Ciekawy Passat B1 z Brazylii jakiego nie znacie - Trends Magazines

Ciekawy Passat B1 z Brazylii jakiego nie znacie

Brazylijski Passat B1 GTS widok z przodu

Wygląd i pozycjonowanie Passata było uzależnione od rynku. Jedną z ciekawszych wersji modelu B1 oferowano w Brazylii.

Pierwszy chłodzony cieczą VW w Brazylii

W 1973 r. europejskie salony Volkswagena rozpoczęły produkcję pierwszego Passata. W kolejnym roku jego wytwarzanie dla klientów z Ameryki Południowej ruszyło w Brazylii. Tamtejszy Passat był pierwszym na brazylijskim rynku modelem VW z chłodzonym cieczą silnikiem.  Czterocylindrowe 1.5 zapewniało 78 KM, co prawie pięć dekad temu zapewniało niemal sportowe osiągi. Doskonale współgrała z nimi – wprowadzona w 1976 r. – trzydrzwiowa wersja nadwoziowa, która po doposażeniu w silnik 96-konny 1.6 rzucała się w oczy i szokowała dynamiką. 

Samochód roku 1975

Brazylijski Passat B1 GTS Front

Za sprawą wielu technicznych innowacji Passat został uznany za brazylijski samochód roku 1975. Był pierwszym na lokalnym rynku z w pełni samonośnym nadwoziem, silnikiem z przodu, wałkiem rozrządu w głowicy motoru oraz dwuobwodowym układem hamulcowym. W 1980 r. brazylijski Passat przeszedł modernizacje, w ramach której otrzymał m.in. prostokątne reflektory. Auto zyskało tytuł samochodu roku 1980 magazynu „Autoesporte”.

Wersje specjalne Passata

Warto dodać, że w Brazylii powstało wiele ciekawych wersji specjalnych Passata. W tym Surf, Village, TS oraz LSE. Ostatni z wymienionych, znany także jako Passat Iraque, powstał w latach 1983-1988 z myślą o eksporcie do Iraku. Seryjnym wyposażeniem dopasowano auto do specyfiki lokalnego rynku. Obejmowało ono m.in. dodatkową osłonę pod silnikiem, bardziej wydajną chłodnicę oraz klimatyzację. Dostawy samochodów planowano rozliczyć barterowo – dostawami ropy naftowej dla Petrobras.

Brazylijski Passat B1 GTS przód auta

Kiedy okazało się, że zapasy brazylijskiego koncernu są już wystarczające, część Passatów LSE sprzedano na lokalnym rynku. Sportowa wersja GTS Pointer zadebiutowała jesienią 1983 r. Została wyposażona w alufelgi i modne wówczas plastikowe zderzaki, grill czy nakładki na drzwi, fotele Recaro, utwardzone zawieszenie oraz silnik 1.8 o mocy 85 KM (lub 92 KM w przypadku zasilania etanolem). 

Ostatni brazylijski Passat

W Europie produkcja Passata B1 została wygaszona w 1981 r. W Brazylii trwała do 1988 r. i zakończyła się z wynikiem 675 tys. sprzedanych pojazdów. Jednym z ostatnich Passatów B1 z fabryki w Anchieta jest czerwony GTS Pointer, który obecnie jest prezentowany w lokalnym muzeum Volkswagena.

O innym ciekawym Passacie B1 z Polski przeczytasz TUTAJ.

Brazylijski Passat B1 GTS widok z przodu

Łukasz Szewczyk

Fot. VW

Podobne

Stylowy Volkswagen Beetle. 19-calowe felgi i „gleba”

Współczesna interpretacja kultowego Garbusa cieszy oko. Wcale nie oznacza to, że fabryki poprawić nie sposób. JMS Fahrzeugteile GmbH przedstawiło Beetle Cabriolet z efektownym felgami Cor.Speed Vegas (8,5Jx19), wycenionymi na 373 euro każda. Kto chciałby poeksperymentować z innymi rozmiarami felg, może zdecydować się także na obręcze Cor.speed Vegas 8,0Jx18, 9,0Jx18, 9,5Jx19, 8,5Jx20 oraz 10,0Jx20. Obręcze z…

VW Golf II 1991 5

Piękny VW Golf II warty fortunę na sprzedaż w Polsce

Wygląda na to, że VW Golf II staje się pełnoprawnym klasykiem. Potwierdzają to kwoty, jakie trzeba przygotować, aby kupić zadbanego Golfa Mk2. Wyjątkowo zadbana sztuka pojawiła się na sprzedaż w Warszawie.  Nie od dziś wiadomo, że samochody wyjątkowe, luksusowe, sportowe czy rzadkie osiągają często astronomiczne kwoty na rynku wtórnym. Ponieważ samochody drożeją w zastraszającym tempie,…