Oba prezentowane samochody mają w oznaczeniu modelu cyfrę 3. Oba mają także generujące olbrzymią moc doładowane 3-litrowe silniki R6. Zarówno jeden, jak i drugi model stworzony został przez wirtuozów z działu M GmbH. Na tym jednak podobieństwa BMW M3 Competition oraz BMW X3 M Competition się kończą…
Trochę historii
BMW M3 to klasa sama dla siebie. Model kultowy, uwielbiany, wywołujący przypływ endorfin u fanów czterech kółek. Pierwsze M3, oparte na generacji E30, zadebiutowało w 1985 roku. Wszystko, co wydarzyło się później, jest już historią, piękną historią. Mimo że najnowsza generacja serii 3, oznaczona kodem G20, od ponad roku jest na rynku, bazująca na niej odmiana M3 w dalszym ciągu trzymana jest w tajemnicy. Wobec takiego stanu rzeczy najnowszym modelem M3, choć nie ma go już w ofercie, jest F80, który występował m.in. w wersji Competition.
X3 M? O takiej nazwie do niedawna nikt nie słyszał. Co prawda kilka lat temu spece z M GmbH odważyli się wprowadzić do oferty X5 M oraz X6 M, ale o usportowieniu średniej wielkości niemieckiego SUV-a nie było mowy. Wszystko zmieniło się kilka miesięcy temu. Najnowsza generacja modelu X3 (G01) doczekała się wersji M oraz M Competition. 510 KM w popularnej X3? To brzmi jak szaleństwo. Bardzo pożądane szaleństwo.
Sedan czy SUV?
M3 Competition widoczne na zdjęciach to klasyka gatunku. Typowy sedan w stroju sportowca. Przednie reflektory z charakterystycznymi świetlnymi ringami, połączone z przemodelowanym względem cywilnych odmian przednim zderzakiem zdradzają, z jakim autem mamy do czynienia. Poszerzone nadkola, emblematy M3 umieszczone w różnych częściach nadwozia oraz dwie podwójne końcówki układu wydechowego nie pozostawiają złudzeń. To auto wręcz kipi testosteronem i nawet nie zamierza ukrywać swojej buntowniczej i niegrzecznej natury!
Zgoła odmienne odczucia towarzyszą zupełnie nowemu X3 M Competition. Co prawda samochód także ma dwie podwójne końcówki układu wydechowego, inaczej stylizowane zderzaki oraz emblematy z literką M na nadwoziu, jednak niewiele osób rozpozna w nim motoryzacyjnego drapieżcę. Topowe i najbardziej dzikie X3 nie chce być widziana za wszelką cenę. Pokryta zarezerwowanym dla modeli z linii M szarym lakierem, posadzona na 20-calowych kołach jest niczym seryjny morderca – skuteczna, droga, ale działająca z ukrycia.
Wnętrze: stonowane czy mocno sportowe?
Swoistą zagrywką charakterystyczną dla wielu modeli M były dość stonowane wnętrza. Stonowane względem cywilnych odmian. Główną różnicę stanowiły sportowe fotele, które w najwyższej specyfikacji zapewniały kierowcy iście sportowe warunki pracy.
Właśnie takie efektowne i, co ważne, efektywne „stołki” są w M3 Competition F80. Oprócz nich w kabinie topowej trójki są m.in. analogowe zegary z prędkościomierzem wyskalowanym do 330 km/h, olbrzymie łopatki do manualnej zmiany biegów w 7-biegowym automacie oraz wstawki z włókna węglowego. Poza tym system iDrive, konsola środkowa delikatnie skierowana ku kierowcy oraz ergonomia i przyjazność obsługi stojące na najwyższym poziomie.
We wnętrzu X3 M Competition uwagę także przykuwają fotele. Sportowe, mocno wyprofilowane, z podświetlanym logo M na zagłówkach. Oprócz nich w oczy rzucają się dwie czerwone manetki przy kierownicy, służące do aktywowania zdefiniowanych wcześniej trybów jazdy, oraz cyfrowe zegary z prędkościomierzem, podobnie jak w przypadku M3 wyskalowanym do 330 km/h.
Dodam, że X3 nie ma najnowszych wirtualnych i mało czytelnych cyferblatów, jak w nowych seriach 8 czy 3. Zegary X3 są wirtualne, ale mają bardziej klasyczny wygląd. Poza tymi detalami X3 M Competition jest typowym niemieckim SUV-em.
Praktycznym, przestronnym, z bagażnikiem o pojemności 550 litrów. Tylko czy kogoś, kto rozgląda się za autem z linii M, w ogóle interesują takie dane? Bez wątpienia to, co najciekawsze i najbardziej emocjonujące, kryje się pod maską.
Moc pod maską
BMW X3 M napędzane jest 3-litrowym podwójnie doładowanym benzynowym silnikiem R6. Moc takiej jednostki wynosi 480 KM w podstawowej odmianie lub 510 KM w wersji Competition. Maksymalny moment obrotowy w obu przypadkach jest taki sam i wynosi okazałe 600 Nm. W rodzinnym SUV-ie? To brzmi… kusząco! Równie szalone są osiągi, bo jak inaczej określić 4,1 sekundy niezbędne do osiągnięcia 100 km/h oraz 285 km/h prędkości maksymalnej?
Pomimo takiej samej liczby cylindrów oraz pojemności 3 litrów silnik S58 napędzający X3 M Competition jest zupełnie nowy. To następca jednostki S55 pracującej pod maską M3 Competition F80. Nowy motor oparty jest na znanej modułowej konstrukcji B58. W topowej odmianie ma kuty wał korbowy oraz powlekaną żelazem powłokę na ścianach cylindra.
Nowy silnik współpracuje z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów M Steptronic, a cała moc i moment obrotowy przenoszone są na koła obu osi za pomocą napędu M xDrive. Inaczej niż w nowym BMW M5 nie można całkowicie odłączyć napędu na przednie koła. Tryby pracy napędu 4×4 w X3 M Competition są dwa – standardowy oraz sportowy z większym faworyzowaniem tylnej osi. Zastanawiacie się, czy topowe rodzinne X3 potrafi zamiatać tyłem? Tak, potrafi. I czyni to nader często. W opanowaniu sytuacji pomaga sztywno zestrojone adaptacyjne zawieszenie, które nie pozwala na zbyt duże przechyły boczne. Warto pamiętać, że najbardziej dzika odmiana X3 nie jest komfortowym samochodem. Co prawda amortyzatory mają komfortowy tryb pracy, ale jego nazwa jest dużym nadużyciem. I jeszcze jedno. Osiągi tego samochodu są piekielne! Trzeba ich doświadczyć na własnej skórze, aby przekonać się, jak szybkie jest to auto. Żadne suche dane nie będą w stanie tego zobrazować.
Szybko, jeszcze szybciej
M3 Competition także jest szybkim, a właściwie bardzo szybkim autem. Dzięki 450 KM mocy oraz 550 Nm maksymalnego momentu obrotowego pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu równo po 4 sekundach. Jednak prowadzenie oraz wrażenia z jazdy są zupełnie inne niż w przypadku X3 M Competition. Wszystko za sprawą układu napędowego.
Tradycyjnie dla wszystkich generacji M3 moc i moment obrotowy przenoszone są tylko na koła tylnej osi. Takie zestawienie mocnego silnika z przodu oraz napędu RWD zwiastują sporo zabawy, ale i wymagają od kierowcy dużych umiejętności. X3 M Competition głównie dzięki M xDrive w każdej sytuacji jest stabilne i gotowe do skoku w przód. M3 w wielu sytuacjach okazuje się bardzo nadsterowne.
Olbrzymi zapas mocy sprawia, że nawet podczas jazdy na wprost gwałtowne wciśnięcie pedału gazu kończy się tańcem tylnej części auta. Elektronika w tym samochodzie ma mnóstwo pracy, starając się trzymać w ryzach krnąbrny układ napędowy. Gdy wszyscy elektroniczni pomagierzy zostaną dezaktywowani, auto nie zrobi nic, aby ci pomóc. Zdecydowanie obnaży twoje słabości, a gdyby mogło mówić, po niezamierzonym „bączku” powiedziało by, że z M3 nie ma żartów.
Które wybrać?
Pozostaje jeszcze kwestia brzmienia silnika. M3 Competition brzmi wulgarnie i głośno. Prycha i parska przy każdej nadarzającej się okazji. Wydech X3 M Competition jest bardziej kulturalny. Co prawda także potrafi głośno zaryczeć, ale nie jest w stanie dorównać odgłosom wydobywającym się wydechu M3.
Które z tych aut jest lepsze? Pomimo wielu podobieństw trudno jest je porównać. BMW M3 było, jest i będzie wyjątkowe. X3 M to odpowiedź na aktualne trendy i oczekiwania klientów. Oba auta zapewniają olbrzymie emocje. Chociaż jazda za kierownicą każdego z nich wywołuje zupełnie różne odczucia!
Paweł Kaczor
Fot. autor
NADWOZIE
M3 Comp. X3 M Comp.
Sługość/ szerokość/ wysokość (mm) 4671/1877/1430 4726/1897/1667
Rozstaw osi (mm) 2812 2864
Pojemność bagażnika (l) 480 550
Masa własna (kg) 1610 1970
Koła p:265/30R20; t: 285/30R20 255/45R20
SILNIK/ NAPĘD
Oznaczenie modelowe
Typ, liczba zaworów R6 24V R6 24V
Poj. skokowa (ccm) 2979 2993
Maks. moc (KM/przy obr./min) 450 KM/ 7000 510 KM/ 6250
Maks. mom. obr. (Nm/przy obr./min) 550 Nm/ 1850 600 Nm/ 2600–5950
Skrzynia biegów automatyczna – 7 automatyczna – 8
Napędzana oś tylna 4×4
OSIĄGI/ ZUŻYCIE PALIWA
0–100 km/h (s) 4.0 4,1
V maks. (km/h) 250 285
Spalanie (l/100 km) śr. katalogowe/ test) 8,3/11 10,5/14
CENA
Podstawowa ok. 380.000 425.000 zł (X3 M)
Testowanego modelu ok. 450.000 468.769 zł (X3 M Competition)