Kupujemy używanego Volkswagena Golfa Sportsvana - Minivan na miarę - Trends Magazines

Kupujemy używanego Volkswagena Golfa Sportsvana – Minivan na miarę

VW_Golf_Sportsvan

Kierowcy poszukujący rodzinnego samochodu zazwyczaj skupiają się na kombi i SUV-ach. Zapominają o pomoście między nimi, czyli minivanach. Przedstawicielem tego segmentu jest Volkswagen Golf Sportsvan.

VW_Golf_Sportsvan

Volkswagen ruszył na podbój rynku minivanów w 2005 roku. Wówczas ofertę wzmocnił Golf Plus oparty na mechanice i koncepcji stylistycznej Golfa V. Model przyjął się, ale trafił do ograniczonego kręgu odbiorców, którzy doceniali przede wszystkim podwyższoną pozycję za  kierownicą i wynikającą z tego łatwość wsiadania czy lepszy wgląd w sytuację na drodze. Pod względem przestronności wnętrza czy pojemności bagażnika Plus był lepszy od oryginału, jednak odstawał także od rynkowych rywali.


Zamów prenumeratę

VW_Golf_Sportsvan

STYLISTYKA

W 2012 roku Volkswagen zaprezentował Golfa VII. Kompakt został zbudowany na modularnej platformie MQB, która pozwala na dowolne modelowanie rozstawów kół i osi oraz długości zwisów nadwozia. Jedyną stałą jest odległość przednich kół od pedałów. Takie rozwiązanie pozwala na produkowanie na jednej linii modeli różnych marek i klas.

VW_Golf_Sportsvan

W pełni skorzystali z tego twórcy kolejnego minivana na bazie Golfa. Na potrzeby Sportsvana, bo tak nazwano auto, rozstaw osi zwiększono z 2637 do 2685 mm, co otworzyło drogę do zaprojektowania bardziej przestronnego wnętrza. Bagażnik jest przestronny jak w Golfie Variancie.

VW_Golf_Sportsvan

Wizualnie samochód nawiązuje do hatchbacka. Ma podobnie stylizowane nadwozie i niemal identycznie urządzone wnętrze, jednak inne proporcje nadwozia zwiększyły przestronność kabiny i ułatwiły wsiadanie do niej. Bez zmian pozostał standard wykończenia. W kabinie nie brakuje miękkich tworzyw czy przełączników pracujących z przyjemnym kliknięciem, a w dobrze wyposażonych egzemplarzach także systemów wspomagających kierowcę i rozbudowanych stacji multimedialnych.

NAPĘD

VW_Golf_Sportsvan

Oferta silników została dopasowana do oczekiwań potencjalnego nabywcy rodzinnego Sportsvana, czyli nie ma w niej najmocniejszych jednostek. Nie stanowi to jednak powodu do zmartwień, gdyż za sprawą turbodoładowania i wysokiego momentu obrotowego z napędzaniem samochodu dobrze radzą sobie nawet bazowe silniki, choć my polecamy wybrać przynajmniej drugi „od dołu”, który będzie miał sześciobiegową, a nie pięciobiegową skrzynię. Paleta jednostek napędowych zmieniała się podobnie jak w innych modelach koncernu. Z czasem 1.2 TSI wyparły trzycylindrowe 1.0 TSI, a miejsce 1.4 TSI zajęły 1.5 TSI. Diesle natomiast zastępowano odpowiednikami emitującymi czystsze spaliny.

VW_Golf_Sportsvan

Golf VII oraz bliźniacze z nim modele były nowością w świecie Volkswagena. Wiele rozwiązań opracowano od podstaw na potrzeby platformy MQB. Koncern musiał wierzyć w umiejętności swoich inżynierów, gdyż w przypadku flagowego modelu nawet małe niedociągnięcia techniczne odbiłyby się szerokim echem. Pierwsze doniesienia Dekry i TÜV wyglądają obiecująco. Na razie mechanika Golfa nie sprawia problemów. Dobry wizerunek modelu umacniają wyniki testów długodystansowych czy opinie kierowców. Jeżeli coś zawodzi, to głównie jest to elektronika. Pojawiają się błędy m.in. w układach sterujących nawigacją, klimatyzacją czy kamerą cofania. Do ich usunięcia wystarcza zresetowanie elektroniki czy aktualizacja oprogramowania.

VW_Golf_Sportsvan

Nikt nie skarży się na silniki. W intensywnie eksploatowanych autach najwyżej trzeba dolać nieco oleju między przeglądami. Problemy z jego nadmiernym spalaniem jednak zniknęły. Nie można zapominać, że pod dobrze znanymi oznaczeniami wersji silnikowych kryją się zupełnie nowe jednostki. Miejsce benzynowych EA111 z łańcuchowym napędem rozrządu zajęły nowe EA211. Ze starszymi motorami łączy je tylko… odstęp między cylindrami. Reszta to zupełnie nowe rozwiązania.

CENY

VW_Golf_Sportsvan

Mimo że Sportsvan jest świeżym autem, na nabywców w Polsce czeka ponad 140 egzemplarzy. Zwykle nie są to typowe auta flotowe – nabywcy instytucjonalni chętniej wybierali Varianta. Ceny zaczynają się od 36–40 tys. zł za egzemplarze z dieslami 1.6 TDI o przebiegu 200–300 tys. km. Kto chciałby swobodnie przebierać w ofertach, na zakup auta powinien przeznaczyć przynajmniej 50 tys. zł. Za cenę wyższą o 10 tys. zł uda się znaleźć niemal nowy samochód ze słabszym silnikiem, który pokonał kilkanaście tysięcy kilometrów i wciąż jest objęty gwarancją.

VW_Golf_Sportsvan

Szukając wymarzonego auta nie należy zapominać o ofercie należącej do Volkswagena marki Das Welt Auto, oferującej używane samochody. Podaż nie jest imponująca, ale zainteresowani z pewnością znajdą egzemplarz spełniający ich oczekiwania. Zwykle będzie on nieco droższy od podobnych Sportsvanów z wolnego rynku wtórnego. Trzeba jednak wiedzieć, każdy z oferowanych w programie Das Welt Auto samochodów ma sprawdzone pochodzenie i pewny przebieg. Przeszedł też wnikliwą kontrolę techniczną 117 punktów z listy – jeżeli cokolwiek wymagało naprawy, zostało usprawnione przed wystawieniem auta na sprzedaż.

VW_Golf_Sportsvan

Pojazdy są objęte gwarancją, a jeżeli nie spełnią oczekiwań nabywcy, w ciągu tygodnia może on wymienić samochód na inny. W przypadku tak drogich samochodów to naprawdę istotne, gdyż nieuczciwi handlarze doprowadzając wrak do stanu używalności są w stanie dużo zarobić.

VW_Golf_Sportsvan

Dla wielu kierowców Golf Sportsvan nie jest pierwszym wyborem zakupowym. Trudno się dziwić. Minivany nie są w modzie. Wystarczy jednak przejechać się bardziej pojemnym Golfem, by szybko się do niego przekonać. Jeździ niemal dokładnie tak samo jak zwykły hatchback, a oferuje znacznie więcej przestrzeni.

Szymon Łukasik

Fot.  archiwum VW TRENDS

 

VW_Golf_Sportsvan

TRENDS poleca

Kto nie pokonuje rocznie więcej niż 15 tys. km, powinien skupić się na poszukiwaniu 150-konnej wersji 1.4 TSI. Nawet w mieście domaga się niecałych 9 l/ 100 km, a w trasie potrafi zadowolić się 6 l/ 100 km. W razie potrzeby silnik zapewnia ponadprzeciętną dynamikę – rozpędza Sportsvana do 100 km/h w 8,8 s. Atutami jednostki 1.4 TSI są też bardzo wysoka kultura pracy, niewielka hałaśliwość oraz elastyczność. 250 Nm w zakresie 1500–3500 obr./min oznacza, że do lewarka skrzyni biegów można sięgać rzadko, a szukanie egzemplarza z przekładnią DSG wcale nie jest obligatoryjne.

Kalendarium

2012 – na rynek wchodzi Golf VII

2014 – debiutuje Golf Sportsvan

2016 – listę opcji uzupełnia pakiet R-Line

2017 – face lifting, silniki 1.0/1.5 TSI zamiast 1.2/1.4 TSI

Golf Sportsvan (od 2014)

Silniki benzynowe 1.0 TSI (85 KM, 175 Nm; 110 KM, 200 Nm; 115 KM, 200 Nm)

1.2 TSI (86 KM, 160 Nm; 110 KM, 175 Nm)

1.4 TSI (125 KM, 200 Nm; 150 KM, 250 Nm)

1.5 TSI (130 KM, 200 Nm; 150 KM, 250 Nm)

Silniki wysokoprężne 1.6 TDI (110 KM, 250 Nm; 115 KM, 250 Nm)

2.0 TDI (150 KM, 340 Nm)

Długość/ szerokość/ wysokość 4338/ 1807/ 1613 mm
Rozstaw osi 2670 mm
Pojemność bagażnika 590–1520 l
Masa własna od 1245 kg

(VW TRENDS 1/2019)


Zamów prenumeratę

 

Podobne

Amortyzatory: jak dobierać i diagnozować. Czy można regenerować?

Sprężyny śrubowe i amortyzatory olejowe stanowią trzon zawieszenia większości współczesnych samochodów. Pierwsze z wymienionych utrzymują nadwozie w odpowiedniej odległości od nawierzchni, gwarantują określoną ładowność i przyjmują na siebie energię uderzeń w trakcie jazdy po dziurawej drodze. Rola amortyzatora jest równie ważna. Stawia opór podczas wybierania nierówności, zapewnia stały kontakt kół z asfaltem oraz uniemożliwia rozkołysanie…

VW Lupo GT widok z przodu

202 KM w VW Lupo GT – pali asfalt!

Koncern Volkswagen w swojej historii wyprodukował tylko jedną generację Lupo. Dzięki temu, gdy jest mowa o małym wilku, każdy wie, o jakie auto chodzi. Ta zasada nie do końca sprawdzi się jednak w przypadku prezentowanego egzemplarza z 1998 roku. Liczba zmian, jakie zostały dokonane w tym samochodzie, sprawia, że choć na pierwszy rzut oka wciąż…