Niesamowity VW T3 Doka z silnikiem V6 z Audi - Trends Magazines

Niesamowity VW T3 Doka z silnikiem V6 z Audi

Tuning VW T3 Doka widok z przodu

Nic tak nie buduje relacji między ojcem i synem jak wspólna pasja. Dla Sylwestra i jego syna Szymona są nią stare Volkswageny. Dwa skrajnie różne auta, które panowie od kilku lat budują, są owocem wielu godzin spędzonych w przydomowym garażu. Choć przyznają, że lubią różne style, to jednak wspólna pasja i praca przy obu samochodach są ważniejsze. Jak do tego doszło?

Pierwsza była Doka. Sylwek szukał Volkswagena T3, ale chodziło o jakąś nietuzinkową odmianę tej platformy. Znalazł ją w Małopolsce. Sylwek jest kierowcą ciężarówki, więc jadąc w trasę zabrał Szymona i pojechali na oględziny wiekowego busa.
Dokę wykorzystywano do pracy na budowie, więc była w  kiepskim stanie technicznym, do tego cała oblepiona cementem, który jednak paradoksalnie skutecznie zabezpieczył blachę. Auto wciąż było zdolne do jazdy, więc po dobiciu targu ze sprzedającym Szymon wrócił nim do domu.

Tuning VW T3 Doka widok z boku

Odbudowa nadwozia

Wkrótce później nadwozie obskrobano z cementu i umyto, a następnie rozkręcono do ostatniej śrubki. Początkowo planowano zamontować opuszczane drewniane burty. Ostatecznie jednak Sylwek wykorzystał swoje kontakty w przemyśle metalurgicznym i powstało unikatowe nadwozie. Burty są metalowe, podniesione, a w nich przetłoczenia biegnące przez drzwi aż do samego tyłu karoserii.

Tuning VW T3 Doka widok z góry

Z tyłu zamontowano światła przeznaczone do naczep. Paka pokryta jest ryflowaną blachą i ma relingi boczne, dzięki czemu można nad nią zamontować bagażnik dachowy. Zderzaki to zestaw zaprojektowany do Doki. Pokryto je, podobnie jak cały samochód, lakierem w kolorze Orange Elektra. Przedni grill przerobiono, a na nim zainstalowano parę reflektorów.

Tuning VW T3 Doka widok na kokpit

Nietypowy swap silnika z Audi

Najbardziej zaskakuje to, co na pierwszy rzut oka niewidoczne. Doka miała oryginalny motor 1.7d i manualną czterobiegową skrzynię, a jej prędkość maksymalna wynosiła około 70 km/h. I właśnie wszystko to uległo zmianie. Podłogę z tyłu wycięto, a miejsce przed tylną osią zajmuje umieszczony centralnie i wzdłużnie silnik V6. To 2.5 TDI z Audi A6 C5. V6 trafił do T3 z automatyczną skrzynią biegów i pozostałymi elementami napędu.

Tuning VW T3 Doka koło

Zrobione na zamówienie półosie prowadzą moc do tylnych kół, które nadal są oparte na seryjnym, ale obniżonym zawieszeniu. Teraz pomarańczowa Doka jest prawdziwym pożeraczem autostradowych kilometrów. Prędkości przelotowe ponad 100 km/h są formalnością, a przyśpieszenie jest zaskakująco dobre i wyczuwalne z wnętrza.

Tuning VW T3 Doka kokpit

Ciekawe wnętrze Doki

Wnętrze również przeszło metamorfozę. Fotele pochodzą z Mitsubishi L200 i podobnie jak inne tapicerskie elementy zyskało nowe pokrycie. Na seryjnej desce rozdzielczej zainstalowano ręcznie robiony panel, na którym znajduje się radioodtwarzacz i dodatkowe wskaźniki.

 

W aucie jest też CB radio i mnóstwo gadżetów z logo VW. Między fotelami mamy teraz podłokietnik i mieszek automatycznej przekładni z Audi. Dla poprawienia wyglądu i walorów trakcyjnych T3 zostało obniżone o 2 cale, a seryjne koła zmienione na 17-calowe felgi z Audi A8, które uprzednio porządnie wypolerowano.

 

Krzysztof Kaźmierczak

Fot. autor

Tuning VW T3 Doka w czasie jazdy

 

VW T3 Doka, 1990 r.

SILNIK/ NAPĘD
Fabrycznie samochód wyposażony był w  jednostkę napędową 1.7d, swap (silnik i układ napędowy) na 6-cylindrowe 2.5 V6 TDI z Audi A6 B5, silnik umiejscowiony centralnie, napęd na tylną oś
ZAWIESZENIE/ HAMULCE
Zawieszenie oryginalne obniżone o 2 cale (docelowo pneumatyka), hamulce oryginalne (docelowo z Audi na obu osiach)
KOŁA/ OPONY
17-calowe z Audi A8, polerowane mechanicznie, opony: 225/45 Michelin
NADWOZIE
Auto rozebrane, zakonserwowane oraz pomalowane zarówno w środku, jak i na zewnątrz lakierem w kolorze Orange Elektra z odrobiną meksykańskiej czerwieni, paka zrobiona od podstaw, światła tylne zmienione na tzw. ringi (atestowane), przedni grill zmodyfikowany, oryginalne okrągłe podwójne reflektory, plastikowe zderzaki do Doki
WNĘTRZE
Fotele z Mitsubishi L200, tapicerka i wnętrze na zamówienie, ze względu na jednostkę napędową dopasowane zegary, centralna konsola custom, sterowanie skrzynią biegów w podłodze, wyświetlacz head-up
AUDIO
Cztery głośniki Blaupunkt z przodu, cztery Kruger&Matz z tyłu, subwoofer, radio Kruger & Matz
STYL
Własny
WŁAŚCICIEL
Sylwek „Orange Doka” Famulski
PODZIĘKOWANIA
Dziękuję każdemu, kto chociażby w najmniejszym stopniu przyczynił się do tego, aby ten samochód mógł cieszyć mnie i innych.

PS RATUJMY KLASYKI!

(VW TRENDS 4/2019)

 

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Nowe BMW 1 F70 – beemka dla ludu?

Nowe BMW 1 F70 jest znacznie zmodernizowana w stosunku do swojego poprzednika. Pod spodem dzieli wiele rozwiązań technologicznych, ale na zewnątrz to zupełna nowość. Auto wygląda bardzo zwyczajnie, a Bawarczykom gdzieś umknęło to "premium". A może trzeba się przyjrzeć bliżej? Sprawdźmy. BMW 1 od początku nie miało lekkiego życia. Pierwsza generacja była krytykowana za to,…

VW Garbus 1200 1965 r. widok z przodu

Garbus jak marzenie

„Marzyliśmy z żoną o klasycznym samochodzie, konkretnie – Volkswagenie Garbusie. Przez dwa lata myśleliśmy o tym bardzo poważnie. Sprawdzaliśmy w sieci co, kto i za ile sprzedaje. Już wtedy wiedziałem, że nie może to być Garbus na tzw. stojącej lampie”.   Nim marzenie się spełniło i prezentowany „Dolcwagen” był gotów, Kasia i Marcin musieli pokonać wiele przeciwności. Ale po kolei… Pewnego dnia Marcin…