Już wtedy wiedział jednak, że nie poprzestanie na sześciocylindrowcu. Szykując się na 2012 rok po raz kolejny zmienił motor. Rzędowa „szóstka” ustąpiła miejsca jednostce V8 o pojemności 4 litrów i oznaczeniu M60B40, przeprogramowanej tak, by ogranicznik obrotów działał przy 8400 obr./min. Zmodyfikowano jej układ dolotowy oraz przygotowano do niej kompletny układ wydechowy, składający się z nowego kolektora, rury o średnicy 2,5 cala i końcowego wydechu wykonanego na zamówienie z trzycalowych rur. Hamownia wykazała, iż „lepiej oddychający” motor osiąga 300 KM i 440 Nm. W walce na moment obrotowy M5 zostało pokonane, a pościg w dziedzinie mocy trwa.

Za przeniesienie napędu odpowiadają pięciobiegowa skrzynia biegów z silnika M62B44, połączona ze sprzęgłem od E39 M5, oraz dyferencjał o ograniczonym uślizgu o stopniu spięcia 40 procent i przełożeniu 3,43.

Piotr uznał też, iż samochód stoi zbyt wysoko. Sprężyny i amortyzatory zmienił więc na gwintowany zestaw oparty o amortyzatory Bilstein B8, przeznaczone do E39. Podwyższenie mocy zrównoważył zmianą zestawu hamulcowego. Składa się on z czterotłoczkowych zacisków, obejmujących tarcze o średnicy 324 mm z E32 750i. Z 12-cylindrowej „siódemki” pochodzi także tylna belka, która zastąpiła fabryczną. Wspomaganie hamulców zostało dobrane z napędzanych silnikiem V8 wersji E34. Początkowo nowe tarcze znajdowały się za obręczami AZEV o średnicy 17 cali. Szerokości tych felg wynosiły 8,5 cala z przodu oraz 10 cali z tyłu. Piotr zmienił kolor rotorów na biały oraz wypolerował ranty.

Przygotowania do sezonu 2012 były też czasem uzupełniania wystroju wnętrza. Czarna skóra w pełni zastąpiła fabryczny welur. Widoczna jest nie tylko na fotelach i kanapie. Pokrywa klamki wewnętrzne oraz tworzy tapicerkę drzwi i pochodzące z wersji Individual obicie tunelu środkowego. Stylizację na M5 uzupełniają kierownica z pakietu M Technik II oraz skóra na gałce dźwigni zmiany biegów i uchwycie hamulca ręcznego. Piotr wymienił też liczniki na pochodzące z odmiany przeznaczonej na rynek USA oraz zainstalował najbardziej rozbudowaną wersję komputera pokładowego.

Karoserię przerobił na wersję po face liftingu, zmieniając pokrywę silnika i przednie wloty powietrza. Założył również zderzak przedni z dokładką z modelu M5. Kolor osadzonych w nim świateł przeciwmgielnych zmienił na żółty. Zderzak tylny to wersja występująca w M5 i pakiecie sportowym M. Innym akcentem, nawiązującym do usportowionych wersji, był umieszczany na pokrywie bagażnika spojler, z którego Piotr po pewnym czasie zrezygnował.

Dość szybko podjął decyzję, że opracowane dla E39 z silnikiem 2,5 litra zawieszenie nie spełnia jego wymagań. Na sezon 2013 zaplanował duże modyfikacje, obejmujące zastąpienie tych amortyzatorów i sprężyn wyprodukowanymi przez firmę D2 do modelu 540i, zamianę felg Keskin KT1 na OZ Mae o średnicy 18 cali i szerokościach 10 cali z przodu oraz 11 cali z tyłu oraz odnowę lakieru. Światła przednie przerobił na wzór Black Hella. Z tyłu auta zdecydował się na całkowicie czerwone lampy.

W lutym 2013 roku zaopatrzył się w spotykaną w autach na rynki USA i japoński listwę przedniego zderzaka z napisem BMW oraz osadzoną w pokrywie bagażnika blendę, mieszczącą tablicę rejestracyjną w kształcie przewidzianym przepisami obowiązującymi w Stanach Zjednoczonych.

Później zajął się kwestiami technicznymi. Przednie kielichy, już z nowymi, sprowadzonymi ze Szwecji dzięki pomocy brata, amortyzatorami i sprężynami, spiął pochodzącą z M5 rozpórką. Z tyłu umieścił rozpórkę opracowaną na zamówienie. Kolor rotorów felg zmienił na perłową biel, a ranty wypolerował.

Kolejny sezon rozpoczął od poprawek blacharskich i odnowy farby. Lakiernicy, którzy zajęli się jego autem, bardzo go zawiedli. Ostatecznie dopracowana powłoka nadal jest w bordowym kolorze, ale odcień został zmieniony na Calypsorot 252/3.

Od sezonu 2014 oba zderzaki w E34 „Bałagana” wyposażone są w montowane w samochodach sprzedawanych w USA listwy ze światłami obrysowymi. Przyciemnione szyby ustąpiły miejsca oryginalnym, zabarwionym na zielono. Dokończone zostały prace przy układzie wydechowym.

Wytrwałość Piotra nagradzana jest na zlotach. W 2013 roku na odbywającym się w Osiecku GermanFest auto zajęło III miejsce w kategorii spasowanie koła i nadkola. Na Moto Show Bałtów „Bałagan” odebrał nagrodę za I miejsce w kategorii show & shine. W takiej samej kategorii został wyróżniony na zlocie Cultstyle.pl w Mikoszewie. Wyróżnienie przywiózł również z osieckiego GermanFest 2014.

Choć wielu właścicieli aut w miarę tuningowego rozwoju koncentruje się na wybranym fragmencie auta, plany Piotra zakładają dalszą pracę nad wszystkimi elementami. Silnik może zostać wyposażony w przepustnicę przy każdym cylindrze lub nawet dwie turbosprężarki. Komora jednostki napędowej ma zostać odnowiona i polakierowana. W poszukiwaniu idealnego spasowania Piotr rozważa sięgnięcie po kolejne, szersze felgi, które będą mieścić większe tarcze hamulcowe. Zapowiada też prace nad lakierem, by jeszcze bardziej błyszczał.

KAMIL I JEGO E34 NA PODUSZKACH

Auto Kamila, występującego na forach jako „Baz_one”, znane jest Czytelnikom BMW TRENDS z ostatniego numeru z 2012 roku. Wtedy w środowisku tuningowym coraz modniejsze stawało się air ride. Kamil był jednym z tych, którzy nie tylko zamontowali takie zawieszenie w swoim samochodzie, ale także dzielili się wiedzą na temat jego opracowania.

Tuningowa dewiza Kamila to ograniczenie modyfikacji do „koła, gleby i detailingu”. Nie dziwi więc, że rok 2013 spędził głównie na dopracowaniu lakieru i wnętrza. Na DUB IT! Jego E34 pokazało się też na nowych felgach. Zostały one zwężone przez toczenie i spawanie, tak by dobrany indywidualnie do auta rozmiar pozwalał uzyskać optymalne spasowanie. Były to OZ Mito o średnicy 18 cali i szerokościach 8,5 cala z przodu i 10 cali z tyłu. Szykując się na kolejne zloty, Kamil zajął się modyfikacjami kół, uzyskując szerokości 10 cali z przodu i 10,25 cala z tyłu, z rantami 2,5 cala i 3,75 cala. Na wszystkie felgi naciągnął opony o rozmiarze 225/35R18.

Po dopracowaniu obręczy przystąpił do montażu przednich hamulców z napędzanej motorem V8 wersji E38. Układ tworzą czterotłoczkowe zaciski Brembo oraz tarcze o średnicy 324 mm i grubości 30 mm.

Kolejnym etapem było opracowanie felg według własnego pomysłu. „Customowe” koła zbudowane są w oparciu o bębny i ranty z OZ Mito. Mają więc średnicę 18 cali. Uzyskane przez Kamila szerokości wynoszą 10,25 cala z przodu i ok. 11,5 cala z tyłu, gdzie bęben o rozmiarze 7,5 cala łączy się z mającym 3,75 cala rantem. Na przednie obręcze naciągnięte zostały opony Dunlop o rozmiarach 225/35R18. Choć Kamil przymierzył takie ogumienie również do felg tylnych, ostatecznie założył na nie opony Nankang o rozmiarach 245/35R18. Prawdziwą niespodzianką były jednak rotory, pochodzące z obręczy stosowanych w Chryslerach New Yorker i LHS. Aby podkreślić ich wklęsłość, środkowe części felg zostały przetoczone na płasko. Indywidualizm w podejściu właściciela do samochodu podkreślają dekielki z napisem „baz_one”.

Oprócz felg i hamulców Kamil dopracowywał nadwozie i wnętrze. Gałkę dźwigni zmiany biegów wymienił na element z logo ///M, założył skórzaną osłonę dźwigni (mieszek) oraz drewniane wykończenie konsoli środkowej.

Zanim przednie lampy zmodyfikował, zakładając soczewki z wyposażonego w oświetlenie ksenonowe Passata B5 na żarnik D2s., krytykowane przez forumowych kolegów czarne kierunkowskazy wymienił z powrotem na pomarańczowe. Wnętrze wykonał z plastiku przy użyciu obrabiarki. Usunął żarówkę pozycyjną i tzw. uśmiech. Całość zamknął za pomocą oryginalnego wieczka, osadzonego na kablu od przetwornicy. Tylną część lampy wykonał własnoręcznie.

Choć używa bordowego BMW do codziennej jazdy, a połączony z instalacją gazową silnik M50B20 uważa za optymalne, ekonomiczne rozwiązanie, postanowił zmienić układ wydechowy na pochodzący z E32 w wersji z motorem V12. Oryginalne kwadratowe końcówki zastąpił dwiema okrągłymi o średnicy 60 mm, które zostały ścięte pod takim kątem, by były przedłużeniem linii zderzaka.

Czas od ostatniej sesji zdjęciowej do naszego magazynu Kamil poświęcił również na pracę nad lakierem. W 2014 roku pokrył karoserię nową farbą, po czym zajął się ścięciem tzw. morki lakierniczej, czyli zaburzeń struktury, nadających jej wygląd skórki pomarańczowej. Całość zabezpieczył ceramiczną powłoką 4nano.

Zapytany o plany, odpowiada, iż nigdy się one nie kończą. Auto będzie rozwijać się w kierunku Stance, co nie zawsze podoba się miłośnikom klasycznych stylów.

Po poprzednim artykule na temat samochodu Kamila spotkaliśmy się z opinią, że nasz materiał zawierał „jego żale pod adresem BMW Syndykat”. Zaskoczyło nas to. Cenimy krytyczne uwagi na forach, gdyż pomagają wzmocnić tuningową tożsamość społeczności i poszczególnych właścicieli aut. Nam pokazują, jakie rozwiązania w samochodach cenicie, a jakich chcecie unikać.

Sobie i Czytelnikom życzymy tylko, by dyskusje nie kończyły się konfliktami uniemożliwiającymi spotkanie na zlocie. Oprócz spotkań tematycznych powinny odbywać się też inne, jednoczące wszystkich pasjonatów motoryzacji. Takie jak choćby DUB IT!, na którym mogliśmy zestawić ze sobą E34 Piotra i Kamila.

Andrzej Szczodrak

Fot. Piotr Mokwiński

BMW E34 M60B40 1992 r.
SILNIK/NAPĘD:
jednostka fabryczna M50B20 została zmieniona na M30B35, a następnie na M60B40; aktualnie: zamontowana wzdłużnie z przodu 8-cylindrowa widlasta jednostka benzynowa o symbolu M60B40 i pojemności 3982 ccm; fabrycznie: 285 KM przy 5800 obr./min, 400 Nm przy 4500 obr./min, zmienione oprogramowanie w komputerze sterującym, odcięcie zapłonu przy 8400 obr./min, zmodyfikowany układ dolotowy, zmieniony układ wydechowy: nowy kolektor wylotowy, rura o średnicy 2,5 cala, wydech końcowy wykonany z trzycalowych rur; wyniki z hamowni: 300 KM i 440 Nm; pięciostopniowa skrzynia biegów przeznaczona do silnika M62B44, połączona ze sprzęgłem od M5 E39 s62b50, dyferencjał o przełożeniu 3,43 i stopniu spięcia 40 proc.
ZAWIESZENIE/HAMULCE:
gwintowane zawieszenie D2, opracowane dla E34 z silnikiem M60B40 wariant do driftu, tylna belka z E32 750i, rozpórki: przednia z M5, z tyłu opracowana na zamówienie; elementy układu hamulcowego z E32 750i: z przodu czterotłoczkowe zaciski i tarcze o średnicy 324 mm i 30 mm, wspomaganie hamulców z E34 w wersji z silnikiem V8
 
KOŁA/OPONY:
felgi OZ Mae z rotorami przemalowanymi na biały perłowy kolor i wypolerowanymi rantami, średnica felg: 18 cali, szerokości 10 cali z przodu i 11 cali z tyłu, opony Continental Sport o rozmiarach 215/35R18 z przodu, 225/35R18 z tyłu
NADWOZIE:
pakiet aerodynamiczny z modelu M5, pokrywa silnika i osłona chłodnicy zmienione na szersze z wersji po face liftingu, odnowiony lakier, lampy przednie zmodyfikowane na wzór Black Hella, czerwone lampy tylne, szyby zabarwione oryginalnie na zielono, listwa przednia z wersji na rynki USA i japoński, blenda tylna z wersji USA
 
WNĘTRZE:
kierownica z pakietu M Technik II, skórzana gałka dźwigni zmiany biegów M Technik, skórzana dźwignia hamulca ręcznego, wskaźniki na desce rozdzielczej z wersji na rynek USA; fabryczna welurowa tapicerka wymieniona na czarną skórzaną z M5: skórzane fotele Sportsitze, dwuosobowa kanapa, tapicerka drzwi i obicia klamek, skórzane obicia tunelu środkowego z wersji Individual, komputer pokładowy w najbardziej rozbudowanej wersji
AUDIO:
radioodtwarzacz Pioneer, wzmacniacz JBL, głośniki przednie Pioneer, głośniki wysokotonowe Hertz, głośniki tylne Lanzar, subwoofer JBL
INNE:
III miejsce w kategorii spasowanie na GermanFest Osieck 2013, organizowanym przez BMW Syndykat; I miejsce w kategorii show & shine na Moto Show Bałtów w 2014 r., wyróżnienie w kategorii show & shine na zlocie Cultstyle.pl w Mikoszewie w 2014 r., wyróżnienie na organizowanym w BMW Syndykat zlocie German Fest Osieck 2014
STYL:
Piotr wymienia wśród swoich inspiracji style: German Style, Stance oraz OEM+
WŁAŚCICIEL:
Piotrek „Bałagan” Mrozowski
PODZIĘKOWANIA:
dla RetroCars, BestParts Żory, MK Serwis, ShineClinic, AutoDream, lakiernika Adriana, a przede wszystkim dla Rodziców, którzy mnie wspierali w trudnych momentach, dla znajomych i kolegów z BMW-Syndykat za pomoc w naprowadzeniu mnie na odpowiednią drogę J

 

 

BMW E34 520i, 1990 rok
SILNIK/NAPĘD:
fabryczna, zamontowana wzdłużnie z przodu 6-cylindrowa rzędowa jednostka benzynowa o oznaczeniu M50B20 o katalogowej maksymalnej mocy 150 KM przy 5900 obr./min i katalogowym maksymalnym momencie obrotowym 190 Nm przy 4200 obr./min, układ wydechowy z modelu E32 750i, przeprowadzone drobne konserwacje (wymiana uszczelek itp.)
ZAWIESZENIE/HAMULCE:
zawieszenie typu air ride: dwa kompresory Viair 480c, zbiornik o pojemności 33L przewody o średnicach 10 mm i 6 mm do manometrów, cztery zmodyfikowane zespolone elektrozawory ½ cala oraz 8 zaworów z instalacji LPG; z przodu: amortyzatory Bilstein B4, dwukomorowe miechy Rubena 130/2, z tyłu: amortyzatory Bilstein B4, trzykomorowe miechy Rubena 130/3; sterowanie każdym kołem z osobna, bezprzewodowe sterowanie pilotem, i telefonem Bluetooth; regulacja kąta pochylenia kół: płyty regulacyjne ‒ camber plates; z przodu dystanse zmieniające rozstaw śrub, z tylu piasty z nawierconym nowym rozstawem śrub, hamulce przednie z E38 w wersjach napędzanych silnikiem V8 ‒ tarcze o średnicy 324 mm i grubości 30 mm, odnowione oryginalne czterotłoczkowe zaciski Brembo
KOŁA/OPONY:
lato: indywidualnie opracowane felgi na bazie bębnów i rantów z OZ Mito z przemalowanymi na złoty kolor rotorami z Chryslerów LHS i New Yorkera o średnicy 18 cali i szerokościach 10,25 cali z przodu oraz 11,5 cala z tyłu, dekle z napisem „baz_one” grawerowane maszyną sterowaną układem CNC , polerowany front obręczy, opony Dunlop SP 9000 245/35R18 z tylu, Nankang 225/35R18z przodu
NADWOZIE:
zderzak i przednia dokładka z wersji 540i z pakietem M, szeroki, pochodzący z wersji po face liftingu wlot powietrza z przemalowanymi na czarno kratami, zmieniona pokrywa silnika, lusterka i nakładki na progi z wersji po face liftingu, auto ponownie polakierowane, usunięta morka lakiernicza, zderzaki i progi w kolorze nadwozia, przednie światła według własnego pomysłu, bez żarówek postojowych i blend (tzw. uśmiechów), z soczewkami z Passata B5 i instalacją ksenonową o temperaturze barwowej 4300 K z palnikami D2S, wydajniejsze spryskiwacze szyb z podgrzewanymi dyszami, spryskiwacze lamp przednich i przeciwmgłowych, światła obrysowe w zderzakach przednim i tylnym, listwa zderzaka przedniego z napisem BMW przeznaczona na rynki USA i japoński, blenda tylna Hella, naklejka Stanceworks na przedniej szybie
WNĘTRZE:
kierownica M Technik II, gałka dźwigni zmiany biegów z M5, skórzana osłona dźwigni, trzy podświetlane manometry Viair (dwa podwójne, jeden pojedynczy) z czarnymi tarczami o średnicy 2 cali wmontowane w obity skórą panel, sterowanie zawieszeniem za pomocą przycisków podnośników szyb z E34,automatycznie uchylające się lusterko wsteczne, tempomat,skórzane i elektrycznie sterowane fotele, skórzana kanapa, tapicerka drzwi ze skórą i drewnem, komputer OBC IV, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, dołożony mechanizm elektrycznego sterowania szyb, czarna podsufitka, drewniane wykończenie konsoli środkowej
AUDIO:
jednostka sterująca JVC KD-R302, seryjne głośniki zastąpione trójdrożnymi Alpine, subwoofer z głośnikiem Pioneer Champion TS-W307D2, dodane głośniki wysokotonowe BMW na słupkach drzwi
INNE:
Miejsce w TOP 5 Oldschool DUB IT! 2013, wyróżnienie specjalnie od Tuning Kings na DUB IT! 2014, I miejsce w TOP 3 zlotu Ebe Event 2013
STYL:
Stance
WŁAŚCICIEL:
Kamil „Baz_one” Półtorak ze Skarżyska-Kamiennej
PODZIĘKOWANIA:
na pytanie o podziękowania Kamil odpowiada: „Chyba tylko dla samego siebie, że nigdy się nie poddaję i osiągam zamierzone cele oraz dla BMW TRENDS”. My dziękujemy dziewczynie Kamila, Gosi,  że zaaranżowała tę sesję.

 

(BMW TRENDS 5/2014)

Podobne

BMW V16 E38

BMW V16 Goldfish to jedyny taki model. Niemcy pokazali kolejny

Przez lata myśleliśmy, że BMW stworzyło tylko jeden prototyp z silnikiem V16. Teraz okazuje się, że był jeszcze drugi, oparty na Serii 7 E38. Tak wyglądało bardziej dopracowane mocarne BMW V16.  Niemcy po 34 latach zdecydowali się pokazać nieznany dotąd prototyp. Do tej pory myśleliśmy, że marka z Monachium stworzyła tylko BMW V16, czyli model…