Diesel power, czyli swap silnika w Golfie Mk 1 - Trends Magazines

Diesel power, czyli swap silnika w Golfie Mk 1

VW Golf Mk 1 napis diesel na osłonie chłodnicy

Rok 1976 w historii Golfa zawsze będzie pamiętany jako pierwszy, w którym pojawiła się legendarna wersja GTI. Nie zapominajmy jednak, że w tym samym czasie powstała inna kultowa odmiana małego hatchbacka, a mianowicie wersja wysokoprężna. Prezentowany czerwony bolid jest swego rodzaju wariacją, która z powodzeniem łączy te dwie zupełnie odmienne propozycje z katalogu VW, czyli sportowy styl i dieslowski napęd o mocy identycznej jak oryginalny GTI – 110 KM.

PRENUMERATA TRENDS

Przełomowa konstrukcja

VW Golf Mk 1 widok od tyłu

Kompakt z Wolfsburga w latach siedemdziesiątych był przełomową konstrukcją. Zaprojektowane przez Georgio Giugiaro dwubryłowe nadwozie było bardzo przestronne i funkcjonalne. Względem poprzednika największa zmiana zaszła w konstrukcji układu napędowego. Tym razem samochód miał silnik R4, umieszczony poprzecznie w obszernej kwadratowej komorze z przodu. Jest ona na tyle przestronna, że łatwo umieścić w niej inny, czasem dużo większy silnik.

VW Golf Mk 1 tylna klapa

Wykorzystał to Grzegorz, który w swoim czerwonym hatchbacku zamontował bardzo dobrze znany silnik 1.9 TDI o oznaczeniu 1Z z dodatkowo ulepszonym osprzętem. Układ dolotowy wzbogacono o stożkowy filtr powietrza K&N i większy intercooler marki FMIC. Seryjne wtryski zastąpiono modelem 0.216. Skuteczniejsze odprowadzanie spalin zapewnia teraz 2-calowy przelotowy wydech wraz z oryginalnym tłumikiem końcowym, z którego usunięto wkład.

Tuning zawieszenia

Bardzo pracochłonny okazał się tuning zawieszenia. W samochodzie zastosowano coraz bardziej popularny wśród tunerów system air ride. Tym razem powstał on w oparciu o elementy marki TA-Technix. Z kolei pneumatyka to miechy Reuben, do których powietrze dociera przez 6-milimetrowe przewody kontrolowane zaworami elektromagnetycznymi 3/4.

VW Golf Mk 1 wskażniki

Kompresja odbywa się za pomocą urządzenia marki Viair, a zapas powietrza przechowywany jest w 15-litrowej butli. Teraz, gdy można bardzo szybko regulować wysokość samochodu, jego wygląd stał się jeszcze bardziej wyjątkowy. Jest to również zasługa kół: klasycznych 16-calowych BBS RS, proszkowo pomalowanych na srebrno, ze śrubami pokrytymi chromem. Ich szerokość to 8 cali z przodu, 9 z tyłu. Założono na nie opony Toyo Proxes T1R. Felgi oryginalnie miały rozstaw śrub 5×112, a nie jak w Golfie 1 4×100.

VW Golf Mk 1 sterowanie air ride

Koła i hamulce

Dlatego zmodyfikowano piasty kół i hamulce. Efekt został osiągnięty poprzez montaż systemu VAG 5×100, a koła zostały zmodyfikowane do tego rozmiaru. Przednie zawieszenie zostało nawiercone, tak by przyjąć pięć śrub. Z tyłu pojawiły się nowe czopy wraz z kompletnymi tarczowymi hamulcami od Golfa 4. Pompa hamulcowa pozostała seryjna.

VW Golf Mk 1 widok z boku

Cały układ zdecydowanie skuteczniej wytraca prędkość i przede wszystkim genialnie wygląda. Metryka czerwonego auta wskazuje na rok 1981, w którym producent montował szerokie plastikowe zderzaki. Ustąpiły one miejsca zdecydowanie lepiej komponującym się wąskim, metalowym. Z przodu znajduje się ponadto szeroka dokładka z wersji GTI, a w grillu umieszczono logo diesla. Dzięki sierpom nadkoli boczna linia karoserii jest teraz podobna do wersji sportowej. Z tyłu – oprócz zderzaka – zmianom uległ wyraźnie teraz widoczny wydech z długą końcówką i logo GTD.

VW Golf Mk 1 kratka w oknie bocznym

Wnętrze z Scirocco

We wnętrzu znajdują się przednie fotele i tylna dwuosobowa kanapa ze Scirocco pierwszej generacji, nad którą rozpięto oryginalną przeznaczoną dla Golfa 1 klatę firmy Matter Matter z lat 70. Inna jest teraz kierownica z wersji Wolfsburg Edition. W konsoli środkowej zostały umieszone dodatkowe zegary, wskazujące pomiary ładowania, ciśnienia oleju i ciśnienia powietrza (air ride).

VW Golf Mk 1 kokpit

Za nagłośnienie odpowiedzialny jest odtwarzacz Pioneer DEH 7900UB, wzmacniacz Audiomedia EX1100.2 i Subwoofer Hertz HBX25. Trzydziestopięcioletni samochód Grzegorza ma niesamowity urok. Wszystkie elementy stylizacyjne nawiązują do klasyki. Właściciel zdecydował się połączyć je z nowoczesną technologią air ride oraz silnikiem 1.9 TDI. Jak to połączenie się udało? Oceńcie sami. Nam wyjątkowo przypadło do gustu.

VW Golf Mk 1 fotele przednie

Krzysztof Kaźmierczak

Fot. Piotr Mokwiński

 

VW Golf Mk 1 widok z przodu

VW Golf 1 1981 r.

SILNIK/NAPĘD:
fabryczny: o symbolu JB, pojemności skokowej 1457 ccm, maksymalnej mocy 70 KM; aktualny: o symbolu 1Z, pojemności skokowej 1900 ccm, stożkowy filtr powietrza K&N, intercooler FMIC, wtryski 0.216, wydech przelotowy 2-calowy
ZAWIESZENIE/HAMULCE:
Amortyzatory gwintowane TA-Technix, air ride: miechy Ruben, kompresor Viair, 6-milimetrowe przewody, zawory elektromagnetyczne 5/3, butla 15 l

Układ hamulcowy: z przodu tarcze z serii GTI nawiercone na 5×100, z tyłu hamulce od Golfa 4 wraz z zaciskami 5×100

KOŁA/OPONY:
BBS RS (zmieniony rozstaw z 5×112 na 5×100) pomalowane proszkowo na srebrno, śruby chromowane, średnica felg 16 cali, szerokość felg 8 cali z przodu i 9 cali z tyłu, opony Toyo Proxes T1R 195/40 R16
NADWOZIE:
Szeroka dokładka przednia GTI, sierpy nadkoli, wąskie chromowane zderzaki, logo diesla w przednim grillu, tylne logo GTD, szerokie tylne lampy (seryjnie)
WNĘTRZE  :
kierownica Wolfsburg Edition, dodatkowe wskaźniki: ładowania, ciśnienia oleju, ciśnienia powietrza air ride, pilot air ride; fotele i tylna kanapa Scirocco 1, roll bar do Golfa 1 firmy Matter Matter, szyberdach na korbę
AUDIO:
 

Pioneer DEH 7900UB, fabryczny głośnik centralny, wzmacniacz Audiomedia EX1100.2 i Subwoofer Hertz HBX25

INNE:
Nagrody 2015: End Of Season Party2k15 w Skierniewicach – 3 miejsce za felgę, Vag Radom – Top 3 Auto. W 2016 zakwalifikował się do: VAG Event, DubIt, TheBESTof oraz Raceism. Wyróżniony na zlocie Seaside przez Zachodniopomorską Grupę VAG oraz StancedLodz na zlocie Are U 9ted?, na którym ponadto zdobył nagrodę Top Classic
STYL:
German style
WŁAŚCICIEL:
Gregor

PRENUMERATA TRENDS

Podobne

ŠKODA na IAA 2019 we Frankfurcie

ŠKODA zaprezentuje nowości podczas Targów IAA we Frankfurcie nad Menem. Marka pokaże ŠKODĘ CITIGOe IV, pierwszy elektryczny model w ofercie oraz ŠKODĘ SUPERB IV z napędem hybrydowym typu plug-in. SUPERB, flagowiec ŠKODY, przeszedł nie tylko zmiany wizualne, ale został przede wszystkim wyposażony w innowacyjne rozwiązania technologiczne i najnowsze systemy z zakresu bezpieczeństwa. Samochód po raz pierwszy będzie dostępny w uterenowionej wersji SCOUT,…

BMW E46 320d tuning

BMW E46 330Cd w stylu OEM+

Auto z silnikiem Diesla w gamie M GmbH to temat ożywionych dyskusji. Można jednak powiedzieć, że dzięki wielu miłośnikom tuningu byliśmy na tę rewolucję przygotowani. Złożyły się na to działania pracowników Alpiny, ale też indywidualne dokonania fanów marki, takich jak Paweł, który wyposażył swoje E46 330Cd w wiele akcesoriów spod znaku ///M. Srebrne coupé kupił w…