Historia wyników Golfa w plebiscycie Car of the Year kojarzy się z analizami kulturowego znaczenia liczb. Generacje modelu VW, które zdobywały ten tytuł, mają numery 3 i 7. „Trójkę” wybrał również Radek na swoje pierwsze auto.
Trzy i siedem to liczby, których znaczenie, utrwalone przez filozofię, systemy religijne i sztukę, przejawia się choćby w nagradzaniu trzech najlepszych sportowców w danych zawodach czy podziale tygodnia na siedem dni. Możliwe jest więc, że gdy na rynku pojawia się trzecia lub siódma generacja danego samochodu, podświadomie oczekujemy przełomu.
Poszukiwanie Golfa III
Radek skoncentrował się na poszukiwaniach kompaktowego Volkswagena z lat 1991 – 1997, gdyż Golf II nie przypadł mu do gustu, a od modelu czwartej generacji odstraszała go cena.
Autami z Wolfsburga i ich modyfikacjami zainteresował się w 2007 roku dzięki znajomości z klubowiczami toruńskiej ekipy Doppelganger. Najpierw przez rok zbierał pieniądze na zakup auta i planowane modyfikacje.
Obyło się natomiast bez długiego i bolesnego konfrontowania internetowych ogłoszeń z rzeczywistością, gdyż, jak mówi Radek, odpowiedni kandydat znalazł się sam. Kolega z pracy opowiedział mu o Golfie III GTI swej siostry. Ponieważ właścicielce zależało na szybkiej sprzedaży, cena auta była atrakcyjna.
Oględziny przeprowadzone przez Radka i jego tatę wykazały, że wyprodukowany w 1994 roku Golf był w bardzo dobrym stanie, zarówno pod względem mechanicznym, jak i blacharsko-lakierniczym. Po odbyciu jazdy próbnej i wizycie na stacji kontroli pojazdów Radek podjął decyzję o zakupie. Czerwony Golf III z 2-litrowym motorem nie był wcześniej poddawany żadnym modyfikacjom. Dodatkowym atutem jest fakt, iż auto należy do specjalnej serii GTI Edition.
Charakterystyczne cechy tego modelu to m.in. fotele Recaro i tapicerka drzwi z prostokątnym motywem ozdobnym w kolorze czerwonym, niebieskim lub zielonym oraz skórzany mieszek dźwigni zmiany biegów przeszyty nicią o tej samej barwie.
Nadwozie i koła
Radek rozpoczął prace nad autem niedługo po zakupie, w 2008 roku. Pierwszym zabiegiem, którego dokonał, była wymiana felg na 15-calowe Keskin KT3 z polerowanym rantem. Na nowe obręcze założono opony o rozmiarach 195/45. Wymianie kół towarzyszyło obniżenie auta na gwintowanym zawieszeniu TA-Technix, skręconym do samego końca.
Wlot powietrza, czyli grill z trzema szczeblami, zmienił na bardziej kojarzony z wersją GTI element o dwóch żebrach. Fabryczne reflektory wymienił na projektorowe lampy firmy TYC. Umieścił w nich palniki ksenonowe o temperaturze barwowej 8000 K, które później zastąpił jaśniejszymi 3000 K. Przednie i boczne kierunkowskazy wymienił na oryginalne przyciemnione światła firmy FER, a w zderzaku umieścił również dymione halogeny firmy Hella. Aby tył harmonizował z przodem, użył lamp Hella Black Magic. Tylną szybę pozbawił wycieraczki, a pokrywę bagażnika emblematu.
Za zwieńczenie modyfikacji wizualnych Radek uważa wymianę obu zderzaków na masywniejsze, z edycji na rynek amerykański, oraz założenie większych, 16-calowych felg, RH Cup o szerokości 7,5 cala. Na nowe obręcze naciągnięto opony Toyo Proxes T1R o rozmiarach 195/40/16.
Wydech i hamulce
Samochód przeszedł również zmiany mechaniczne. Wydech wymieniony został na przelotowy o średnicy 2,25 cala, wykonany ze stali kwasoodpornej. Początkiem układu jest kolektor wylotowy TA-Technix, a jego zakończeniem tłumik Magnex.
Radek zmienił również seryjne hamulce. Z przodu zamontował nacinane tarcze firmy ATE z serii Power Disc, do których dociskane są klocki hamulcowe tego samego producenta.
Wnętrze
Prace nad wnętrzem nie naruszyły elementów wersji Edition. Radek pozostawił w aucie głębokie fotele RECARO, a mieszek dźwigni zmiany biegów i obszytą gałkę odnowił z zachowaniem charakterystycznej czerwonej nici.
Wymienił natomiast podłokietnik na pochodzący z wydania na rynek amerykański. Zamiast fabrycznej kierownicy zamontował model Raid HP o średnicy 28 cm. Wzbogacił również wnętrze o typowe dla stylu OEM+ akcenty, jak pojemnik na płyty CD i materiałowe kieszenie z lampkami, tzw. kopertówki. Plastikowe wewnętrzne klamki wymienił na chromowane.
System audio
System audio oparł o jednostkę sterującą Kenwood KDC-BT61U. Z przodu zainstalował głośniki Hertz HSK 165, a w bagażniku umieścił pięciokanałowy wzmacniacz Infinity REF 5350a i subwoofer Hertz ES300. W drzwiach zamontował zaś dodatkowe wygłuszenia.
Czerwony Golf GTI Edition to pierwsze i jak dotąd jedyne auto Radka. Krótko mówiąc, dla swego właściciela jest do dziś samochodowym numerem jeden. I wcale się temu nie dziwimy.
Volkswagen Golf III GTI Edition, 1994 r.
SILNIK/NAPĘD: wykonany ze stali kwasoodpornej układ wydechowy o średnicy 2,25 cala, rozpoczęty kolektorem wydechowym TA-Technix, a zakończony tłumikiem firmy Magnex
NADWOZIE: przednie światła ksenonowe o temperaturze barwowej 3000 K w lampach firmy TYC, oryginalne przyciemnione kierunkowskazy firmy FER, przyciemnione halogeny Hella w zderzaku, zderzaki z wydania na rynek USA, wlot chłodnicy o dwóch szczeblach z emblematem GTI
KOŁA/OPONY: felgi RH Cup o średnicy 16 cali i szerokości 7,5 cala, opony Toyo Proxes T1R o rozmiarach 195/40/16
ZAWIESZENIE/HAMULCE: gwintowane zawieszenie TA-Technix, nacinane tarcze hamulcowe ATE Power Disc, klocki hamulcowe ATE
WNĘTRZE: kierownica Raid HP o średnicy 28 cm, fotele kubełkowe RECARO montowane fabrycznie w wersji GTI Edition, podłokietnik z edycji na rynek amerykański, pojemnik na płyty CD, materiałowe kieszenie z lampkami, tzw. kopertówki, chromowane klamki wewnętrzne
AUDIO: jednostka sterująca Kenwood KDC-BT61U, głośniki Hertz HSK 165, pięciokanałowy wzmacniacz Infinity REF 5350a, subwoofer Hertz ES300
STYL: wersja GTI wzbogacona kilkoma modyfikacjami, czyli zbliżony do OEM
WŁAŚCICIEL: Radek „Radi”
PODZIĘKOWANIA: dla Taty, który pomagał przy wielu modyfikacjach auta oraz dla ekipy Doppelganger, bez której nie byłoby ten projekt nie doczekałby się realizacji.
(VW TRENDS 2/2013)