BMW V16 Goldfish to jedyny taki model. Niemcy pokazali kolejny - Trends Magazines

BMW V16 Goldfish to jedyny taki model. Niemcy pokazali kolejny

BMW V16 E38

Przez lata myśleliśmy, że BMW stworzyło tylko jeden prototyp z silnikiem V16. Teraz okazuje się, że był jeszcze drugi, oparty na Serii 7 E38. Tak wyglądało bardziej dopracowane mocarne BMW V16. 

Niemcy po 34 latach zdecydowali się pokazać nieznany dotąd prototyp. Do tej pory myśleliśmy, że marka z Monachium stworzyła tylko BMW V16, czyli model Goldfish, o którym już pisaliśmy. 

Pierwsza jednostka V16, czyli Goldfish

Auto stworzone na bazie Serii 7 E32 miało ogromne „skrzela”, czyli wloty powietrza po bokach (stąd nawiązanie do ryby). Punktem wyjścia do stworzenia jednostki M70 były konstrukcyjne założenia oraz komponenty sześcio- i czterocylindrowych motorów M20 i M40.

Do produkowanej już jednostki V12 postanowiono dołożyć jeszcze cztery cylindry, aby otrzymać największy wówczas silnik w całym koncernie BMW i w ogóle na rynku motoryzacyjnym. Jednocześnie pamiętajmy, że konstrukcje 16-cylindrowe nie były niczym nowym w latach 80., bo pierwsze tego typu konstrukcje stworzył Cadillac, jeszcze przed II WŚ.

Tajny projekt BMW – V16 767iL

Konstruktorzy BMW otrzymali zielone światło do rozpoczęcia prac nad nowym silnikiem, a jednocześnie nie dostali gwarancji, że ta konstrukcja trafi do produkcji i zakończy życie tylko w garażu producenta. Tak też się stało, ale BMW nie zaprzestało prac nad silnikiem V16. 

BMW V16 E38 – możesz je zobaczyć na żywo

Teraz, po 34 latach BMW wyciągnęło z garażu zapomniany prototyp kolejnego auta z jednostką V16, tym razem opartą na Serii 7 E38. Co ciekawe, pomimo że Goldfish nie wszedł do produkcji seryjnej, Niemcy postanowili zrobić kolejny model z koncepcyjnym silnikiem od podstaw. 

Pomimo, że drugie wcielenie „złotej rybki” wygląda jak posklejane z papieru (przednie lampy kompletnie tu nie pasują, a tylne drzwi są jakby przyspawane w garażu u pana Mietka), to jest bardziej dopracowane niż poprzednik. 

BMW AG, For press and Social Media, Gudrun Muschalla
BMW AG, For press and Social Media, Gudrun Muschalla

Po pierwsze, rozwiązano wiele problemów z silnikiem, który teraz znajduje się pod maską, a nie z tyłu. Jednostka V16 o pojemności 6646 cm3 oferuje 348 KM przy 5000 obrotach na minutę, co dzisiaj nie robi żadnego wrażenia. Moc przekazywana była na tylną oś przez 5-biegowy automat. Szacowana prędkość maksymalna to 250 km/h. 

Moc była więc mniejsza niż w poprzednim prototypie (tam było ponad 400 KM), ale BMW poradziło sobie z największą bolączką jednostki V16 – odprowadzeniem ciepła. Kojarzycie zapewne Bugatti Veyrona? Ten nie miał nawet maski, żeby odpowiednio odprowadzać ciepło z 16-cylindrowego silnika i ma 10 chłodnic. BMW zdaje się poradziło sobie z tym problemem, bo E38 nie ma żadnych skrzeli i ma tradycyjną maskę. 

Bawarczycy nie zrezygnowali także z luksusów, na pokładzie znajdziemy mnóstwo skóry, drewna, system nawigacji, czy telefon. Jeśli chcecie obejrzeć BMW V16 E38 na żywo to macie taką szansę. Auto jest wystawione na targach Techno-Classica w Essen.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Szybka dziewczyna i fajny Hyundai- TUNING

Zapraszamy na krótką ale treściwą galerię! I30 N Fastback to konkurent dla takich aut jak mercedes CLA 35 AMG, czy nowego BMW 2 GranCoupe z mocnym silnikiem. Koreańczycy w pewnym sensie poszli własną drogą i serwują dość surowe auto z manualną skrzynią biegów skierowane bardziej dla klientów szukających purystycznego hot-hatcha, niż luksusowej mini-rakiety. Ten egzemplarz…

BMW M340i xDrive Touring oraz Limuzyna – PREMIERA wersji Touring

Zarówno nowe BMW M340i xDrive Limuzyna, jak i nowe BMW M340i xDrive Touring ucieleśniają sportowy charakter, dzięki któremu ta seria stała się rdzeniem marki BMW. Już pierwsze BMW serii 3 wprowadzone w 1975 r. zachwycało niezwykle zwinną jazdą. Również model Touring zaprezentowany po raz pierwszy w drugiej generacji od samego początku łączył w sobie wszechstronność ze sportowym charakterem.…