Manualna skrzynia biegów dla "elektryków"? Nowy pomysł Toyoty - Trends Magazines

Manualna skrzynia biegów dla „elektryków”? Nowy pomysł Toyoty

Do urzędu patentowego w USA wpłynęło osiem wniosków o rejestrację ręcznych przekładni do samochodów zasilanych prądem. Auta Toyoty mają mieć możliwość manualnej zmiany biegów przy udziale pedału imitującego działanie sprzęgła.

W rzeczywistości nie byłaby to oczywiście tradycyjna skrzynia manualna, a urządzenie imitujące działanie ręcznej przekładni. Faktyczna przekładnia byłaby zastąpiona oprogramowaniem sterującym przepływem momentu obrotowego z wirtualnymi przełożeniami wybieranymi dźwignią.

Oprócz tego kierowca mógłby obsługiwać wirtualne sprzęgło, które działałoby w trzech trybach: pełni manualnego z wykorzystaniem sprzęgła i dźwigni, półautomatycznego z użyciem samej dźwigni oraz w pełni automatycznego, choć nadal z symulowanymi przełożeniami wzorowanymi na sportowych automatach.

W przypadku ręcznego trybu system imitować ma „wchodzenie” na obroty a na wyświetlaczu – tak jak teraz w autach spalinowych – pojawi się sugestia zmiany biegu na wyższy lub redukcji.

System skierowany jest do osób, poszukujących „staroświeckich” wrażeń i emocji z prowadzenia pojazdu elektrycznego, podobnie jak starszego auta spalinowego. 

Na razie nie wiadomo, czy takie rozwiązanie pojawi się w seryjnych elektrycznych Toyotach. Na razie trwają testy, choć nie jest to pierwszej podejście do tematu manualnej przekładni w autach Toyoty. Już w 2017 roku Toyota pokazała koncept wyposażony w taką „przekładnię”. GR HV – bo o nim mowa, był hybrydowym odpowiednikiem modelu GT86. Tam kierowca mógł odblokować funkcję ręcznego sterowania skrzyni po naciśnięciu przycisku umieszczonego w gałce. Teraz ta funkcja może zostać zastosowana w przyszłych modelach elektrycznych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

TEST VW Grand California 600

Samochód kempingowy, zwłaszcza ze słowem California w nazwie, budzi skojarzenia ze słoneczną pogodą, piaszczystą plażą i szerokimi nadmorskimi autostradami. Postanowiliśmy sprawdzić największy samochód kempingowy Volkswagena w zgoła odmiennych warunkach... Historia kempingowych Volkswagenów jest liczona nie w latach, ale dekadach. Zaczęło się od Samby, a później koneserzy wypraw domem na kołach otrzymali Californię. Samochód bazujący na Transporterze i wyposażony w aneks…

Manhart VW Golf GTI 290 – prawie jak R-ka

Najnowsza, ósma generacja Golfa trafiła na warsztat do niemieckiego tunera - Manharta. Ten wycisnął z 2-litrowego silnika 290 KM i dodał kilka pikantnych dodatków. Wyszło rasowo i ze smakiem.  Na łamach Trends pokazywaliśmy już kilka projektów Manharta. Niemiecki tuner głównie gustuje w BMW, ale zdarzyła się też Alfa Romeo, a nawet Tesla. Teraz Manhart postanowił…