Grupa Volkswagena chce otworzyć gigantyczną fabrykę dostarczającą materiały akumulatorowe europejskim klientom z branży motoryzacyjnej. Gdzie w Polsce powstanie nowy zakład VW?
Volkswagen jest obecnie w trudnej sytuacji jeżeli chodzi o elektromobilność. Na rynku azjatyckim pozostaje w tyle za chińskimi producentami elektrycznych samochodów, a w Niemczech VW zamyka swój „popisowy” zakład nazywany „Szklaną Manufakturą”. Wybudowany w 2001 roku w Dreźnie obiekt jest wyjątkowy, nie tylko ze względu architektonicznych. Dzięki szklanym ścianom klienci i zwiedzający mogą obserwować ostatnie etapy produkcji samochodów.
Niemcy tracą pozycję lidera motoryzacyjnego. Czy gospodarce grozi załamanie?
Grupa Volkswagena podjęła decyzję o zamknięciu produkcji samochodów w drezdeńskiej „Szklanej Manufakturze”. Obecnie produkuje się tam elektrycznego VW ID.3. W 2022 r. z drezdeńskiej fabryki wyjechało ok. 6500 egzemplarzy.
Volkswagen inwestuje w Polsce 8 mld zł
Pomimo zamknięcia jednej fabryki, VW otwiera inną, na dodatek w Polsce. Nowy zakład powstanie pod Nysą i ma kosztować ponad 8 miliardów złotych. Właścicielem jest firma Umicore – światowy lider w produkcji materiałów katodowych do akumulatorów litowo-jonowych.
Umicore wszedł we współpracę z należącym do grupy Volkswagena przedsiębiorstwem PowerCo, tworząc projekt i spółkę joint-venture o nazwie IONWAY. Owocem tej kooperacji ma być warta ponad 8 miliardów złotych inwestycja w fabrykę materiałów akumulatorowych.