W poprzednim artykule opublikowanym we wrześniu 2017 roku, a pochodzącym z VW TRENDS 5/2009 prezentowaliśmy materiał, w którym udowadnialiśmy, że silnik po chiptuningu emituje do atmosfery takie same wartości poszczególnych związków chemicznych, jak jednostka pracująca na fabrycznym programie. Do celów badawczych użyliśmy VW Scirocco 1.4 TSI o mocy 160 KM.

Do badania wykorzystaliśmy to samo auto, więc jego parametry (moc i moment) się nie zmieniły. Pomiar wykonano za pomocą tej samej maszyny z tą tylko różnicą, że silnik w trakcie testu został obciążony (hamownia obciążeniowa). Zasady były podobne jak w poprzednim badaniu. Wartości poszczególnych substancji odczytywane były przy tych samych obrotach silnika na fabrycznym programie, jak również po chiptuningu.
Seryjny program Chiptuning Ecusoft
Wolne obroty
CO (% obj) 0,00 0,00
CO2 (% obj) 14,7 14,7
HC (ppm obj) 0000 0000
O2 (% obj) 0,19 0,21
NOx (ppm obj) 0000 0009
Lambda 1,009 1,009
2000 obr/min
CO (% obj) 0,00 0,00
CO2 (% obj) 14,8 14,8
HC (ppm obj) 0000 0000
O2 (% obj) 0,07 0,17
NOx (ppm obj) 0014 0000
Lambda 1,003 1,008
3000 obr/min
CO (% obj) 0,00 0,00
CO2 (% obj) 14,9 14,9
HC (ppm obj) 0000 0000
O2 (% obj) 0,07 0,07
NOx (ppm obj) 0000 0082
Lambda 1,003 1,003
3600 obr/min
CO (% obj) 0,00 0,00
CO2 (% obj) 14,9 14,4
HC (ppm obj) 0000 0000
O2 (% obj) 0,19 0,05
NOx (ppm obj) 0000 0009
Lambda 1,008 1,002
5000 obr/min
CO (% obj) 0,00 0,02
CO2 (% obj) 14,9 14,3
HC (ppm obj) 0000 0000
O2 (% obj) 0,07 0,05
NOx (ppm obj) 0000 0000
Lambda 1,003 1,001
Pomiaru składu spalin dokonano na Wydziale Budowy Silników Spalinowych w bielskiej wyższej uczelni ATH.

Robert Miłek, Fot. autor, materiał archiwalny VW TRENDS 6/2009


 
			
 
	 
			