///Merc, a w zasadzie to Hartge F1. To jedyne na świecie W124 z sercem M-Power- CIEKAWOSTKI - Trends Magazines

///Merc, a w zasadzie to Hartge F1. To jedyne na świecie W124 z sercem M-Power- CIEKAWOSTKI

Hartge znane było ze swojej pracy nad autami BMW, ale w historii firmy zdarzały się też „skoki w bok”. Ten projekt nazywa się Hartge F1 i to jedyny egzemplarz, jaki kiedykolwiek powstał.

Samochód zaczął życie jako Mercedes 300E generacji W124 z silnikiem o mocy 180 KM. To znaczy, dopóki nie trafił w ręce braci Hartge. Tam silnik i skrzynia biegów zostały usunięte, a pod maskę trafiła legendarna jednostka napędowa BMW M88, znana przede wszystkim ze swojego miejsca w BMW M1, M635 lub E28 M5. Co ciekawe bracia Hartge postanowili przy nim jeszcze „pogrzebać”. Pojemność silnika została zwiększona 3535 cm3 z 3453 cm3 i ma on wyższą kompresję. Ręczna skrzynia biegów pochodzi z BMW E24, a układ jezdny został zmieniony na sportowy z zawieszeniem marki Bilstein i felgami Carlsson. W rezultacie powstał niepowtarzalny samochód o szokujących osiągach, zbudowany bez patrzenia na wydatki. Dzięki 330 KM pochodzącym z BMW w podwoziu Mercedesa samochód stał się fascynacją dla ówczesnego środowiska motoryzacyjnego. To wyjątkowe auto jest wystawione na sprzedaż podczas aukcji RM Sotheby’s w Essen przy okazji targów Techno Classica 2020. Auto jest sprzedawane jako „barnfind„, ponieważ od 15 lat nie było uruchamiane. Obecny właściciel opowiedział nam, że silnik był manualnie przekręcany, co odbyło się bez kłopotu. Aby go uruchomić z należytym szacunkiem zdaniem właściciela wymagany jest remont, ale będzie w gestii nowego właściciela . Pikanterii dodaje fakt, że podobno body-kit Carlsson do W124 powstawał właśnie dla tego projektu, by potem wejść na rynek. 

Hartge był niemieckim tunerem utworzonym w 1971 roku. Celem Hartge było umieszczanie znacznie mocniejszych silników od seryjnych w samochodach BMW. Firma otrzymała status producenta w 1985 r. Hartge dziś ma status prawdziwego kultu. Firma niestety nie istnieje od 2019.

Źródło: Bavaria Racing Power, RM Sotheby’s

Podobne

Tuning VW Scirocco 2.0 TSI – jak z głową zrobić modyfikacje

Pokażemy dziś projekt, który udowodni, że można uzyskać bardzo ciekawe efekty przy względnie niewielkim nakładzie finansowym oraz stosunkowo niedużej liczbie modyfikacji. Auto wciąż jest bardzo zbliżone do seryjnego, a wygląda, brzmi i jeździ bardziej agresywnie. O czym należy pamiętać, gdy szykujemy się do modyfikowania auta? Oto tuning VW Scirocco 2.0 TSI. Przy zakupie wybierz mądrze…

Tuning BMW E92 M3 auto przodem

E92 M3 – niektórzy twierdzą, że to ostatnie prawdziwe BMW M

Przygoda Jacka z bawarską marką zaczęła się klasycznie – od E36 i popularnego E46 (pokazywaliśmy je w nr 4/2012 BMW TRENDS). Wówczas obiecał sobie, że następny, nowszy model BMW, o którym marzył, pozostanie niezmieniony. Oczywiście na obietnicach się skończyło. E92 M3 z 2011 roku, które nabył w 2015 roku, to zdaniem wielu fanów bawarek ostatnia prawdziwa M. Już jazda seryjnym autem dawała…