Przez lata myśleliśmy, że BMW stworzyło tylko jeden prototyp z silnikiem V16. Teraz okazuje się, że był jeszcze drugi, oparty na Serii 7 E38. Tak wyglądało bardziej dopracowane mocarne BMW V16.
Niemcy po 34 latach zdecydowali się pokazać nieznany dotąd prototyp. Do tej pory myśleliśmy, że marka z Monachium stworzyła tylko BMW V16, czyli model Goldfish, o którym już pisaliśmy.
Pierwsza jednostka V16, czyli Goldfish
Auto stworzone na bazie Serii 7 E32 miało ogromne „skrzela”, czyli wloty powietrza po bokach (stąd nawiązanie do ryby). Punktem wyjścia do stworzenia jednostki M70 były konstrukcyjne założenia oraz komponenty sześcio- i czterocylindrowych motorów M20 i M40.
Do produkowanej już jednostki V12 postanowiono dołożyć jeszcze cztery cylindry, aby otrzymać największy wówczas silnik w całym koncernie BMW i w ogóle na rynku motoryzacyjnym. Jednocześnie pamiętajmy, że konstrukcje 16-cylindrowe nie były niczym nowym w latach 80., bo pierwsze tego typu konstrukcje stworzył Cadillac, jeszcze przed II WŚ.
Konstruktorzy BMW otrzymali zielone światło do rozpoczęcia prac nad nowym silnikiem, a jednocześnie nie dostali gwarancji, że ta konstrukcja trafi do produkcji i zakończy życie tylko w garażu producenta. Tak też się stało, ale BMW nie zaprzestało prac nad silnikiem V16.
BMW V16 E38 – możesz je zobaczyć na żywo
Teraz, po 34 latach BMW wyciągnęło z garażu zapomniany prototyp kolejnego auta z jednostką V16, tym razem opartą na Serii 7 E38. Co ciekawe, pomimo że Goldfish nie wszedł do produkcji seryjnej, Niemcy postanowili zrobić kolejny model z koncepcyjnym silnikiem od podstaw.
Pomimo, że drugie wcielenie „złotej rybki” wygląda jak posklejane z papieru (przednie lampy kompletnie tu nie pasują, a tylne drzwi są jakby przyspawane w garażu u pana Mietka), to jest bardziej dopracowane niż poprzednik.
Po pierwsze, rozwiązano wiele problemów z silnikiem, który teraz znajduje się pod maską, a nie z tyłu. Jednostka V16 o pojemności 6646 cm3 oferuje 348 KM przy 5000 obrotach na minutę, co dzisiaj nie robi żadnego wrażenia. Moc przekazywana była na tylną oś przez 5-biegowy automat. Szacowana prędkość maksymalna to 250 km/h.
Moc była więc mniejsza niż w poprzednim prototypie (tam było ponad 400 KM), ale BMW poradziło sobie z największą bolączką jednostki V16 – odprowadzeniem ciepła. Kojarzycie zapewne Bugatti Veyrona? Ten nie miał nawet maski, żeby odpowiednio odprowadzać ciepło z 16-cylindrowego silnika i ma 10 chłodnic. BMW zdaje się poradziło sobie z tym problemem, bo E38 nie ma żadnych skrzeli i ma tradycyjną maskę.
Bawarczycy nie zrezygnowali także z luksusów, na pokładzie znajdziemy mnóstwo skóry, drewna, system nawigacji, czy telefon. Jeśli chcecie obejrzeć BMW V16 E38 na żywo to macie taką szansę. Auto jest wystawione na targach Techno-Classica w Essen.