W poprzednim artykule opublikowanym we wrześniu 2017 roku, a pochodzącym z VW TRENDS 5/2009 prezentowaliśmy materiał, w którym udowadnialiśmy, że silnik po chiptuningu emituje do atmosfery takie same wartości poszczególnych związków chemicznych, jak jednostka pracująca na fabrycznym programie. Do celów badawczych użyliśmy VW Scirocco 1.4 TSI o mocy 160 KM.
Podwójnie doładowana jednostka (kompresor plus turbosprężarka) zamiast 160 KM miała 174,4 KM i moment obrotowy o wartości 250 Nm. Po elektronicznej ingerencji wartości te wzrosły do 208 KM i 295 Nm. Test wykazał brak negatywnego wpływu chiptuningu na czystość emisji spalin. Ponieważ wykonywany był przy nieobciążonym silniku szybko pojawiło się pytanie, jakie wartości pokażą się na wydrukach, gdy będzie pod obciążeniem. Zastanawiało nas, czy coś się zmieni, czy dane uzyskane przed i po chiptuningu znów będą zbliżone. Wyniki takiego testu z pewnością są bardziej wiarygodne i dają rzetelną odpowiedź, czy i w jakim stopniu trujemy środowisko, poddając auto chiptuningowi.
Do badania wykorzystaliśmy to samo auto, więc jego parametry (moc i moment) się nie zmieniły. Pomiar wykonano za pomocą tej samej maszyny z tą tylko różnicą, że silnik w trakcie testu został obciążony (hamownia obciążeniowa). Zasady były podobne jak w poprzednim badaniu. Wartości poszczególnych substancji odczytywane były przy tych samych obrotach silnika na fabrycznym programie, jak również po chiptuningu.
Seryjny program Chiptuning Ecusoft
Wolne obroty
CO (% obj) 0,00 0,00
CO2 (% obj) 14,7 14,7
HC (ppm obj) 0000 0000
O2 (% obj) 0,19 0,21
NOx (ppm obj) 0000 0009
Lambda 1,009 1,009
2000 obr/min
CO (% obj) 0,00 0,00
CO2 (% obj) 14,8 14,8
HC (ppm obj) 0000 0000
O2 (% obj) 0,07 0,17
NOx (ppm obj) 0014 0000
Lambda 1,003 1,008
3000 obr/min
CO (% obj) 0,00 0,00
CO2 (% obj) 14,9 14,9
HC (ppm obj) 0000 0000
O2 (% obj) 0,07 0,07
NOx (ppm obj) 0000 0082
Lambda 1,003 1,003
3600 obr/min
CO (% obj) 0,00 0,00
CO2 (% obj) 14,9 14,4
HC (ppm obj) 0000 0000
O2 (% obj) 0,19 0,05
NOx (ppm obj) 0000 0009
Lambda 1,008 1,002
5000 obr/min
CO (% obj) 0,00 0,02
CO2 (% obj) 14,9 14,3
HC (ppm obj) 0000 0000
O2 (% obj) 0,07 0,05
NOx (ppm obj) 0000 0000
Lambda 1,003 1,001
Pomiaru składu spalin dokonano na Wydziale Budowy Silników Spalinowych w bielskiej wyższej uczelni ATH.
Patrząc na wyniki widać gołym okiem, że wartości emisji spalin po chiptuningu silnika nie odbiegają od zmierzonych na fabrycznym programie. Są prawie identyczne. Okazuje się, że tuning elektroniczny nie wpływa negatywnie na czystość emisji spalin. To, co pokazał poprzedni test na nieobciążonym silniku, pokrywa się z wynikami uzyskanymi po jego obciążeniu.
Robert Miłek, Fot. autor, materiał archiwalny VW TRENDS 6/2009