MIB4, czyli multimedia VW nowej ery - Trends Magazines

MIB4, czyli multimedia VW nowej ery

Kokpit VW

Systemy multimedialne Volkswagena stale ewoluują. Koncern przygotował już czwartą generację sprzętu informacyjno-rozrywkowego. MIB4, bo tak został on nazwany, współpracuje nawet z ChatemGPT.

Wiele aspektów naszego życia staje się nierozerwalnie związanych z wirtualną rzeczywistością. Praca, rozrywka, finanse, korespondencja, kontakt z innymi osobami, planowanie dnia… Wymieniać można by długo. Mało kto oczekuje, że moment wsiadania do auta będzie równoznaczny z odcięciem od scyfryzowanej rzeczywistości. Dotyczy to także osób, które prowadzenie samochodu traktują jako czas wolny od kontaktu telefonicznego z innymi osobami czy odpowiadania na maile – nawet tacy kierowcy nie chcieliby tracić czasu w korkach ani rezygnować z możliwości słuchania ulubionej muzyki. Odpowiedzią na wszystkie te potrzeby są stale rozwijane systemy informacyjno-rozrywkowe Volkswagena.

Po pierwsze – wyświetlacz

Głównym elementem systemu MIB4 z punktu widzenia kierowcy jest dotykowy wyświetlacz. W Passacie w standardzie ma on pokaźne wymiary 285,6×160,6 mm, czyli 12,9 cala po przekątnej. Wysoka rozdzielczość 1920×1080 pikseli sprawia, że obraz jest estetyczny i bardzo wyraźny. W przypadku systemu nawigacyjnego Discover Pro Max dostępny jest wyświetlacz w formacie 332,07×185,79 mm (15 cali), którego rozdzielczość podniesiono do 2240×1260 pikseli. Zupełnie nowa względem MIB3 grafika, a także struktura i sposób nawigowania po menu w obu wersjach są identyczne.

Ekran z nawigacją VW
The new infotainment system based on the MIB4 with easy-to-use menu structure

MIB4 trafił też do odświeżonego Golfa. System informacyjno-rozrywkowy jest dostępny z ekranami o różnych rozmiarach. Oba mają proporcje 16:9 – w podstawowej wersji Ready 2 Discover ekran dotykowy ma przekątną 26,4 cm (10,4 cala), podczas gdy opcjonalna Discover ma przekątną 32,8 cm (12,9 cala). Wyświetlacze przypominają wystające z kokpitu tablety.

Po drugie – prosto i intuicyjnie

Celem dla zespołu przygotowującego MIB4 było uczynienie obsługi prostą, intuicyjną i konfigurowalną. Aby to osiągnąć, wyświetlacz podzielono na dwa paski dotykowe u góry i u dołu ekranu oraz ekran główny. Kierowca może przypisać ulubione funkcje bezpośredniego dostępu do dużych obszarów górnego paska i ekranu głównego. Górny pasek ma po lewej stronie nowy przycisk bezpośredniego dostępu, wystarczy w niego kliknąć, by otworzyć menu główne z przeglądem wszystkich aplikacji. Po prawej stronie znajduje się stylizowany przycisk z grafiką pojazdu. Zapewnia on bezpośredni dostęp do najważniejszych funkcji pojazdu. Menu główne i centrum sterowania samochodem są zawsze dostępne bez konieczności zamykania aktywnej aplikacji. Po prawej stronie od centrum sterowania pojazdem znajdują się kolejne funkcje bezpośredniego dostępu, które można przypisać indywidualnie – na przykład przyciski trybów jazdy, funkcji parkowania, systemów wspomagających i biblioteki multimediów. Indywidualnie skonfigurowany górny pasek i statyczny dolny pasek są stale wyświetlane, gdy kierowca otwiera różne funkcje w formie aplikacji na ekranie głównym. Dzięki temu system jest niezwykle łatwy w obsłudze. Dolny pasek zapewnia bezpośredni dostęp do systemu klimatyzacji i wentylacji lub ogrzewaniu foteli, a także przycisk główny, za pomocą którego kierowca może w dowolnym momencie powrócić do centralnego ekranu głównego. Pod wyświetlaczem informacyjno-rozrywkowym znajdują się podświetlane suwaki dotykowe do regulacji temperatury w kabinie oraz głośności radia.

Po trzecie – Digital Cockpit

Nowe modele Volkswagena mają też zaawansowane cyfrowe instrumenty, nazywane Digital Cockpit. Kierowca może użyć przycisków na wielofunkcyjnej kierownicy, aby dokonać podstawowych konfiguracji graficznych – Classic z okrągłymi instrumentami i Progressive z kafelkami wyświetlacza. Obszar między nimi można spersonalizować – na przykład wybierając funkcję prezentowania tam wskazówek systemów wspomagających lub podpowiedzi nawigacji. Istnieją również profile informacji specyficzne dla konkretnych wersji, np. Golfa w wersji GTI lub GTE.

Po czwarte – wyświetlacz

Swoistym rozwinięciem MIB4 jest nowy wyświetlacz przezierny. Najważniejsze informacje dla kierowcy prezentuje na przedniej szybie, ale tak, że kierujący odnosi wrażenie, że są one wyświetlane przed pojazdem. Dzięki temu oczy nie mają problemów z akomodacją – zmęczenie wzroku jest mniejsze, komfort jazdy rośnie, a zauważenie istotnych informacji staje się łatwiejsze.

 

Po piąte – IDA i ChatGPT

Kierowcy i pasażerowie wszystkich nowych modeli ID., jak również nowych Tiguanów i Passatów mogą korzystać z asystenta głosowego, aby uzyskać dostęp do bazy danych sztucznej inteligencji ChatGPT. Integracja ChatGPT oferuje szereg nowych możliwości. Co istotne, nie zmienia to sposobu korzystania z systemu multimedialnego – nie ma potrzeby tworzenia nowego konta ani instalowania nowej aplikacji. Asystent głosowy jest aktywowany za pomocą „Hello IDA”, a żądanie w zanonimizowanej formie zostanie przekazywane do algorytmów sztucznej inteligencji tylko wtedy, gdy wcześniej wprowadzone systemy nie będą w stanie udzielić odpowiedzi. ChatGPT nie otrzyma dostępu do danych pojazdu. Pytania i odpowiedzi będą natychmiast usuwane z pamięci w celu zapewnienia jak najlepszej ochrony danych. Nowy asystent głosowy IDA jest obsługiwany za pomocą języka naturalnego, co oznacza, że nie będzie reagował wyłącznie na konkretne komendy (np. „ustaw ogrzewanie na 20 stopni”), zrozumie również stwierdzenie „jest mi zimno”. Umożliwia to wygodne sterowanie wieloma funkcjami pojazdu i odpowiada na konkretne pytania na wszystkie możliwe tematy. Aby to zrobić, system korzysta ze wspomnianego ChatGPT oraz znajdujących się w chmurze baz danych. Te ostatnie obejmują na przykład pogodę, status lotów komercyjnych linii lotniczych, aktualny status wydarzeń sportowych lub wiadomości. Ponadto dzięki integracji z Wikipedią można zadawać pytania na wszelkiego rodzaju wyobrażalne tematy. Zasadniczo wystarczy używać naturalnych zdań, takich jak „Co nowego?”. Kolejną nową funkcją jest wizualizacja poleceń głosowych na ekranie systemu informacyjno-rozrywkowego.

Czy na tym koniec?

Jak najbardziej nie! Nowoczesne systemy multimedialne mogą się automatycznie aktualizować jak nasze komputery czy telefony. Każda aktualizacja może poprawić bezpieczeństwo, a także przynieść nowe funkcje. Zresztą dokładnie tak wygląda wprowadzanie kolejnych rozwiązań. Informacja o zamiarze wdrożenia ChatGPT do elektroniki Volkswagenów przekazano na początku 2024 roku, jednak bez podawania szczegółów. Proces uruchomiono w drugiej połowie roku.

Więcej ciekawostek i nowinek ze świata VW znajdziesz w najnowszym wydaniu VW TRENDS

Fot. VW

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

BMW powraca do Le Mans!

Po ponad 20 latach przerwy, BMW postanawia wrócić do 24-godzinnych wyścigów Le Mans. Do walki na torze przygotowali prawdziwą bestię.  Sportowy dział BMW M powraca do wyścigów FIA World Endurance Championship (WEC), a także do Le Mans, gdzie będzie startować w 24-godzinnym wyścigu. Jak broń posłuży bolid BMW M Hybrid V8. To prawdziwy pocisk -…

BMW 3.0 CSL na sprzedaż

BMW 3.0 CSL może być Twoje. Lepiej nie pytaj za ile

Nowoczesne BMW 3.0 CSL powstało jako hołd dla kultowego modelu E9 3.0 CSL z lat 70. To auto uznane jest przez wielu za jedno z najbardziej kultowych modeli marki. BMW wyprodukowało tylko 50 egzemplarzy i teraz jeden z nich jest na sprzedaż. Kosztuje fortunę, ale to było do przewidzenia. BMW 3.0 CSL zostało zaprezentowane w…