Kompleksowo przebudowane BMW E30 320i - Trends Magazines

Kompleksowo przebudowane BMW E30 320i

Paweł miał zaledwie kilkanaścielat, gdy przejechał się E30 kolegi. Samochód co prawda nie miał ani jednego elementu w oryginalnym kolorze, a napędzający go silnik M40 ledwie dychał, ale tyle wystarczyło, żeby „Adams” zakochał się w tym modelu.

Po zrobieniu prawa jazdy jeździł E34 z ciętymi sprężynami, E36 318is, ale wciąż myślał o E30. Szukał 325i, a ostatecznie kupił 320i, bo skusiły go fabryczna szpera i klimatyzacja. Zabawne, że tych elementów próżno szukać w aktualnej wersji auta.

Pierwsze modyfikacje nie zwiastowały kompletnej przebudowy. Były to: montaż krótszych sprężyn i oryginalnego pakietu M Technik II, zmiana pierwszych 14-calowych felg na szesnastki, zamontowanie foteli Mirco S3, rollbara i pokrycie karoserii fabrycznym lakierem o nazwie Diamandschwarz. Tak odmienionym autem Paweł jeździł dwa lata.

Kiedy fabryczny silnik zaczął zawodzić, Paweł podjął decyzję o przebudowie samochodu. Przez siedem lat prawie każdą wolną chwilę spędzał z kolegami w garażu, budując wymarzone BMW E30. Przy ogromnej pomocy Leo i dzidziusiaBMW złożył M20B25na strokerze do2,8L, ostrym wałku Schricka i po kompleksowym remoncie. Leo wpadł również na pomysł przerobieniajedynej w Polsce i prawdopodobnie w Europie 6-biegowej skrzyni do silnika M20.

W tym samym czasie karoserię rozebrano do ostatniej śrubki, przeprowadzono remont blacharski, wstawiono pełną klatkę z zastrzałami do kielichów oraz polakierowano na grafitowy kolor z palety Ferrari. Wybrano hamulce i koła. „Adams” uparł się na zestaw sześciu tłoczków z przodu oraz czterech z tyłu, jednocześnie nie rezygnując ze skręcanych kół z szerokim rantem. Z pomocą znowu pospieszyli koledzy.

Auto ma kołaOZ Mito II: 9-calowe z przodu i 10-calowe z tyłu, a za ich zatrzymywanieodpowiadają zaciski z Porsche Cayenne Turbo na tarczach 337 mm z przodu i z Porsche 996 z tarczami 298 mm z tyłu. Chcąc połączyć spokojny styl stance ze sportową żyłką, Paweł zdecydował się na gwintowane zawieszenie ISC w pośredniej twardości Racing.

Gdy wszystkie części i podzespoły były gotowe, pozostało złożyć samochód, dotrzeć świeżo wyremontowany silnik, wykonać przelotowy wydech zakończony tłumikiem MG Motorsport, złożyć wnętrze i wyposażyć auto w takie wyjątkowe elementy, jak lampy MHW, lusterka z karbonu mocowane w torowych M3 E30 czy dodatki z epoki, jak OBC2 i Checkpanel. Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić – plan był ambitny, ponieważ „Adams” obiecał, że auto będzie gotowe na wesele Leo. Przyjaciele z Wrocławia przez trzy miesiące pracowali do późnych godzin nocnych, by spełnić tę obietnicę.

Prace przy wymarzonej E30 Pawła kontynuowano zimą. Zamontowano wtedy wykonane przez DzidziusiaBMW ITB (6 przepustnic), szperę 3,07 spiętą na 45 proc. z 4-płytkowym mechanizmem, ultrashiftera od Swagier Custom Parts, zainstalowano i wystrojono zewnętrzny komputer Ecumaster EMU, który poradził sobie z obsługą mocno zmodyfikowanego silnika.

Budowa auta została ukończona. Pozostało doszlifowanie szczegółów. „Adams” chce jeszcze zamontować większe hamulce, karbonowy airbox oraz felgi na centralną śrubę – pozostaje trzymać kciuki, aby i te plany udało się zrealizować.

Piotr Błaszkiewicz

Fot. autor

BMW E30 320i (1988 r.)

SILNIK/NAPĘD: M20B25 ze strokerem na 2,8L, wałek Schrick 288st, barany Ireland Engineering, ITB (6 przepustnic), wydech przelotowy z końcowym tłumikiem MG Motorsport, 6-biegowa skrzynia biegów, dyferencjał S3,07 45 proc. spięcia na czterech płytkach, ultrashifter Swagier Custom Parts, wystrojenie na Ecumasterze EMU

NADWOZIE: oryginalny pakiet M-Technic II, lusterka DTM Carbon z BMW M3, lampy Depo w stylu BH, tylne lampy MHW, lakier z palety Ferrari Grigio Silverstone

ZAWIESZENIE: gwintowane ISC Racing ze skróconymi sprężynami, konwersja na 5×120

KOŁA/OPONY: OZ Mito II 9 i 10 caliz oponami 195/40R17 z przodu i 225/35 R17 z tyłu

WNĘTRZE/AUDIO: fotele Recaro Profi SPG, klatka Scheffler Safety Cages, wnętrze wyflokowane, usunięta tylna kanapa, pasy Schroth Racing, komputer OBC 2 oraz Check Panel

HAMULCE: Big Brake Kit z zaciskami z Porsche Cayenne Turbo z tarczą 337 mm z przodu, z tyłu Porsche 996 z tarczą 298 mm, usunięty ABS, korektor siły hamowania Tilton, podwójne serwo z pompą z E38

NAGRODY: Wyróżnienie na Raceism Event 2017, E30 meeting 2017, ZS 2018

STYL: Stance

WŁAŚCICIEL: Paweł „Adams” Adamus

PODZIĘKOWANIA: dla Leo z BMWExpert Motorsport za pomoc w budowie samochodu, Karola vel DzidziusiaBMW za ITB oraz całej ekipie przyjaciół i znajomych poświęcających swój czas, pomagających w trakcie budowy wiedzą i dobrym słowem

(BMW TRENDS 2/2018)

Podobne

Amortyzatory: jak dobierać i diagnozować. Czy można regenerować?

Sprężyny śrubowe i amortyzatory olejowe stanowią trzon zawieszenia większości współczesnych samochodów. Pierwsze z wymienionych utrzymują nadwozie w odpowiedniej odległości od nawierzchni, gwarantują określoną ładowność i przyjmują na siebie energię uderzeń w trakcie jazdy po dziurawej drodze. Rola amortyzatora jest równie ważna. Stawia opór podczas wybierania nierówności, zapewnia stały kontakt kół z asfaltem oraz uniemożliwia rozkołysanie…

Żeby 2020 był rokiem nowej klasy! – TRENDS ŻYCZY

Drodzy Czytelnicy, Dziś sylwester, a jutro zaczynamy 2020. Tak tak, to będzie rok pod krypotnimem Neue Klasse... Nowa klasa- tak właśnie będzie w Trends. Nasze głowy są pełne pomysłów na to, co dalej będzie się działo na portalu i na łamach magazynów. A Wam życzymy, aby dzisiejsza feta przebiegła bezpiecznie do samego końca i żeby…