Elektryczny Volkswagen z 1972 - T2 Elektro - Trends Magazines

Elektryczny Volkswagen z 1972 – T2 Elektro

Elektryczny VW Transporter T2

Napęd elektryczny nie jest wynalazkiem ostatnich lat – współczesna technologia po prostu pomogła w jego rozwoju. Eksperymenty z zasilanymi prądem samochodami, także dostawczymi, są prowadzone od ponad 45 lat.

Poszukiwanie alternatyw

Na początku lat 70. XX wieku przemysł samochodowy szukał alternatywnych, przyjaznych dla środowiska i przyszłościowych systemów napędowych. Trwający wówczas kryzys naftowy rozbudził świadomość coraz bardziej ograniczonych zasobów.
Na szczęście samochody nie są uzależnione od ropy czy benzyny. Równie dobrze można wyposażyć je w silnik elektryczny i odpowiednio pojemną baterię. Jednym z pionierów rozwoju takich koncepcji był koncern VAG, który w 1972 roku zaprezentował Volkswagena T2 Elektro Transporter – pierwszy w historii w pełni elektryczny samochód dostawczy.

„Napęd przyszłości” VW

Początki modelu sięgają 1970 roku, kiedy VW, z myślą o napędach przyszłości, utworzył centrum prognozowania technologicznego. Zatrudniony w nich dr inż. Adolf Kalberlah wraz z małym zespołem miał stworzyć pierwszy „napęd przyszłości” dla Volkswagena. Kalberlah, elektrochemik i specjalista od badań nad bateriami, idealnie pasował do pracy, której głównym celem było opracowanie rozwiązań przyspieszających rozwój elektrycznej mobilności.

Elektryczny VW Transporter T2 ładowanie
Gdy działania innych marek pozostawały jeszcze zawieszone w sferze teoretycznej, w pracach 10-osobowej grupy pionierów z Volkswagena nastąpił przełom – zespół Kalberlaha opracował system baterii, przetestował procesory sterujące silnikami i już po dwóch latach, w 1972 roku, na drogi wyjechał VW T2 z napędem elektrycznym. To niewielkie jak na współczesne standardy auto użytkowe miało 23 KM i rozpędzało się do 70 km/h. Jedno ładowanie pozwalało na pokonanie do 70 km. – Byliśmy dumni z naszego elektrycznego Transportera. Wydawał się idealną alternatywą na krótkie trasy: dla służb komunalnych, jako samochód serwisowy czy miejski samochód dostawczy – wspominał po latach Adolf Kalberlah.

Elektryczny VW T2 w akcji

Łącznie wyprodukowano 150–200 elektrycznych Volkswagenów T2. Większość trafiła do służb miejskich, gdzie była tak intensywnie eksploatowana, że niestety nie dotrwała do naszych czasów. Jeden z zachowanych samochodów można zobaczyć w Muzeum Volkswagena w Wolfsburgu. Pojazd jest często prezentowany podczas różnych targów wystaw motoryzacyjnych, udowadniając, że marka Volkswagen już wiele lat temu była pionierem elektromobilności, a współczesne pojazdy serii ID są kontynuacją idei, którą prawie 50 lat temu zaczął wprowadzać w życie Adolf Kalberlah.

Od T2 do ID Buzz Cargo

Najlepszym przykładem pionierskiej działalności na polu elektromobilności Volkswagena jest zaprezentowany w 2018 roku VW ID Buzz Cargo – inspirowany modelem T2, a technicznie rozwijający wcześniejsze pomysły marki na elektryczny samochód dostawczy. Osoby zainteresowane tematami związanymi z mobilnością elektryczną czy historią Volkswagena T2 Elektro mogą odwiedzić np. stronę internetową elektromobilnosc.com.pl, na której dostępnych jest również wiele artykułów odpowiadających na pytania co to jest elektromobilność, jakie mity zrodziły się wokół elektromobilności czy jakimi przywilejami cieszyć się mogą użytkownicy aut elektrycznych.

Łukasz Szewczyk
Fot. VW

Podobne

VW_Amarok_Power_Woerthersee_2014

Audio o mocy 5000W w Amaroku. To pickup dla DJ’a – PROTOTYPY

Pamiętacie serię koncertów Inwazja Mocy? Zaprezentowany w Wörthersee 2014 Amarok Power z powodzeniem mógłby zadbać o ich nagłośnienie. Przestrzeń bagażową półciężarówki Volkswagena wypełniły głośniki oraz przenośna stacja didżejska! System audio o mocy 5.000 W skomponowano z elementów firm Allen & Health, Dynaudio, Pioneer oraz Void Acoustics. Urządzenia zamknięto w obudowach idealnie dopasowanych do rozmiarów skrzyni…

BMW i3s po tuningu AC Schnitzer tył i bok auta

Elektryki też można tuningować! Wzmocnione BMW i3

Mimo że od debiutu BMW i3 minęło już kilka lat, samochód wciąż wygląda świeżo i na wskroś nowocześnie. AC Schnitzer postanowił nieco zmienić elektryczne auto we właściwym sobie stylu. AC Schnitzer Tuner z Akwizgranu uznał, że warto poprawić prowadzenie BMW i3, jak również dodać mu sportowego sznytu. Pewniejsze prowadzenie po zakrętach uzyskano, montując utwardzony zestaw sprężyn, który zmniejsza prześwit o 20 mm.…