Jak co roku firma BASF przedstawiła kolekcję trendów kolorystycznych w motoryzacji na sezon 2020–2021. Kolory są ciepłe i spokojne, a jednocześnie zaskakują i cieszą oko.
Co roku projektanci działu Coatings w firmie BASF analizują przyszłe trendy, aby na podstawie wyników tych badań opracować nowe rozwiązania dotyczące powierzchni, tekstury i kolorów. Czerpią inspirację z wielu obszarów: przemysłu, mody, artykułów powszechnego użytku czy przyrody. Udostępniając swoje ustalenia klientom – projektantom z branży motoryzacyjnej – pomagają im wybrać kolory dla przyszłych modeli samochodów.
CODE-X
Projektanci z BASF Coatings z całego świata stworzyli kolekcję o nazwie CODE‑X, która obejmuje pełną paletę barw: od nowo skomponowanych odcieni bieli po głębokie czernie, oczywiście bez pomijania żadnej z intensywnych barw pomiędzy tymi skrajnościami. Kolory są inspiracją dla projektantów pojazdów, które pojawią się na drogach za 3-5 lat. Wiele powłok oferuje dodatkowe efekty wizualne lub specjalną teksturę zapewniającą równie ciekawe wrażenia dotykowe.
Preferencje kolorystyczne na świecie są zróżnicowane — od zieleni złamanej szarością poprzez ciepłe beże aż po skalną szarość. Jak to wygląda na poszczególnych kontynentach? Spójrzmy.
Europa, Afryka i Bliski Wschód
Tu największą popularnością cieszą się łagodne i uspakajające kolory, ale w nowym, odważnym i wyrazistym wydaniu. Zróżnicowane efekty możliwe do uzyskania w ramach tych barw kuszą intrygującym urokiem.
Pewne rzeczy są widoczne od razu, inne wymagają dokładniejszego zbadania, a jeszcze inne zaskakują. – Żyjemy w czasach, w których nic nie jest już takie jak dawniej. Możemy wspominać dawne kolory, ale uzupełniamy je o coś nowego i odmiennego – powiedział Mark Gutjahr, szef działu projektowania kolorów dla branży motoryzacyjnej w EMEA.
Azja i kraje Pacyfiku
Kolory dla Azji i Pacyfiku odzwierciedlają pozytywne i elastyczne podejście do zmian, konieczności działania i przyszłości. Są to ciepłe i emocjonalne barwy o określonym nastroju. Zamiast kontrastów między bielą i czernią jest raczej rozmycie i płynność, podobnie jak w ludzkich emocjach.
– Tutaj panuje trend indywidualizmu. Żyjemy teraz, ale chcemy, by przyszłość była lepsza – powiedział Chiharu Matsuhara, szef działu projektowania w regionie Azji i Pacyfiku. – Próbujemy cieszyć się życiem i chcemy być maksymalnie pozytywni, zmieniając skutki naszych wcześniejszych działań – dodaje.
Ameryka Północna
Przyszłe wzornictwo kolorystyczne w Ameryce Północnej będzie oparte na postępie w technologii koloryzacji uwzględniającym większą wrażliwość na ochronę środowiska. Techniczne zaawansowanie będzie przejawiać się we wdzięku i prostocie.
– Śmiało można założyć, że w rozwijaniu nowych technologii dominować będzie przemyślane i racjonalne podejście. Zaskakuje natomiast fakt, jak daleko konsumenci są gotowi odejść od tradycyjnych norm piękna, by zaspokoić swoje zapotrzebowanie na inteligentną i odpowiedzialną paletę kolorów – powiedział Paul Czornij, szef działu projektowania w obu Amerykach.
A jaki jest twój ulubiony kolor? Napisz do nas:redakcja@trends.com.pl
Fot. BASF