Fajne, sportowe BMW E36 coupé - warte naśladowania? - Trends Magazines

Fajne, sportowe BMW E36 coupé – warte naśladowania?

Tuning BMW E36 328i Coupé widok z boku

BMW E36 jest jedną z najbardziej wdzięcznych i popularnych podstaw do tuningu. Oznacza to, że są modyfikowane według skrajnie różnych przepisów.

Wśród tej różnorodności jest jedna uchodząca za kanon szkoła tuningu – german style. Zdawać by się mogło, że nakazuje więc podążać pewną drogą i nie zostawia wielkiego pola do popisu, ale nic bardziej mylnego. Styl srebrnego coupé Maćka można określić nazwą german style sport. To danie przygotowane według tradycyjnej receptury, ale dobrane przez kucharza przyprawy nadają mu „racingowy twist”.

Tuning BMW E36 328i Coupé widok z przodu

Dobra baza

W każdym tuningowym projekcie liczy się dobra baza, czyli ciekawie wyposażony egzemplarz z odpowiednią jednostką napędową, zachowany w nienagannym stanie. Właśnie takie BMW udało się kupić Maćkowi. To 328i w kolorze Arktissilber Metallic ze 193-konnym motorem R6 M52B28. Co oznacza, że to E36 ma najmocniejszy (poza M3) silnik i sportowe nadwozie coupé. Dzięki temu idealnie pasują do niego elementy inspirowane samochodami wyścigowymi. Wystarczy spojrzeć do wnętrza, by zrozumieć, o co chodzi.

Tuning BMW E36 328i Coupé fotel kierowcy

Po otwarciu drzwi od razu zauważymy progi z BMW M3. Z przodu zamontowano mocno wyprofilowane sportowe fotele RECARO Speed (z matami zajętości fotela kontrolującymi prawidłową pracę poduszek). Po zajęciu w nich miejsca kierowca i pasażer przypinają się krwistoczerwonymi czteropunktowymi pasami bezpieczeństwa Schroth Clubman II, które przechodzą przez otwory w fotelach i przymocowane są do nadwozia za tylną kanapą.

Tuning BMW E36 328i Coupé półklatka bezpieczeństwa

Z kolei nad tylnymi siedzeniami rozpościera się inspirowany wyścigami roll bar firmy Staffa. Deska rozdzielcza pozostała w dużej części oryginalna. Inne są jedynie kierownica i gałka. Maciej sięgnął po klasykę stylu german – skórzane „serducho” oraz na podświetlaną gałkę zmiany biegów z pakietu M. Idealnym uzupełnieniem są czarne dywaniki z logo Syndykat.

Tuning BMW E36 328i Coupé kokpit

Szata zdobi króla

Z zewnątrz srebrne coupé zostało doposażone w pakiet stylistyczny M. W jego skład wchodzą zderzaki, progi oraz listwy boczne. W przednim zderzaku pojawiły się czarne nerki i blenda z napisem BMW zamiast tablicy rejestracyjnej.

Tuning BMW E36 328i Coupé widok z boku

Nowe reflektory to produkt marki ZKW. Zostały przyciemnione, podobnie jak halogeny Depo. Spójność zapewniają dymione migacze przednie Depo. Z boku zamiast pomarańczowych są oryginalne białe migacze. Podobnie jest z tyłu, gdzie pomarańczowe lampy ustąpiły miejsca białym oryginałom. Spójna stylistyka nadwozia nadaje temu E36 rasowy wygląd, a dobór i stan wszystkich elementów sprawia, że zdaje się pachnieć nowością.

Nisko i…

W tak przygotowanym projekcie nie mogło zabraknąć obniżonego zawieszenia i świetnych felg. Maciej wybrał optymalne, tj. 17-calowe obręcze OZ MITO II. Ich rotory zostały polakierowane srebrną farbą z palety BBS, a polerowane ranty to produkt firmy Radinox.

Tuning BMW E36 328i Coupé koło

Wszystkie części wraz wykonanymi na zamówienie wewnętrznymi bębnami zostały skręcone za pomocą chromowanych śrub. Koła mają teraz szerokość 9 cali z przodu oraz 10 cali z tyłu. Za odpowiednie spasowanie kultowych obręczy z nadwoziem odpowiedzialne jest gwintowane zawieszenie marki ISC Racing, zmodyfikowane z tyłu przez wymianę sprężyn na krótsze, przygotowane na zamówienie (by Helmut).

Tuning BMW E36 328i Coupé regulacja amortyzatora

Z przodu regulację kątów nachylenia kół umożliwiają camber plates marki ISC, a oba kielichy są ze sobą połączone rozpórką bez regulacji firmy Staffa. Dlaczego wspominamy o braku regulacji? Rozpórka, która jej nie ma, pasuje jedynie do bezwypadkowych samochodów z zachowanymi wszystkimi parametrami nadwozia.

Kultowy silnik

Pod maską 328 pracuje kultowa rzędowa szóstka o mocy 193 KM. Co ciekawe, ten silnik na papierze ma jedynie 1 KM więcej od montowanej we wcześniejszych rocznikach jednostki M50B25TU.

Tuning BMW E36 328i Coupé silnik

Nowszy silnik 2,8 wyróżnia zupełnie inny przebieg momentu obrotowego, dzięki czemu jest bardziej elastyczny w dolnym zakresie prędkości obrotowych. W aucie Maćka modyfikacje ograniczyły się do montażu sportowego wkładu filtra powietrza marki K&N oraz wymiany końcowej części układu wydechowego na produkt Reuter Motorsport, wykonany na zlecenie tej firmy przez inną kultową firmę – Schmiedmann. Dzięki tym subtelnym zmianom silnik lepiej „oddycha” i lepiej brzmi. Nowe, lepsze są również elementy eksploatacyjne w układzie hamulcowym. Z przodu pracują tarcze ATE Power Disc i klocki ceramiczne Jurid White. Z tyłu zaś klocki ceramiczne Jurid White i tarcze Textar.

Tuning BMW E36 328i Coupé zegary

Spójna całość

Jasnoszare 328i Maćka dowodzi, jak ciekawie można poprowadzić projekt E36 za pomocą subtelnych zmian. Oryginalny kolor lakieru, silnik i jedynie najwyższej jakości akcesoria tuningowe dają synergiczną i przemyślaną całość. Podoba nam się, jak ciekawie w ten klasyczny styl wplecione zostały elementy odnoszące się do aut wyścigowych.

Tuning BMW E36 328i Coupé widok z tyłu

A skoro o nich mowa, to czy wiedzieliście, że nie można tak po prostu zamówić oryginalnych foteli RECARO z fabryki i konieczne jest pośrednictwo polskiego importera fotelików dla dzieci tej marki? No to teraz już wiecie! To jedna z anegdot, które opowiedział mi Maciej przy okazji naszego spotkania. Jak rymuje Pro8l3m – „fajny styl sportowy”.

Krzysztof Kaźmierczak

Fot. autor

Tuning BMW E36 328i Coupé widok z tyłu

 

BMW E36 328i Coupé, 1997 r.

SILNIK/ NAPĘD

Fabryczny o symbolu M52 i pojemności skokowej 2800 ccm, maksymalnej mocy 193 KM – układ dolotowy – wkładka filtra K&N; wydech końcowy – Reuter Motorsport wersja S do E36 328i; dyferencjał 2,93

ZAWIESZENIE/ HAMULCE

Zawieszenie gwintowane ISC RACING oraz tylne customowe sprężyny by Helmut; camber plates ISC; nowa rozpórka kielichów Staffa czarna z połyskiem; układ hamulcowy z przodu: tarcze ATE Power Disc, klocki ceramiczne Jurid White; z tyłu: klocki ceramiczne Jurid White, tarcze Textar

KOŁA/ OPONY

Obręcze 17-calowe OZ MITO II: srebrne rotory (lakier z palety BBS), chromowane śrubki oraz ranty Radinox z przodu 2,5-calowe, bębny 6,5 cala; z tyłu rant 3.0 cala i bęben custom 7 cali; szerokość felg: 9 cali z przodu i 10 cali z tyłu; opony Pirelli P ZERO z przodu 205/40, Falken FK 452 z tyłu 215/45.

NADWOZIE

Listwy nowe M pakiet, zderzaki M pakiet oraz dodana przednia blenda z napisem BMW zamiast tablicy; lampy ZKW przyciemnione oraz halogeny nowe Depo przyciemnione, migacze z przodu Depo dymione, migacze z boku zamienione z pomarańczowych na białe OEM oraz lampy tył zamienione na białe OEM, nerki czarne półmatowe, naklejki naszego kolektywu DOBRE CHŁOPAKI oraz BMW SYNDYKAT PL

WNĘTRZE

Kierownica tzw. serducho, gałka BMW M pakiet/podświetlana, nowe listwy progowe wewnętrzne M, nowe czteropunktowe pasy bezpieczeństwa Schroth Clubman II, siedzenia – RECARO Speed z matami zajętości fotela oraz aktywne napinacze pasów bezpieczeństwa, dywaniki BMW Syndykat, rollbar Staffa czarny z połyskiem do E36 coupé oraz nowa tylna rozpórka Staffa czarna z połyskiem

AUDIO

Nagłośnienie Radio BMW Professional, głośniki standard z BMW E36 Coupé

INNE

Uczestnik w zlotach: BMW SYNDYKAT, BMW 3ER FEST, wystawa DUB IT Kielce, Śniadanie i Gablota. TOP 8 OWLA & FRIENDS 2016, Nagrody: TOP 10 3ER FEST 2017, wyróżnienie GERMANFEST INTERNATIONAL Chotowa (BMW Syndykat) 2018

STYL

german style sport

WŁAŚCICIEL

Maciej Boczewski „Łysy”

 

Podobne

Tuning BMW M2 JMS

Wyścigowy sznyt BMW M2 Competition

Niemiecka firma JMS rozwija skrzydła. Wchodząc na rynek stawiała na budżetowe modyfikacje popularnych aut. Teraz pod lupę wzięła BMW M2 Competition. Nie było to bynajmniej dziełem przypadku. Tuner doskonale zdaje sobie sprawę, że ten model BMW jest obecnie najczęściej i najchętniej modyfikowany. Aby stworzyć możliwie pełny projekt, JMS zaprosiło do współpracy inne firmy. Za efektowne, inspirowane autami…

Znamy cenę nowego BMW X1. Tanio już było

Kilka dni po premierze nowego BMW X1 poznajemy cenę SUVa nowej generacji. Ma bogatsze wyposażenie seryjne od poprzednika, ale to kosztuje. I to słono. Zobacz ceny nowego BMW X1 w Polsce. Szalejąca inflacja, kosmiczne ceny paliw, problemy z dostępnością półprzewodników, a dodatkowo jeszcze skutki pandemii i wojna na Ukrainie spowodowały, że ceny towarów drastycznie rosną.…