Ciekawy Passat B1 z Brazylii jakiego nie znacie - Trends Magazines

Ciekawy Passat B1 z Brazylii jakiego nie znacie

Brazylijski Passat B1 GTS widok z przodu

Wygląd i pozycjonowanie Passata było uzależnione od rynku. Jedną z ciekawszych wersji modelu B1 oferowano w Brazylii.

Pierwszy chłodzony cieczą VW w Brazylii

W 1973 r. europejskie salony Volkswagena rozpoczęły produkcję pierwszego Passata. W kolejnym roku jego wytwarzanie dla klientów z Ameryki Południowej ruszyło w Brazylii. Tamtejszy Passat był pierwszym na brazylijskim rynku modelem VW z chłodzonym cieczą silnikiem.  Czterocylindrowe 1.5 zapewniało 78 KM, co prawie pięć dekad temu zapewniało niemal sportowe osiągi. Doskonale współgrała z nimi – wprowadzona w 1976 r. – trzydrzwiowa wersja nadwoziowa, która po doposażeniu w silnik 96-konny 1.6 rzucała się w oczy i szokowała dynamiką. 

Samochód roku 1975

Brazylijski Passat B1 GTS Front

Za sprawą wielu technicznych innowacji Passat został uznany za brazylijski samochód roku 1975. Był pierwszym na lokalnym rynku z w pełni samonośnym nadwoziem, silnikiem z przodu, wałkiem rozrządu w głowicy motoru oraz dwuobwodowym układem hamulcowym. W 1980 r. brazylijski Passat przeszedł modernizacje, w ramach której otrzymał m.in. prostokątne reflektory. Auto zyskało tytuł samochodu roku 1980 magazynu „Autoesporte”.

Wersje specjalne Passata

Warto dodać, że w Brazylii powstało wiele ciekawych wersji specjalnych Passata. W tym Surf, Village, TS oraz LSE. Ostatni z wymienionych, znany także jako Passat Iraque, powstał w latach 1983-1988 z myślą o eksporcie do Iraku. Seryjnym wyposażeniem dopasowano auto do specyfiki lokalnego rynku. Obejmowało ono m.in. dodatkową osłonę pod silnikiem, bardziej wydajną chłodnicę oraz klimatyzację. Dostawy samochodów planowano rozliczyć barterowo – dostawami ropy naftowej dla Petrobras.

Brazylijski Passat B1 GTS przód auta

Kiedy okazało się, że zapasy brazylijskiego koncernu są już wystarczające, część Passatów LSE sprzedano na lokalnym rynku. Sportowa wersja GTS Pointer zadebiutowała jesienią 1983 r. Została wyposażona w alufelgi i modne wówczas plastikowe zderzaki, grill czy nakładki na drzwi, fotele Recaro, utwardzone zawieszenie oraz silnik 1.8 o mocy 85 KM (lub 92 KM w przypadku zasilania etanolem). 

Ostatni brazylijski Passat

W Europie produkcja Passata B1 została wygaszona w 1981 r. W Brazylii trwała do 1988 r. i zakończyła się z wynikiem 675 tys. sprzedanych pojazdów. Jednym z ostatnich Passatów B1 z fabryki w Anchieta jest czerwony GTS Pointer, który obecnie jest prezentowany w lokalnym muzeum Volkswagena.

O innym ciekawym Passacie B1 z Polski przeczytasz TUTAJ.

Brazylijski Passat B1 GTS widok z przodu

Łukasz Szewczyk

Fot. VW

Podobne

MD Exclusive Cardesign Audi RS Q8 tył auta

600 KM to za mało! Audi RS Q8 jeszcze potężniejsze i bardziej muskularne 

Ten zielony SUV od razu przyciąga wzrok. Szerokie nadwozie Prior, felgi Z-Performance i wiele innych detali czynią to RS Q8 wyjątkowym. Od prawie 15 lat M&D Exclusive Cardesign jest synonimem wyrafinowanych, wysokiej jakości, luksusowych modyfikacji pojazdów. Rezultat: spektakularne projekty są regułą, a nie wyjątkiem. To zasługa długoletniej współpracy z renomowanymi markami premium, takimi jak Prior…

Rudi’s Static Volkswagen Passat B4 – VIDEO

Łódzki projekt sprzed lat. Ba! Znam Rudiego. Przesiadł się na "amerykańce". Ale nie dajmy mu zapomnieć o jego dawnej miłości "Paseratti B4". Moim zdaniem to kombi "pięknie siadło". Sam projekt faktycznie był bardzo dopieszczony i prezentowaliśmy go na łamach naszego magazynu VW Trends. Dlaczego był? Gdy Rudi zaczął myśleć o sprzedaży, to zderzył się ze…