Garbus, obok którego nie przejdziesz obojętnie - Trends Magazines

Garbus, obok którego nie przejdziesz obojętnie

VW Garbus po tuningu widok z przodu

Kolor tego Garbusa nieraz był okazją do rozmowy. Na pytanie, dlaczego lakier jest taki matowy, Bartek odpowiada, że próbuje go od kilku dni wypolerować z marnym skutkiem. Często w odpowiedzi dostaje radę, że dobra do tego jest pasta Tempo!

Pomysł na Garbiego

Zdarzają się osoby, dla których niebłyszczący lakier jest nie do przyjęcia. Na szczęście są i tacy, którzy potrafią docenić rzeczy inne niż wszystkie. Taki jest właściciel opisywanego Garbusa – cztery lata temu kupił go między innymi dlatego, że spodobał mu się ten lakier.

VW Garbus po tuningu w czasie jazdy

VW sprzedał Bartkowi kolega z Malborka, który nie był w stanie zakończyć rozpoczętej przebudowy auta. Projekt zakładał, że „Garbi” stanie na chromowanych felgach EMPI 4 SPOKE, a napędzać go będzie silnik o pojemności 1,2 litra, natomiast reszta miała pozostać seryjna.

Zmiana koncepcji

Nowy właściciel zmienił tę koncepcję. Dużo czasu spędził na poszukiwaniu inspiracji, ale jedno wiedział na pewno: kolor miał pozostać nietknięty. Nieocenione przy tym stały się zwłaszcza internetowe strony poświęcone temu klasycznemu VW, takie jak www.thesamba.com – pomogły sprecyzować plany i uporządkować miliony pomysłów.

VW Garbus po tuningu imitacja pajęczyny na wlewie paliwa

Bartek opracował projekt, który nazwał czarna wdowa – auta o w miarę dużym silniku, niskim zawieszeniu i nawiązującego stylem do amerykańskich hot-rodów. Czerń i czerwień miały być motywem przewodnim. Poświęcił dużo czasu na wizualizacje, gdyż chciał, aby jego kolejny – piąty już – Garbus zdecydowanie wyróżniał się spośród innych.

Naprawa karoserii Chrabąszcza

Najpierw zajął się podłogą. Obdrapana ze starej konserwacji okazała się całkiem zdrowa. Poprawek wymagały jedynie miejsca w okolicach akumulatora. Po spawaniu i zabezpieczeniu podwozia zabrał się za zawieszenie. Nie była to prosta sprawa, tym bardziej że zdecydował się na regulowane typu air ride. W tym przypadku Bartek może powiedzieć o sobie, że w Polsce jest pionierem tego typu modyfikacji Chrabąszcza.

VW Garbus po tuningu widok z tyłu

Nie mógł liczyć na porady ze strony znajomych i innych speców, nie było łatwo o podzespoły. Na szczęście pracował w firmie zajmującej się dystrybucją części zamiennych między innymi do ciężarówek. Wpadł na pomysł zawieszenia pneumatycznego na bazie miechów od samochodu ciężarowego. Po dwóch miesiącach zawieszenie działało.

Regulacja wysokości przodu o około 25 cm pozwala na wypuszczonym powietrzu pod przedni pas karoserii włożyć co najwyżej ustawioną pionowo paczkę zapałek, a na napompowanym do 4 atmosfer bez wahania pokonywać głębokie koleiny. Adaptacja miechów powietrznych wymagała sporych modyfikacji przedniego zawieszenia, w tym między innymi przesunięcie kotwienia drążków skrętnych. Rezultat jest jednak powalający, gdyż komfort jazdy przypomina podróżowanie autem opartym na kolumnach McPhersona.

Swap silnika z Transportera i Porsche

Kolejnym wyzwaniem był silnik. 1200 ccm i jego standardowe osiągi kompletnie nie pasowały do koncepcji. Bartek poszukiwał większego, ale jednocześnie zachowującego kulturę pracy boksera. Wybrał dwulitrowy motor z rodziny silników TYP 4 VW Transporter i Porsche 914. Jest to jednostka bardzo podatna na modyfikacje, a zarazem wykazująca się dużą żywotnością przy wprowadzanych zmianach. Silnik dostał nowe tłoki Kolbenschmidt i cylindry.

VW Garbus po tuningu silnik z chromowanymi elementami

Kolejny zastrzyk mocy dały dwa dwugardzielowe gaźniki Dellorto DRLA 40 – Bartek do tej pory pamięta, jak duży problem miał ze znalezieniem kolektorów dolotowych do tych gaźników. Zdobył je dopiero na zlocie, który co roku w maju odbywa się w Hanowerze. Aparat zapłonowy Mallory sprowadził aż z USA. Do przodu pojazdu sprytnie wyprowadził dodatkową chłodnicę oleju, zaś układ wydechowy w koncepcji 4 w 1 zakończył puszką hide out.

VW Garbus po tuningu drążek zmiany biegów

Tak zestrojony silnik wygenerował moc około 100 KM, co przy 800 kg wagi całego auta daje ciekawe wrażenia z jazdy. Niestety kij ma dwa końce. Świadomość posiadania mocnego silnika czasami prowokuje. Zbyt dynamiczne starty spod świateł poskutkowały zerwaniem poduszek skrzyni biegów, ale widok pozostawionego w tyle konkurenta w nowym wozie był bezcenny.

VW Garbus po tuningu zegary

Wiele prawdy było w tym, co mówił dobry kolega Bartka – z takim silnikiem należy nauczyć się grzecznie jeździć!

Gadżety w stylu retro

Styl retro został dodatkowo podkreślony przez kilka gadżetów, jak na przykład klasyczny bagażnik wraz z walizą z lat 50. Takie akcenty, jak chromowane lusterko wsteczne montowane na górze drzwi, takież listwy i odnowione zderzaki również dodają uroku.

Stanowią kontrast z czarnym matowym lakierem. Z tyłu zauważyć można lampy od starszego modelu i kierunkowskazy wprost z motocykla. Całość wieńczą ciekawie pomalowane na czerwono felgi wraz z lśniącymi deklami i białymi paskami na oponach.

 Poza tymi zmianami linia zewnętrzna Garbusa została na szczęście seryjna!

Wnętrze – luksusowe ale bez przepychu

Wewnątrz na pierwszy rzut oka jest dość luksusowo, ale bez przepychu. Wrażenie takie sprawiają na nowa jaskrawoczerwona tapicerka foteli z kanapą i boczki oraz wygładzona czarna deska rozdzielcza.

VW Garbus po tuningu kokpit

Prestiżu dodaje drewniana kierownica z polerowanym środkiem. Naszą uwagę przykuły również dodatkowe zegary, między innymi od ciśnienia w zawieszeniu, i drążek zmiany biegów firmy EMPI.

VW Garbus po tuningu przednie fotele

W zanadrzu Bartek ma jeszcze kilka pomysłów z wykonaniem systemu air ride na tył i sterowania pneumatyką za pomocą elektrozaworów na czele. Pod maskę z tyłu ma też trafić ostrzejszy wałek wraz z modyfikacją głowic silnika.

VW Garbus po tuningu tylna kanapa

Nie przejdziesz obojętnie…

Wszystkie zmiany zostały przeprowadzone ze smakiem, bez zaburzania linii ponadczasowego samochodu, jakim jest VW Garbus. Ciekawa stylistyka i dodatki powodują, że nie sposób obok auta przejść obojętnie. Często zdarza się, że przechodnie zatrzymują się i robią zdjęcia…

Łukasz „Mapet” Janecki

Fot. Mikołaj Urbański

VW Garbus po tuningu na drodze

VW Garbus

Silnik: swap na TYP 4 2,0L typu bokser, gruntowny remont i polerowanie oraz chromowanie jego elementów, nowe cylindry i tłoki Kolbenschmidt, gaźniki 2 x Dellorto 40, aparat zapłonowy Mallory, wydech hide out, dodatkowa chłodnica oleju wyprowadzona do przodu pojazdu.

Nadwozie: odrestaurowane od podstaw, kolor czarny mat (flatblack), tylne lampy od modelu z lat 50., kierunkowskazy motocyklowe, chromowane zderzaki, listwy, lusterko, bagażnik na dachu z walizką z lat 50., pajęcza sieć na klapce wlewu paliwa.
Koła: opony przód – 145/65R15, opony tył – 155/80R15, felgi stalowe pomalowane proszkowo na czerwono, chromowane dekle, białe paski na oponach.

Zawieszenie: air raid na przedniej osi, zawory mechaniczne, miechy powietrzne wraz z amortyzatorami wewnątrz miecha, profesjonalny kompresor jednotłokowy.

Wnętrze: nowa tapicerka koloru czerwonego, wygładzona czarna deska rozdzielcza, obrotomierz Mallory, dodatkowe zegary temperatury VDO i ciśnienia w zawieszeniu, gałka biegów EMPI, drewniana kierownica.

Plany: air ride na tylnej osi, ostrzejszy wałek wraz z modyfikacją głowic silnika.

(VW TRENDS 5/2009)

Podobne

klasyczne Porsche

Porsche: Wielka wystawa klasyków w Polsce

We wrocławskim salonie już 18 lipca wystawionych zostanie ponad 20 modeli klasycznych samochodów Porsche. Odwiedzający będą mogli z bliska zobaczyć takie perełki jak Porsche 356, 912 czy 996 Millennium Edition.  Salon Porsche we Wrocławiu jako jedyny salon w Polsce otrzymał prestiżowy certyfikat Porsche Classic Partner. Pierwszym wydarzeniem związanym z otrzymaniem partnerstwa będzie wystawa klasycznych modeli Porsche we wrocławskim salonie 18 lipca…

Volkswagen przekazał 10 pojazdów dla OSP

Volkswagen Financial Services po raz kolejny bezpłatnie użyczył 10 samochodów na potrzeby Ochotniczych Straży Pożarnych. Działania odbywają się w ramach aktywizacji lokalnych społeczności z zakresu pierwszej pomocy oraz prewencji zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży. To kolejna edycja współpracy między VW FS a Związkiem Ochotniczych Straży Pożarnych RP. Łącznie 10 samochodów marki Volkswagen, w tym…