Co za historia VW Polo 86C, a wszystkiemu winien szwagier… - Trends Magazines

Co za historia VW Polo 86C, a wszystkiemu winien szwagier…

VW Polo 86c auto z boku

Wszystko ma swój początek, fascynacja motoryzacją i konkretną marką również. W Andym volkswagenowego bakcyla zaszczepił szwagier. A on obiecał sobie, że kiedyś stanie się właścicielem VW Polo. Po długich poszukiwaniach w 2004 roku w Niemczech kupił Polo 86c wyprodukowane w 1987 roku. Było w nienagannym stanie z symbolicznym, jak na swój wiek, przebiegiem 150 tys. km.

Polo za ostatni grosz

Polo zakupił za długo oszczędzane pieniądze. Wydał je co do grosza, bo natychmiast zafundował Polo niezbędny serwis polegający na wymianie rozrządu, oleju oraz filtrów. Początkowo musiał zadowolić się seryjnym autem, a modyfikacje mógł realizować wyłącznie w wyobraźni, dokładnie kreśląc plan przyszłych przeróbek. Wkrótce wraz z przypływem gotówki pojawiły się pierwsze wyczekane zmiany – nowe koła oraz obniżenie zawieszenia.

VW Polo 86c auto z przodu

Swap silnika z Golfa

Gdy zebrał dość pieniędzy, postanowił zaszaleć i zmienić silnik na większy i mocniejszy. Po długich przemyśleniach i namowach szwagra kupił Golfa drugiej generacji, wyposażonego w silnik 1,8 l, generujący 107 KM.

VW Polo 86c silnik po swapie

Zakup całego samochodu okazał się strzałem w dziesiątkę, bo sam silnik to nie wszystko. Golf stał się także dawcą innych części. Równolegle z pracami nad przeszczepem nowego serca toczyły się prace mające na celu przywrócenie dawnego blasku powłoce lakierniczej.

Tuning minimalistyczny

Nadwozie to doskonały przykład tuningu minimalistycznego. Usunięte zostały wszelkie emblematy, poszerzono przednie i tylne nadkola, zaś w przedniej części dostrzec możemy nowy grill i lampy od VW Derby, to wszystko!

VW Polo 86c przednie światła

Jak to zwykle bywa, mocy powoli zaczęło brakować i coraz częściej Andy zaczął myśleć o zmianie silnika na większy. Okazyjnie kupił silnik 2,0 l 16V o oznaczeniu 9A. Tymczasem przyszła zima, idealny czas na dopieszczenie nowego nabytku.

VW Polo 86c dodatkowa chłodnica z przodu

Silnik został gruntownie wyremontowany i przed sezonem letnim zamontowany pod maską Polo. Jednak pod koniec sezonu Andy ponownie uznał, że jednostka jest za słaba.

Jeszcze więcej mocy!

VW Polo 86c elementy silnika

Kolejna zima minęła więc pod hasłem „więcej mocy!”. Dwulitrowy silnik wzmocniony został poprzez dołożenie kompresora G60. Kompleksowa modyfikacja zakładała jego odprężenie, wymianę kolektora ssącego, wałków rozrządu, obróbkę głowicy oraz zmianę pompy paliwowej na wydajniejszą.

VW Polo 86c stożkowy filtr powietrza i manometr

Kolejny etap modyfikacji dotyczył wymiany zawieszenia na gwintowane od KW oraz udoskonalenie niedomagającego układu hamulcowego poprzez montaż tarcz o średnicy 280 mm na przedniej osi i zamianę bębnów na tarcze pochodzące z Golfa GTI.

Koła – od BBS po Ronal

Koła to zupełnie inna historia. Było ich trochę – przed zamontowanymi obecnie 15-calowymi BBS RM poszerzane 13-calowe stalówki, 14-calowe aluminiowe Ronale czy oryginalne BBS z Golfa trzeciej generacji. Tyle na zewnątrz, co w kabinie?

VW Polo 86c koło BBS

Wnętrze

Również styl minimalistyczny. Klimat wnętrza tworzą kubełkowe fotele Wiechers oraz zestaw dodatkowym wskaźników, monitorujących temperaturę i ciśnienie oleju, poziom naładowania akumulatora oraz ciśnienie doładowania kompresora.

VW Polo 86c klatka bezpieczeństwa

Poza tym w kabinie założono klatkę bezpieczeństwa.

Nic dodać, nic ująć. Polo Andy’ego wygląda świetnie, choć jak to zwykle bywa, w niedalekiej przyszłości właściciel zapewne zapragnie znów coś w nim zmodyfikować.

Piotr Dankiewicz

Fot. Mikołaj Urbański

 

VW Polo 86c widok od tyłu

VW Polo 86C, 1987 r.

SILNIK: 2.0 16V 9A, kompresor G60, porting głowicy, wałki Schlick, regulowane kółko rozrządu, kolektor ssący z Audi 2,2 l turbo, wydech z kwasówki , wtrysk digifant 1

ZAWIESZENIE: gwint KW

UKŁAD HAMULCOWY: przednie tarcze o średnicy 280 mm, z tyłu tarcze z Golfa 2 GTI

NADWOZIE: nowy lakier, brak oznaczeń, bocznych listew i zamka w klapie, grill i lampy z VW Derby, poszerzone nadkola

KOŁA: BBS RM z przodu 7,5 cala, z tyłu 8,5 cala, opony z przodu 185/45, z tyłu 195/45

WNĘTRZE: fotele kubełkowe Wiechers, pasy Schroth, sportowa kierownica, klatka bezpieczeństwa, zestaw dodatkowych wskaźników

AUDIO: zabudowa całego tyłu, radio Alpine CDE-9870R, przód odseparowany Sinuslive, skrzynia basowa Infinity Reference 1050W, wzmacniacz JBL GTO

(VW TRENDS 5/2012)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Święto Golfa w Modlinie

24 sierpnia na Torze Modlin spotkali się miłośnicy Golfa, by wspólnie z VW Polska świętować 50. lat obecności tego modelu na rynku. Ponad 300 aut, które zarejestrowało się na te imprezę dało pokaz dbałości o swoje ukochane Golfy i kreatywności w ich modyfikacji. Oto kilka migawek z tej imprezy.

Technika: sprzęgło – Jedno- czy dwumasowe?

Wśród modyfikacji aut wyróżnić można takie, które przynoszą same korzyści. Należą do nich przemyślany tuning elektroniczny, zmiana kolektorów, wymiana silnika na wydajniejszy, instalacja amortyzatorów o regulowanym stopniu tłumienia czy dodanie stabilizatora tylnej osi w aucie, które fabrycznie nie zostało w niego wyposażone. Istnieje jednak grupa praktyk tuningowych postrzeganych jako kontrowersyjne. Nie chodzi tu o barwny tuning…