Drapieżne BMW M235i RS - Trends Magazines

Drapieżne BMW M235i RS

M235i to wdzięczny obiekt do modyfikacji. Tym razem specjaliści z Tuningwerk GmbH wzmocnili silnik, popracowali nad nadwoziem i wnętrzem. Drapieżnie wyglądający samochód nazwano M235i RS.

Oklejenie karoserii w barwy BMW Motorsport można uznać za kontrowersyjne, jednak w przypadku M235i RS jest całkowicie uzasadnione. Zmodyfikowanej w Puchheim „dwójce” bliżej do samochodu wyścigowego niż cywilnego coupé.

Dokładkę przedniego zderzaka, tylny dyfuzor oraz karbonowy spojler wykonano z włókna węglowego.

We wnętrzu znalazły się akcesoryjna kierownica z zamszowym obszyciem oraz wyświetlaczem i dźwignia zmiany biegów z karbonowymi wstawkami. Miejsce fabrycznych foteli zajęły kubełki Recaro PolePosition.

Warto dodać, że siedzenia mają szyny do regulacji położenia. Wyczynowe fotele są zwykle mocowane na sztywno – do ich regulacji są potrzebne narzędzia. Dążąc do obniżenia masy, Tuningwerk usunęło tylną kanapę. Przestrzeń po niej została wyłożona materiałem. Kto chce pójść krok dalej, może zamówić opcjonalną półklatkę bezpieczeństwa. Jej zastrzały pozwolą na montaż 6-punktowych pasów bezpieczeństwa.

Tuningwerk jest kolejnym tunerem, który udowodnił, że 3-litrowy silnik BMW stanowi świetną bazę do tuningu. Inżynierowie popracowali nad elektroniką i układem dolotowym, zmienili świece oraz miskę olejową. Wydajność układu chłodzenia zwiększono, montując wentylator o mocy 850 W. Tuningwerk może wyposażyć „dwójkę” w większe chłodnice cieczy i oleju oraz zdemontować nagrzewnicę – szczegóły są ustalane z klientem. Wydech został wykonany ze stali nierdzewnej. System elektronicznie sterowanych klap dba o odpowiednie brzmienie układu. W układzie przeniesienia napędu pracują jednomasowe koło zamachowe oraz sportowe sprzęgło.

Pomiar na hamowni wykazał, że serce M235i RS rozwija 444 KM i 600 Nm. Kto liczył na więcej, musi dopłacić za większą turbosprężarkę. Wspomniane wartości w zupełności wystarczą do sprawnej jazdy – sprint od 0 do 100 km/h trwa 4,3 sekundy. Na kolejną setkę na prędkościomierzu trzeba poczekać 11,1 s.

Optymalną trakcję gwarantują opony Dunlop SportMaxx RT w rozmiarach 235/40 R18 i 265/35 R18. Ciekawostką są felgi. Kute obręcze Tuningwerk ważą odpowiednio 7,1 kg (8,5×18 cali na przód) i 7,4 kg (9×18 cali na tył). 

Charakterystykę gwintowanego zawieszenia można dopasować do toru, po którym zamierzamy jeździć. Aby ułatwić wyczucie rezerw przyczepności, metalowo-gumowe tuleje tylnej osi zastąpiono połączeniami typu metal-metal. Newralgiczne punkty nadwozia usztywniono rozpórkami, które ograniczają pracę karoserii podczas ekstremalnych przeciążeń, podnosząc precyzję prowadzenia.

Jazda po torze wystawia na ciężką próbę także układ hamulcowy. Tuningwerk zdecydowało się na podniesienie jego wydajności. Na przednią oś zamontowano 350-milimetrowe tarcze oraz 6-tłoczkowe zaciski Brembo, z tyłu zaś elementy z katalogu BMW Performance. Aby ułatwić dozowanie siły hamowania, standardowe przewody zastąpiono odpowiednikami w stalowym oplocie. Ponadto zmieniono sterowniki systemów ABS i DSC, co pozwoliło na pełne wykorzystanie możliwości wzmocnionych hamulców.

Ceny M235i RS zaczynają się od 65 tysięcy euro. Czy to dużo? Kompletując akcesoria z katalogu BMW Performance można wydać jeszcze więcej.

Łukasz Szewczyk

Fot. Tuningwerk

Podobne

Dotz DD1

Dotz DD1. Driftowóz BMW z klasycznym sercem

Dla Czytelników BMW Trends maszynka do jeżdżenia bokiem firmy Dotz, czyli DD1, nie jest nowością. Efektowne coupe było już bowiem prezentowane na łamach magazynu. Dotz DD1 z 550-konnym silnikiem zadebiutował w 2012 r. podczas Essen Motor Show. Później wymieniono wtryskiwacze na bardziej wydajne i przestrojono komputer sterujący jednostką napędową, uzyskując 680 KM. Maskę i pokrywę…

Tuning po norwesku – 1060 KM w BMW E30!

Pomysłów na modyfikacje BMW E30 jest wiele. Ostrzejsze wałki rozrządu, doprężanie silnika, montaż turbosprężarki czy swap – nierzadko na silnik z Lancera Evo czy kultowe 2JZ z Supry. Ola Eggan poszedł własną drogą. Mieszkaniec położonego w środkowej części Norwegii Sør-Trøndelag postanowił zmodyfikować E30 z użyciem możliwie dużej liczby podzespołów wyprodukowanych przez BMW. Trudno się dziwić. Ta…