Manualna skrzynia biegów dla "elektryków"? Nowy pomysł Toyoty - Trends Magazines

Manualna skrzynia biegów dla „elektryków”? Nowy pomysł Toyoty

Do urzędu patentowego w USA wpłynęło osiem wniosków o rejestrację ręcznych przekładni do samochodów zasilanych prądem. Auta Toyoty mają mieć możliwość manualnej zmiany biegów przy udziale pedału imitującego działanie sprzęgła.

W rzeczywistości nie byłaby to oczywiście tradycyjna skrzynia manualna, a urządzenie imitujące działanie ręcznej przekładni. Faktyczna przekładnia byłaby zastąpiona oprogramowaniem sterującym przepływem momentu obrotowego z wirtualnymi przełożeniami wybieranymi dźwignią.

Oprócz tego kierowca mógłby obsługiwać wirtualne sprzęgło, które działałoby w trzech trybach: pełni manualnego z wykorzystaniem sprzęgła i dźwigni, półautomatycznego z użyciem samej dźwigni oraz w pełni automatycznego, choć nadal z symulowanymi przełożeniami wzorowanymi na sportowych automatach.

W przypadku ręcznego trybu system imitować ma „wchodzenie” na obroty a na wyświetlaczu – tak jak teraz w autach spalinowych – pojawi się sugestia zmiany biegu na wyższy lub redukcji.

System skierowany jest do osób, poszukujących „staroświeckich” wrażeń i emocji z prowadzenia pojazdu elektrycznego, podobnie jak starszego auta spalinowego. 

Na razie nie wiadomo, czy takie rozwiązanie pojawi się w seryjnych elektrycznych Toyotach. Na razie trwają testy, choć nie jest to pierwszej podejście do tematu manualnej przekładni w autach Toyoty. Już w 2017 roku Toyota pokazała koncept wyposażony w taką „przekładnię”. GR HV – bo o nim mowa, był hybrydowym odpowiednikiem modelu GT86. Tam kierowca mógł odblokować funkcję ręcznego sterowania skrzyni po naciśnięciu przycisku umieszczonego w gałce. Teraz ta funkcja może zostać zastosowana w przyszłych modelach elektrycznych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Tuning-VW-Jetta-2-GL-przód auta

Niezbyt zgrabna Jetta 2 przykuwający uwagę

Są auta, które na zawsze przejdą do historii motoryzacji. Należy do nich bez dyskusji kompaktowy Golf. Jego mniej zgrabna siostra nie miała tyle szczęścia, nigdy nie była najlepiej sprzedającym się autem, nie stała się motoryzacyjną ikoną. Dla specjalistów od marketingu koncernu z Wolfsburga z pewnością był to powód do zmartwień, jednak mała popularność Jetty dla…