BMW E36 to obecnie jeden z najpopularniejszych samochodów na polskiej scenie tuningowej. Tylny napęd, rzędowe sześciocylindrówki, poszukiwane i szybkie sportowe odmiany M3 to tylko kilka znaków szczególnych tego typoszeregu. Dodajmy do tego wciąż spory wybór samochodów w przystępnych cenach i łatwość modyfikacji dzięki dużej liczbie części OEM i tuningowych.
Jednak Grzegorza, od dekady jeżdżącego BMW, do zakupu coupé z 1994 przekonało zupełnie coś innego. Mianowicie na widok zmęczonego egzemplarza 320i poczuł, że chce go uratować i dać mu nowe życie. Tak rozpoczęła się niełatwa trzyletnia droga.
Właściciel na co dzień zajmuje się detailingiem, więc od razu zdecydował się na przywrócenie fabrycznej głębi oryginalnej powłoce lakieru w kolorze cosmosschwarz. By poprawić sportowy image seryjne elementy plastikowe zastąpił odpowiednikami z oznaczeniami M.
Z przodu znajduje się zderzak M-technik wzbogacony o dokładkę z M3 GT, linia boczna jest teraz uzupełniona o dokładki progowe M-Technik, a tył prezentuje się bardziej rasowo dzięki zderzakowi z M3 Coupé.
Z przodu zauważymy wykonane przez właściciela soczewkowe reflektory z żółtymi elementami oraz halogeny w tym samym kolorze. Front uzupełniają czarne nerki i białe migacze. Również boczne kierunkowskazy są teraz koloru białego, a listwy drzwi to produkt z logo M-Technik.
Tak odmieniony samochód wymagał zmian w zawieszeniu i interesujących kół. Oś skrętna ma teraz większy stabilizator z wersji 328i, pozłacaną galwanicznie górną rozpórkę kielichów oraz poliuretanowe tuleje. Seryjne sprężyny i amortyzatory zastąpił gwintowany zestaw AP Sportfahrwerke.
W tak przygotowanym aucie zamontowano 17-calowe felgi marki BBS. Jest to model RK o szerokości 8 cali z przodu i 10 z tyłu, z oryginalnymi czerwonymi dekielkami. Seryjne hamulce wzbogacono o nowe tarcze i klocki marki ATE. Oś napędową wyposażono w nowy dyferencjał z ograniczeniem poślizgu, który wprawdzie nie pozwala przekroczyć 200 km/h, ale zdecydowanie poprawia przyśpieszenie, stawiając ten egzemplarz na równi z seryjnym 328i.
Pod maską pracuje oryginalny silnik M52B20. Jedyną mechaniczną modyfikacją jest nowy przelotowy układ wydechowy, zakończony tłumikiem marki Ulter. Zdecydowanie więcej zmieniło się pod kątem stylistycznym. Niektóre plastikowe elementy i pokrywa zaworów pokryte zostały czarnym lakierem, a kolektor dolotowy i inne akcesoria, jak np. korek chłodnicy, zwracają uwagę wyrazistą czerwoną barwą.
Największą metamorfozę względem oryginału przeszło wnętrze. Z przodu są teraz bardzo wygodne fotele sportsitze, na nowo obszyte kremową skórą i alcantarą. Tę samą kombinację materiałów użyto również do pokrycia tylnej kanapy.
Jasną skórę wykorzystano też do obicia boczków. Nowa beżowa tylna półka i czarna podsufitka są z alcantary. Ciekawy efekt został uzyskany dzięki czarnej wykładzinie i jasnym dywanikom.
Jazdę uprzyjemnia zestaw fabrycznych głośników Harman Kardon, sterowany przez jednostkę Alpine CDE9881R. Car audio uzupełniają głośnik basowy i wzmacniacz firmy Blaupunkt.
Czy udało się Grzegorzowi uratować prezentowane BMW 320i? Naszym zdaniem nie tylko je uratował, ale dokonał metamorfozy dość niepozornego seryjnego samochodu w maszynę pełną stylu i charakteru. Gratulacje!
Krzysztof Kaźmierczak
Fot. Piotr Mokwiński
BMW E36 320i 1994 r. |
SILNIK/NAPĘD: |
fabryczny M52B20 o pojemności skokowej 1991 ccm, 150 KM przy 5900 obr./min i 300 Nm przy 4200 obr./min; przelotowy customowy układ wydechowy z tłumikiem końcowym Ulter; dyferencjał z ograniczeniem poślizgu |
ZAWIESZENIE/HAMULCE: |
zawieszenie gwintowane AP Sportfahrwerke; złota przednia rozpórka kielichów; stabilizator przedni z 328i; poliuretanowe tuleje przedniego zawieszenia; seryjne zaciski, klocki i tarcze ATE |
KOŁA/OPONY: |
17-calowe polerowane felgi BBS RK o szerokości 8 cali z przodu i 10 cali z tyłu; oryginalne czerwone dekielki |
NADWOZIE: |
przedni zderzak M-Technik i dokładka M3 GT; dokładki progowe M-Technik; tylny zderzak M3; listwy boczne M-Technik; przednie lampy – soczewki custom; światła przeciwmgielne custom; białe migacze przednie i boczne; tylne lampy w stylu M3; czarne nerki |
WNĘTRZE: |
obszyte na zamówienie: fotele sportsitze i kanapa z kremowej skóry i alcantary; boczki z jasnej skóry; tylna półka z jasnej alcantary; podsufitka z czarnej alcantary; nowa czarna wykładzina; nowe beżowe dywaniki |
AUDIO: |
jednostka sterująca Alpine CDE9881R, fabryczne głośniki Harman Kardon, wzmacniacz i głośnik basowy Blaupunkt |
STYL: |
German Style, czyli nisko i szeroko |
WŁAŚCICIEL: |
Grzegorz Kurpisz |
PODZIĘKOWANIA: |
Dla wszystkich znajomych, którzy wspierali mnie przy przebudowie auta. |
(BMW TRENDS 2/2016)