Charakterne BMW E36 320i - Trends Magazines

Charakterne BMW E36 320i

BMW E36 to obecnie jeden z najpopularniejszych samochodów na polskiej scenie tuningowej. Tylny napęd, rzędowe sześciocylindrówki, poszukiwane i szybkie sportowe odmiany M3 to tylko kilka znaków szczególnych tego typoszeregu. Dodajmy do tego wciąż spory wybór samochodów w przystępnych cenach i łatwość modyfikacji dzięki dużej liczbie części OEM i tuningowych.

Jednak Grzegorza, od dekady jeżdżącego BMW, do zakupu coupé z 1994 przekonało zupełnie coś innego. Mianowicie na widok zmęczonego egzemplarza 320i poczuł, że chce go uratować i dać mu nowe życie. Tak rozpoczęła się niełatwa trzyletnia droga.

Właściciel na co dzień zajmuje się detailingiem, więc od razu zdecydował się na przywrócenie fabrycznej głębi oryginalnej powłoce lakieru w kolorze cosmosschwarz. By poprawić sportowy image seryjne elementy plastikowe zastąpił odpowiednikami z oznaczeniami M.

Z przodu znajduje się zderzak M-technik wzbogacony o dokładkę z M3 GT, linia boczna jest teraz uzupełniona o dokładki progowe M-Technik, a tył prezentuje się bardziej rasowo dzięki zderzakowi z M3 Coupé.

Z przodu zauważymy wykonane przez właściciela soczewkowe reflektory z żółtymi elementami oraz halogeny w tym samym kolorze. Front uzupełniają czarne nerki i białe migacze. Również boczne kierunkowskazy są teraz koloru białego, a listwy drzwi to produkt z logo M-Technik.

 

Tak odmieniony samochód wymagał zmian w zawieszeniu i interesujących kół. Oś skrętna ma teraz większy stabilizator z wersji 328i, pozłacaną galwanicznie górną rozpórkę kielichów oraz poliuretanowe tuleje. Seryjne sprężyny i amortyzatory zastąpił gwintowany zestaw AP Sportfahrwerke.

W tak przygotowanym aucie zamontowano 17-calowe felgi marki BBS. Jest to model RK o szerokości 8 cali z przodu i 10 z tyłu, z oryginalnymi czerwonymi dekielkami. Seryjne hamulce wzbogacono o nowe tarcze i klocki marki ATE. Oś napędową wyposażono w nowy dyferencjał z ograniczeniem poślizgu, który wprawdzie nie pozwala przekroczyć 200 km/h, ale zdecydowanie poprawia przyśpieszenie, stawiając ten egzemplarz na równi z seryjnym 328i.

Pod maską pracuje oryginalny silnik M52B20. Jedyną mechaniczną modyfikacją jest nowy przelotowy układ wydechowy, zakończony tłumikiem marki Ulter. Zdecydowanie więcej zmieniło się pod kątem stylistycznym. Niektóre plastikowe elementy i pokrywa zaworów pokryte zostały czarnym lakierem, a kolektor dolotowy i inne akcesoria, jak np. korek chłodnicy, zwracają uwagę wyrazistą czerwoną barwą.

Największą metamorfozę względem oryginału przeszło wnętrze. Z przodu są teraz bardzo wygodne fotele sportsitze, na nowo obszyte kremową skórą i alcantarą. Tę samą kombinację materiałów użyto również do pokrycia tylnej kanapy.

Jasną skórę wykorzystano też do obicia boczków. Nowa beżowa tylna półka i czarna podsufitka są z alcantary. Ciekawy efekt został uzyskany dzięki czarnej wykładzinie i jasnym dywanikom.

Jazdę uprzyjemnia zestaw fabrycznych głośników Harman Kardon, sterowany przez jednostkę Alpine CDE9881R. Car audio uzupełniają głośnik basowy i wzmacniacz firmy Blaupunkt.

Czy udało się Grzegorzowi uratować prezentowane BMW 320i? Naszym zdaniem nie tylko je uratował, ale dokonał metamorfozy dość niepozornego seryjnego samochodu w maszynę pełną stylu i charakteru. Gratulacje!

Krzysztof Kaźmierczak

Fot. Piotr Mokwiński

 

BMW E36 320i 1994 r.

SILNIK/NAPĘD:
fabryczny M52B20 o pojemności skokowej 1991 ccm, 150 KM przy 5900 obr./min i 300 Nm przy 4200 obr./min; przelotowy customowy układ wydechowy z tłumikiem końcowym Ulter; dyferencjał z ograniczeniem poślizgu
ZAWIESZENIE/HAMULCE:
zawieszenie gwintowane AP Sportfahrwerke; złota przednia rozpórka kielichów; stabilizator przedni z 328i; poliuretanowe tuleje przedniego zawieszenia; seryjne zaciski, klocki i tarcze ATE
KOŁA/OPONY:
17-calowe polerowane felgi BBS RK o szerokości 8 cali z przodu i 10 cali z tyłu; oryginalne czerwone dekielki
NADWOZIE:
przedni zderzak M-Technik i dokładka M3 GT; dokładki progowe M-Technik; tylny zderzak M3; listwy boczne M-Technik; przednie lampy – soczewki custom; światła przeciwmgielne custom; białe migacze przednie i boczne; tylne lampy w stylu M3; czarne nerki
WNĘTRZE:
obszyte na zamówienie: fotele sportsitze i kanapa z kremowej skóry i alcantary; boczki z jasnej skóry; tylna półka z jasnej alcantary; podsufitka z czarnej alcantary; nowa czarna wykładzina; nowe beżowe dywaniki
AUDIO:
jednostka sterująca Alpine CDE9881R, fabryczne głośniki Harman Kardon, wzmacniacz i głośnik basowy Blaupunkt
STYL:
German Style, czyli nisko i szeroko
WŁAŚCICIEL:
Grzegorz Kurpisz
PODZIĘKOWANIA:
Dla wszystkich znajomych, którzy wspierali mnie przy przebudowie auta.

(BMW TRENDS 2/2016)

Podobne

HARDCORE. MINI JCW GP- PREZENTACJA

Zapraszamy na randkę z najnowszym Mini Cooperem Works GP. Jeszcze nie tak dawno 200 KM w hot-hatchu wystarczało. Dziś moc coraz częściej przekracza magiczną barierę 300 KM i Mini Cooper Works GP dołącza do grona najmocniejszych. Jednak to nie osiągi podobają Nam się najbardziej. Najnowsze GP "kupiło" nas swoimi poszerzeniami z włókna węglowego-są po prostu…

1991_bmw_325i_touring

Projekt E30 z silnikiem M3. Ile to jest warte?

To E30 świetnie oddaje znaczenie określenia "projekt". Widać, ze auto sporo przeszło. Pod maskę trafił silnik z M3 wraz ze skrzynią biegów. Większa moc wymusiła wiele innych modyfikacji. To takie prawdziwe E30 Touring, które ktoś robił pod siebie. Ile coś takiego jest warte na drugim końcu świata?  Aukcja To E30 jest obecnie przedmiotem aukcji na…