Chiptuning i emisja CO2: Mocniej nie znaczy mniej ekologicznie - Trends Magazines

Chiptuning i emisja CO2: Mocniej nie znaczy mniej ekologicznie

W poprzednim artykule opublikowanym we wrześniu 2017 roku, a pochodzącym z VW TRENDS 5/2009 prezentowaliśmy materiał, w którym udowadnialiśmy, że silnik po chiptuningu emituje do atmosfery takie same wartości poszczególnych związków chemicznych, jak jednostka pracująca na fabrycznym programie. Do celów badawczych użyliśmy VW Scirocco 1.4 TSI o mocy 160 KM.

Podwójnie doładowana jednostka (kompresor plus turbosprężarka) zamiast 160 KM miała 174,4 KM i moment obrotowy o wartości 250 Nm. Po elektronicznej ingerencji wartości te wzrosły do 208 KM i 295 Nm. Test wykazał brak negatywnego wpływu chiptuningu na czystość emisji spalin. Ponieważ wykonywany był przy nieobciążonym silniku szybko pojawiło się pytanie, jakie wartości pokażą się na wydrukach, gdy będzie pod obciążeniem. Zastanawiało nas, czy coś się zmieni, czy dane uzyskane przed i po chiptuningu znów będą zbliżone. Wyniki takiego testu z pewnością są bardziej wiarygodne i dają rzetelną odpowiedź, czy i w jakim stopniu trujemy środowisko, poddając auto chiptuningowi.

Do badania wykorzystaliśmy to samo auto, więc jego parametry (moc i moment) się nie zmieniły. Pomiar wykonano za pomocą tej samej maszyny z tą tylko różnicą, że silnik w trakcie testu został obciążony (hamownia obciążeniowa). Zasady były podobne jak w poprzednim badaniu. Wartości poszczególnych substancji odczytywane były przy tych samych obrotach silnika na fabrycznym programie, jak również po chiptuningu.

                                    Seryjny program                                                   Chiptuning Ecusoft

                                           Wolne obroty

CO (% obj)                                        0,00                                                                              0,00

CO2 (% obj)                                       14,7                                                                              14,7

HC (ppm obj)                                   0000                                                                             0000

O2 (% obj)                                         0,19                                                                              0,21

NOx (ppm obj)                                 0000                                                                             0009

Lambda                                            1,009                                                                            1,009

                                           2000 obr/min

CO (% obj)                                        0,00                                                                              0,00

CO2 (% obj)                                       14,8                                                                              14,8

HC (ppm obj)                                   0000                                                                             0000

O2 (% obj)                                         0,07                                                                              0,17

NOx (ppm obj)                                 0014                                                                             0000

Lambda                                            1,003                                                                            1,008

                                           3000 obr/min

CO (% obj)                                        0,00                                                                              0,00

CO2 (% obj)                                       14,9                                                                              14,9

HC (ppm obj)                                   0000                                                                             0000

O2 (% obj)                                         0,07                                                                              0,07

NOx (ppm obj)                                 0000                                                                             0082

Lambda                                            1,003                                                                            1,003

                                           3600 obr/min

CO (% obj)                                        0,00                                                                              0,00

CO2 (% obj)                                       14,9                                                                              14,4

HC (ppm obj)                                   0000                                                                             0000

O2 (% obj)                                         0,19                                                                              0,05

NOx (ppm obj)                                 0000                                                                             0009

Lambda                                            1,008                                                                            1,002

                                           5000 obr/min

CO (% obj)                                        0,00                                                                              0,02

CO2 (% obj)                                       14,9                                                                              14,3

HC (ppm obj)                                   0000                                                                             0000

O2 (% obj)                                         0,07                                                                              0,05

NOx (ppm obj)                                 0000                                                                             0000

Lambda                                            1,003                                                                            1,001

Pomiaru składu spalin dokonano na Wydziale Budowy Silników Spalinowych w bielskiej wyższej uczelni ATH.

Patrząc na wyniki widać gołym okiem, że wartości emisji spalin po chiptuningu silnika nie odbiegają od zmierzonych na fabrycznym programie. Są prawie identyczne. Okazuje się, że tuning elektroniczny nie wpływa negatywnie na czystość emisji spalin. To, co pokazał poprzedni test na nieobciążonym silniku, pokrywa się z wynikami uzyskanymi po jego obciążeniu.

Robert Miłek, Fot. autor, materiał archiwalny VW TRENDS 6/2009

Podobne

VW Garbus - VW Golf 1 - ID.3 z frontu

Historia lubi się powtarzać, czyli spotkanie VW Garbusa 1302S z Golfem 1 i ID.3

Przez ponad 80 lat istnienia Volkswagen dał światu wiele aut, które na dobre zmieniły historię motoryzacji. Niepowtarzalnego Garbusa znają wszyscy. Golf zdefiniował na nowo segment popularnych do dziś kompaktów. Czy najnowsze rewolucyjne dziecko z Wolfsburga – model ID.3 – okaże się równie przełomowy, jak jego kultowi już dziś poprzednicy? Garbus jest dziś najbardziej rozpoznawalnym modelem Volkswagena na…

VW T-Roc Cabrio Edition Grey – czy to najbardziej niedorzeczne auto świata?

Volkswagen T-Roc to najbardziej popularny model tej marki w Polsce. Wydawałoby się, że oprócz ostrej wersji "R", VW nie może wymyślić nic lepszego, aby uatrakcyjnić tego crossovera. A jednak.   Model T-Roc jest hitem Volkswagena w Polsce. Nie jest nim już ani Golf, ani Passat a właśnie kompaktowy crossover. Czy więc, wydawałoby się nudne auto…