Czym jest "efekt kangura"? - Trends Magazines

Czym jest „efekt kangura”?

fotoradar

Ruch drogowy pełen jest nawiązań do różnorakich stworzeń. W CB radio często słychać o tym, że gdzieś występują “krokodyle”, a piesi przechodzą “na zebrze”. Dodajmy sobie do tego “efekt kangura” i będziemy mieć już istny ogród zoologiczny. 

Nazwa tego zjawiska jest bardzo egzotyczna i podejrzewam, że mało który kierowca słyszał o tym bardzo powszechnym zjawisku. Ale przecież nie trzeba wiedzieć, jak nazywa się dane zjawisko, by je codziennie uskuteczniać. 

No dobrze, więc o co chodzi? Czym jest efekt kangura?

Tak zwany efekt kangura jest najpowszechniejszą reakcją kierowców na obecność fotoradaru na drodze. Polega on na zwalnianiu bezpośrednio przed fotoradarem i przyspieszaniu bezpośrednio za nim. Takie chwilowe zmniejszenie prędkości okazuje się być bardzo częste i popularne wśród kierowców. 

Widząc znak informacyjny D-51 “Kontrola prędkości” kierowca zaczyna intensywnie hamować, wskutek czego osiąga prędkość zdecydowanie poniżej dopuszczalnej maksymalnej będąc bezpośrednio na wysokości urządzenia. Po minięciu charakterystycznej pomarańczowej “puszki”, kierujący intensywnie przyspiesza. 

Na tyle intensywnie, że odbija się to na statystykach 

Według analiz z 2021 roku przeprowadzonych przez Yanosik.pl, samochody jadą średnio 2km/h szybciej od dopuszczalnej możliwej prędkości około 800-650 m przed radarem, jednak już 500 m przed radarem gwałtownie zwalniają, często aż do 30 km/h. Prawie na wysokości masztu Yanosik odnotowuje tendencję do przyspieszania, a powrót to prędkości początkowej następuje już 100-200 m za fotoradarem. 

Pierwszeństwo łamane – kiedy należy użyć kierunkowskazu? Dowiedz się w naszym tekście na ten temat i rób to prawidłowo!

To dowód na to, że radary… działają? 

Mało kto uwierzy, że fotoradary głównie służą do karania kierowców za nieprzepisową prędkość. Tak naprawdę ich rolą jest spowolnienie kierowców na danym odcinku, który uważany jest za niebezpieczny. Urządzenia te stawiane są zazwyczaj w okolicy szkół czy miejsc, w których szczególnie może dojść do zagrożenia w ruchu. Ich rolą jest zmuszenie kierowców do wolniejszej jazdy, by na danym odcinku było bezpieczniej. a

Gdy skupimy się na tym aspekcie, spełniają one swoją rolę w stu procentach, co widać wyraźnie w statystykach. Jednak jeśli ktoś łudzi się, że fotoradar ma dawać nauczki i działać długofalowo, musi niestety zderzyć się z rzeczywistością. 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Tunel na zakopiance otwarty. Kierowcy muszą jednak uważać

Po ponad pięciu latach budowy wreszcie otwarto tunel na trasie S7, czyli zakopiance łączący Naprawę i Skomielną Białą. Przy otwarciu nie obyło się bez problemów. Budowa tunelu ruszyła w 2017 roku, a inwestycja została w ponad połowie kwoty sfinansowana przez Unię Europejską. Jak informuje Komisja Europejska "Budowa drogi ekspresowej S7, odc. Lubień–Rabka" z programu Infrastruktura…

Umowa kupna sprzedaży samochodu

Umowa kupna sprzedaży samochodu – wzory do pobrania

Kupujesz lub sprzedajesz samochód i nie wiesz jak powinna wyglądać umowa? Tutaj znajdziesz gotowe wzory do pobrania. Tak powinna wyglądać poprawnie napisana umowa kupna sprzedaży samochodu. Umowa kupna sprzedaży samochodu - gotowe wzory do pobrania Każdy zakup lub sprzedaż pojazdu musi być potwierdzony odpowiednim dokumentem. Umowa jest potrzebna do zarejestrowania lub wyrejestrowania pojazdu oraz jest…