Możesz być w szoku, gdy zobaczysz tego Passata przed sobą - Trends Magazines

Możesz być w szoku, gdy zobaczysz tego Passata przed sobą

Modele VW Passat B3 Variant widoków tyłu

Obok tego Passata B3 nie da się przejść ani przejechać obojętnie. Trzeba obiektywnie przyznać, że pomysł Krzysztofa na modyfikację tego popularnego w Polsce modelu Volkswagena jest naprawdę nietuzinkowy.

 

Pasją do samochodów zaraził go tata. Pierwszym autem, które pamięta Krzysztof, był Golf I z 1,5-litrowym silnikiem Diesla. To przy nim zgłębiał tajniki motoryzacji. Później, już będąc dorosłym, pozostał wierny autom z Wolfsburga. Jeździł Polo, Golfami, ale i tak największą miłością darzył Passata.

Modele VW Passat B3 Variant widok z przodu

Widoczny na zdjęciach Passat B3 Variant z 1992 roku należy do niego od trzech lat. Choć brzmi to dziwnie, ale jest kontynuacją innego B3 kombi. W tamtym aucie po naprawach blacharsko-lakierniczych co rusz wychodziły niedoróbki. Po dwóch latach walki z nimi Krzysztof zdecydował się zdemontować co się da, a ogołoconą karoserię zezłomować i poszukać nowej. W końcu znalazł seryjnego Passata B3 Varianta z gwintowanym zawieszeniem i rozpoczął przygotowania do realizacji pomysłu, który od jakiegoś czasu kiełkował mu w głowie.

Wnętrze

Modele VW Passat B3 Variant kokpit

Wnętrze, które w większości pozostało oryginalne, w tym szare fotele, kanapa i boczki, Krzysztof nieco zmodyfikował. Kierownicę oraz mieszek obszył skórą z przeszyciami w kolorze auta, dołożył chromowane ringi zegarów, zmienił podświetlenia na zielone ledowe, założył czteropunktowe pasy Schrotha, dołożył wskaźnik ładowania w kratce wentylacyjnej po lewej stronie, a w słupku przy kierowcy zainstalował zegary wskazujące temperaturę spalin oraz ciśnienie oleju.

Modele VW Passat B3 Variant dodatków manometry na słupku

Z Passata B4 dołożył oryginalny podłokietnik i przerobiony uchwyt telefonu. Muzyki w dobrej jakości w czasie podróży można posłuchać dzięki radiu Pioneer SPH 10BT, wzmacniaczowi, subwooferowi i kilku mniejszym głośnikom w drzwiach oraz podszybiu. Na dziś to wszystkie zmiany, ale Krzysztof zapowiedział, że tak na pewno nie pozostanie i wnętrze jego Passata jeszcze się zmieni.

Modele VW Passat B3 Variant półklatka bezpieczeństwa

Nadwozie

Najwięcej modyfikacji widać na nadwoziu. Krzysztof zamontował zderzaki z amerykańskiej wersji, podobnie jak obrysówki w kierunkowskazach oraz kompletny pakiet listew GT. W tylnej części auta zaś ciemne lampy Signal Vision, blendę firmy Hella, górną lotkę pokrywy bagażnika z trzecim światłem STOP i zaślepkę w miejscu usuniętej wycieraczki, a na dachu szklany szyberdach z Passata B4.

Modele VW Passat B3 Variant widok z przodu

Krzysztof, który większość prac wykonywał samodzielnie, dużo uwagi poświęcił oświetleniu. Zainstalował reflektory biksenonowe o mocy 4300 k na 2,5-calowej soczewce z polerowanym kloszem lampy, ledowe światła postojowe w formie paska angel eyes (zamieniają się w kierunkowskaz jak w nowych autach). Na bokach umieścił naklejki VR6 na bazie oryginalnego napisu Syncro z VW T3 oraz zielone ledowe kierunkowskazy w błotnikach.

Modele VW Passat B3 Variant z przyczepką, widok z boku

Zawieszenie to gwintowany zestaw AP z rollbarem Bensona i dystansami zmieniającymi rozstaw 5 x 100 na 5 x 110.Układ hamulcowy pochodzi z seryjnego VR6, w którym zmieniono tarcze na nacinane i nawiercane, a zaciski pomalowano – są teraz w kolorze zbliżonym do barwy nadwozia. Koła to 17-calowe tzw. telefony z Alfy Romeo z oponami 185/35 i indywidualnymi dekielkami z logo VR6 – identyczne jak te na bokach auta.

Czas na silnik

Pod maską, na której zamontowano siłowniki, pracuje seryjny silnik VR6 o symbolu AAA, pojemności 2792 ccm i mocy 174 KM oraz 243 Nm. Komora silnika została „oczyszczona” (m.in. akumulator przeniesiono do bagażnika), czego wymaga styl clean, i pomalowana na biało i zielono. Krzysztof zamontował zimny dolot z filtrem stożkowym pod podłużnicą, poszerzył zmodyfikowaną poprzez usunięcie kanału grzewczego przepustnicę, poszerzył kolektor ssący jak w mocniejszej wersji VR6-ABV.

Modele VW Passat B3 Variant silnik

Większość instalacji elektrycznej została estetycznie umieszczona w oplocie, a cewka zapłonowa schowana pod kolektorem. Uwagę zwracają czerwone 8-milimetrowe przewody zapłonowe Powertec, dochodzące do świec zapłonowych BERU, białe węże podciśnień, aluminiowe zbiorniczki wspomagania i płynu chłodzącego (z polerowanym korkiem z motocykla BMW – 2 bary), zbiorniczek pompy ABS pomalowany na czerwono oraz podszybie z angielskiej wersji Passata B3.

Modele VW Passat B3 Variant instalacja w komorze silnika

Ciekawym rozwiązaniem jest układ chłodzenia, składający się z białych węży silikonowych, dodatkowo wyposażony w dwie szklane rurki od C-Coolant (Transparent Coolant Pipes), przez które można zobaczyć przepływający płyn. Silnik sprzęgnięty jest z seryjną skrzynią biegów z VR6, napęd przenoszony oczywiście na przednią oś. Układ wydechowy z jednym tłumikiem zaczyna kolektor sportowy, tzw. barany 6-2-1, a wieńczy na 2,5-calowa końcówka wychodząca nietypowo przed tylnym lewym kołem.

Passatowa przyczepka

Nie zapomnijmy o niesamowitej przyczepce. Choć to autorska konstrukcja Krzysztofa, jest zarejestrowana i może poruszać się po drogach. Z tyłu można pomylić ją z normalnym autem, choć także przód z grillem Passata B3 może nas zwieść.

Modele VW Passat B3 Variant przyczepka zrobiona z przodu auta

Porusza się, tak jak główne auto, na kołach z Alfy Romeo z oponami 185/35. Wyróżniają ją dodatkowe tarcze hamulcowe 312 mm i tylne czterotłoczkowe zaciski z Porsche Cayenne, imitujące układ hamulcowy przyczepy. Do tego wszystkiego jeszcze podświetlane w nocy palenisko! Niesamowite.

Pasja dająca radość

Krzysztof jest zadowolony ze swojej pracy, tym bardziej że prawie wszystko zrobił sam. Dla niego to tylko auto, jednak przyjemnie mu, gdy inni oglądają się za jego Passatem z przyczepką i z uznaniem kiwają głową. W jego pasji wspiera go cała rodzina, łącznie z teściową – jak podkreśla. Tego nietypowego Volkswagena można spotkać od czasu do czasu na zlotach, z których wraca z wyróżnieniami. Gdy spotkacie Krzysztofa i jego Passata B3+, koniecznie zróbcie zdjęcie i pozdrówcie właściciela.

AK, RT

Fot. Maksymilian Fred

Modele VW Passat B3 Variant widoków tyłu

VW Passat B3 Variant, 1992 r. 

SILNIK/ NAPĘD
Seryjny VR6 o symbolu AAA, 2792 ccm, 174 KM i 243 Nm; wygląd silnika zmodyfikowany, komora w stylu clean, kolory przewodnie biały i zielony, zimny dolot z filtrem stożkowym pod podłużnicą, akumulator przeniesiony do bagażnika, poszerzona przepustnica zmodyfikowana poprzez usunięcie kanału grzewczego, poszerzony kolektor ssący jak w mocniejszej wersji VR6 – ABV, czerwone 8-milimetrowe przewody zapłonowe Powertec, ukryta w większości instalacja elektryczna – widoczna ułożona w oplocie, węże podciśnień zamienione na białe, świece zapłonowe BERU, filtr odmy zamiast instalacji, oryginalny zbiorniczek płynu chłodzącego zastąpiony aluminiowym z polerowanym z korkiem od motocykla BMW (2 bary), zbiorniczek pompy ABS pomalowany na czerwono, zbiornik wspomagania zamieniony na polerowany aluminiowy, cewka zapłonowa schowana pod kolektorem, podszybie z angielskiej wersji Passata B3 (fabrycznie Passaty nie miały podszybia po stronie silnika wycieraczek), pas przedni w kolorze auta, siłowniki maski, układ chłodzenia z białych węży silikonowych, wyposażony w dwie szklane rurki od C-Coolant (Transparent Coolant Pipes), przez które można zobaczyć przepływający płyn; skrzynia biegów seryjna z VR6, napęd na oś przednią; układ wydechowy na jednym tłumiku, zaczynający się od kolektora sportowego, tzw. baranami 6-2-1, zwieńczony 2,5-calową końcówką wychodzącą przed tylnym lewym kołem
ZAWIESZENIE/ HAMULCE
Zawieszenie gwintowane AP, rollbar od Bensona; układ hamulcowy: seryjny z VR6, tarcze zmienione na nacinane i nawiercane
KOŁA/ OPONY
„Telefony” z Alfy Romeo, 17/ 7,5 cala, opony 185/35, zaciski w kolorze zbliżonym do koloru auta, dystanse zmieniające rozstaw 5 x 100 na 5 x 110, indywidualne dekielki z logo VR6, identyczne jak na bokach auta
NADWOZIE
Kompletny pakiet listew GT, szyberdach szklany z Passata B4, zderzaki USA, obrysówki US w kierunkowskazach, blenda klapy tylnej Hella, górna lotka klapy tylnej z trzecim światłem STOP, lampy ciemne Signal Vision, usunięta tylna wycieraczka (dołożona zaślepka), boczne naklejki VR6 na bazie oryginalnego napisu Syncro z VW T3, kierunkowskazy ledowe w całym aucie na przekaźniku z potencjometrem, zielone kierunkowskazy w błotnikach, lusterka w kolorze nadwozia, reflektory biksenonowe robione samodzielnie z 2,5-calową soczewką, polerowany klosz lampy (oczko), światła mijania i drogowe ksenon 4300 k, światła postojowe pasek led angel eyes, po włączeniu kierunkowskazu led zamienia się w kierunkowskaz (jak w nowych autach)

PRZYCZEPA: grill z przedniej części Passata B3, zarejestrowana i poruszająca się po drogach; podobna do auta, koła z Alfy Romeo, opony 185/35, tarcze hamulcowe 312 mm i zaciski tylne dwutłoczkowe z Porsche Cayenne, imitujące układ hamulcowy przyczepy, podświetlane w nocy palenisko

WNĘTRZE
Oryginalne szare fotele, kanapa i boczki, kierownica oraz mieszek obszyte skórą z przeszyciami w kolorze auta, chromowane ringi zegarów, zmiana podświetlenia na zielone ledowe, przerobiony uchwyt na telefon na bazie oryginalnego z B4, oryginalny podłokietnik z Passata B4, elektryczne czteropunktowe pasy Schrotha, po stronie kierowcy customowa kratka wentylacyjna ze wskaźnikiem ładowania, słupek kierowcy z zegarami temperatury spalin oraz ciśnienie oleju
AUDIO
Radio Pioneer SPH 10BT, wzmacniacz, subwoofer i kilka mniejszych głośników w drzwiach oraz podszybiu
INNE
Kilka wyróżnień na różnych zlotach, głównie w kategoriach ogólnych, niewątpliwy sukces to aż trzy wyróżnienia na ogólnopolskim zlocie VW Passata 35i
STYL
Przy tak zróżnicowanych modyfikacjach trudno przypisać auto do konkretnego nurtu tuningu, kieruję się własnymi pomysłami, więc myślę, że ten styl można nazwać indywidualnym
WŁAŚCICIEL
Krzysiek Bigus
KLUB
Nie utożsamiam się z nikim konkretnym, ale najbliżej mi chyba do społeczności Passat 35i Family
AUTO W SIECI
Facebook: b3trailergoldstyle; Instagram: b3_trailer_static_style
PODZIĘKOWANIA
Dla mojej rodziny, szczególnie narzeczonej Marty, dwóch synów, Oliviera i Marcela, za cierpliwość i ciągłą chęć pomocy

(VW TRENDS 2/2021)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Unikatowy Volkswagen Corrado R32

Najmocniejszą wersją kultowego Volkswagena Corrado była odmiana VR6. Pracujący pod jej maską silnik o pojemności 2,9 l i kodzie ABV generował 190 KM mocy oraz 245 Nm. Corrado R32? Taki pojazd nigdy oficjalnie nie powstał, dając Markowi pretekst do zbudowania unikalnego projektu. Marek, właściciel opisywanego auta, posiadał już wcześniej innego Volkswagena Corrado – wersję G60…

BMW 650i Rallycar – szutrowa bestia!

Duże coupé z mocarnym V8 nie należy do najbardziej efektywnych broni na rajdowych trasach. Tył zamiatający szuter po każdym dodaniu gazu utrudnia walkę o ułamki sekund, ale gwarantuje kibicom i załodze niezapomniane wrażenia. Jedno z najbardziej oryginalnych rajdowych aut ostatnich lat zbudował Andreas Aigner. Niektórzy z was mogli słyszeć o zawodniku z Austrii, który w…