Czyszczenie DPF. Czy jest możliwe? Jak usunąć sadzę z filtra? - Trends Magazines

Czyszczenie DPF. Czy jest możliwe? Jak usunąć sadzę z filtra?

Gromadząca się w filtrze cząstek stałych sadza, jeżeli nie zostanie automatycznie wypalona, doprowadzi do nieodwracalnego uszkodzenia drogiego podzespołu. Czy czyszczenie filtra DPF jest możliwe? Jak usuwa się z niego sadzę? Czy zabieg można przeprowadzić bez demontażu DPF?

Ciągle zmieniające się przepisy dotyczące ograniczeń emisji spalin wymuszają na producentach dzisiejszych pojazdów z silnikami Diesla wyposażanie ich w coraz to bardziej zaawansowane technologicznie układy wydechowe. Filtr cząstek stałych DPF to element układu wydechowego, którego zadaniem jest wychwytywanie, a następnie usuwanie niewypalonych cząstek stałych (PM) lub sadzy, a także cząstek stałych pochodzących z gazów spalinowych z silnika. Dzięki temu, iż cząstki zatrzymywane są w filtrze DPF, gazy wydostające się z rury wydechowej są w dużym stopniu oczyszczone.

Nagromadzenie nadmiernej ilości cząstek stałych (sadzy) w filtrze DPF powoduje jego stopniowe zapychanie i utratę wydajności. Najbardziej popularnym sposobem usuwania nagromadzonej sadzy z zanieczyszczonego filtra DPF jest okresowe wtryskiwanie niewielkiej ilości oleju napędowego do filtra, co powoduje podniesienie jego temperatury i wypalenie sadzy. Ten proces nazywamy regeneracją filtra cząstek stałych. Następuje ona w sposób automatyczny, jednakże istnieje szereg problemów, które ją zakłócają.

Jednym z nich jest użytkowanie nowoczesnych silników Diesla w zakresie niskich prędkości obrotowych silnika (typowa jazda miejska), co powoduje bardzo szybką kumulację cząstek sadzy w filtrze DPF. Może to doprowadzić do automatycznej redukcji mocy silnika i obowiązkowej wizyty w stacji dilerskiej w celu wymiany filtra cząstek stałych na nowy. Koszt wymiany filtra DPF przez stację ASO waha się w zależności od modelu pojazdu w granicach od czterech do kilkunastu tysięcy złotych.

Kolejnym problemem jest zapychanie się filtra cząstek stałych popiołem, powstającym na skutek wypalania się oleju silnikowego, który przedostaje się do komory spalania. Popiół nie jest wypalany w procesie regeneracji i kumuluje się w filtrze do momentu jego całkowitego zapchania.

Z pomocą przychodzi technologia BG, która opiera się na eliminowaniu nie tylko skutków, ale i przyczyn powstawania problemów z filtrami cząstek stałych. Do czyszczenia zapchanego sadzą i popiołem filtra DPF stosuje się urządzenie BG Diesel Induction Service Set oraz odpowiedni zestaw preparatów. Użycie urządzenia nie wymaga demontażu filtra DPF.

Aby wyeliminować źródło powstania problemu, najpierw urządzeniem czyści się kolektor dolotowy wtryskując odpowiednią dawkę preparatu BG 25532. Proces wtryskiwania preparatu jest regulowany przez sterownik elektroniczny, a nad procesem czuwa odpowiednio przeszkolony mechanik serwisu. Podczas pracy urządzenia dochodzi do wypalania sadzy i wyrzucania popiołu z filtra DPF. Serwis uzupełnia się o czyszczenie układu olejowego i paliwowego. Czyszczenie wraz z niezbędną podczas obsługi pojazdu wymianą oleju trwa około dwóch godzin.

Po kompleksowym czyszczeniu podzespołów silnika przede wszystkim wyeliminowana zostaje przyczyna zapchania filtra cząstek stałych. Ponadto w pojeździe przywrócone zostają prawidłowe parametry pracy silnika (moc i moment obrotowy) oraz diametralnie zmniejsza się zużycie paliwa i emisja spalin. Z punktu widzenia użytkownika pojazdu zdecydowanie najlepszym sposobem na unikanie kosztownych problemów z DPF jest stosowanie technologii BG w formie prewencji.

Preparaty BG 247 lub BG 23032 stosowane przy każdym tankowaniu pozwalają na zachowywanie czystości całego układu paliwowego od zbiornika paliwa aż po układ wydechowy. Usługa czyszczenia i konserwacji układu olejowego BG wykonywana podczas standardowych przeglądów okresowych pojazdu powoduje zminimalizowanie ilości sadzy oraz popiołu w DPF.

Kompleksowe spojrzenie w oparciu o technologię BG na problem użytkowania nowoczesnych silników Diesla pozwala na maksymalne wydłużenie eksploatacji poszczególnych podzespołów pojazdu oraz zmniejszenie kosztów obsługi i ewentualnych napraw. BG z ponad 40-letnim doświadczeniem w branży motoryzacyjnej jest liderem w dostarczaniu długotrwałych rozwiązań bezawaryjnej pracy pojazdów.

Materiał powstał we współpracy z BG Poland: www.bgpoland.pl
Fot. VW, BG

Podobne

TEST VW Taigo 1.0 TSI R-Line 2

TEST VW Taigo 1.0 TSI R-Line – z pazurem

Crossovery na stałe wpisały się w motoryzacyjny krajobraz. Jednym z ładniejszych ich przedstawicieli jest bez wątpienia Taigo – pierwszy w historii Volkswagena SUV Coupé. Już w podstawowej wersji jest zgrabnym autem, ale odmiana R-Line ma nieco więcej tzw. pazura. Oto test VW Taigo 1.0 TSI w wersji R-Line. Zaprojektowanego w Ameryce Południowej Taigo charakteryzuje zadziorna…

Silniki 1.8 TSI i 2.0 TSI EA888: opinie i usterki

Coraz więcej osób szukających nowego, czy używanego auta kieruje uwagę na jednostki benzynowe. Te nowoczesne mogą być trwałe, dynamiczne i bez typowych problemów "ropniaków". Silniki 1.8 TSI i 2.0 TSI z gamy EA888 są bardzo popularne, a naszym zdaniem to bardzo dobra jednostka. Sprawdźmy, jakie są opinie i usterki motorów EA888 i jaka wersja jest…