BMW S 1000 R – Dynamic Roadster bazujący na S 1000 RR - Trends Magazines

 BMW S 1000 R – Dynamic Roadster bazujący na S 1000 RR

BMW S 1000 R (fot. BMW)

Wygląd roadstera w połączeniu z supersportową dynamiką jazdy – to jest właśnie nowe BMW S 1000 R. Dynamic Roadster oferuje innowacyjne technologie w kluczowych obszarach silnika i zawieszenia zaczerpnięte bezpośrednio z supersportowego S 1000 RR.

 

Bliskie pokrewieństwo z „RR” widać z każdej perspektywy. Dzięki redukcji do tego, co niezbędne, nowy S 1000 R oferuje nieznaną dotychczas dynamikę jazdy. Zoptymalizowana pod kątem elastyczności moc maksymalna wynosząca 121 kW (165 KM) przy bezkonkurencyjnie niskiej masie własnej na poziomie 199 kg, standardowy ABS Pro, dynamiczna kontrola trakcji (DTC), pełne oświetlenie diodowe i wiele innych rozwiązań sprawia, że nowe S 1000 R po raz kolejny wyznacza standardy w segmencie Dynamic Roadster. BMW S 1000 R (fot. BMW)

 

Nowo opracowany, lżejszy o 5 kg napęd zaczerpnięty z S 1000 RR z dostosowanymi przełożeniami skrzyni biegów

Rzędowa jednostka czterocylindrowa bazuje na silniku S 1000 RR i dostarcza moc 121 kW (165 KM) przy 11 000 obr/min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 114 Nm przy 9250 obr/min. Niezwykle liniowa charakterystyka momentu obrotowego dała jeszcze szerszy, pełniejszy i sprzyjający płynnej jeździe zakres obrotów. Aby obniżyć hałas i zużycie paliwa, a także prędkość obrotową, zwłaszcza przy prędkościach autostradowych, biegi 4., 5. i 6. mają teraz dłuższe przełożenia. Oprócz płynniejszego i samowspomagającego sprzęgła antyhoppingowego nowy S 1000 R jest po raz pierwszy opcjonalnie wyposażony w kontrolę momentu hamującego silnika (MSR). Sterowany elektronicznie układ MSR zapobiega blokowaniu tylnego koła na skutek gwałtownego ujęcia gazu lub redukcji biegu.BMW S 1000 R (fot. BMW)

Zupełnie nowe, lżejsze zawieszenie bazujące na S 1000 RR z Flex Frame, kinematyką Full Floater Pro, wahaczem oraz zoptymalizowaną ergonomią.

Zawieszenie, podobnie jak cały motocykl, zostało mocno odchudzone. Rama i wahacz bazują na S 1000 RR i są teraz znacznie lżejsze niż w poprzednim modelu. Jednocześnie w tzw. ramie Flex Frame silnik pełni funkcję nośną w znacznie większym zakresie niż dotychczas. Zaletą nowej ramy jest także bardzo wąska konstrukcja. Zmniejsza to znacznie szerokość motocykla w obszarze kolan, oferując tym samym jeszcze bardziej zrelaksowaną pozycję jazdy i jeszcze większą swobodę ruchu. Ergonomiczne modyfikacje umożliwiają teraz regulację zacisku kierownicy. Standardowo dostępne są dwie pozycje: 0 mm oraz +10 mm do przodu. Opcjonalnie oferowane są również kierownice wyższe o 10 mm, które można również ustawiać w pozycji 0 mm lub +10 mm w kierunku jazdy.BMW S 1000 R (fot. BMW)

Wahacz został przejęty z S 1000 RR, a kolumna resorująca z kinematyką Full Floater Pro znajduje się teraz znacznie dalej od osi obrotu wahacza i silnika. Zapobiega to niepożądanemu nagrzewaniu od silnika i zapewnia jeszcze stabilniejsze właściwości w różnych temperaturach i jeszcze bardziej stałe tłumienie. W połączeniu z wahaczem zaczerpniętym z wyścigów daje to większą przyczepność i oszczędza oponę.

Elektroniczne wspomagacze

Trzy tryby jazdy, układ dynamicznej kontroli trakcji (DTC) i ABS Pro w standardzie. Wyposażenie dodatkowe „Tryby jazdy Pro” z ustawieniem „Dynamic Pro”, dynamiczna kontrola hamulców (DBC), kontrola momentu hamującego silnika (MSR), „Engine Brake” i „Power Wheelie”.

Nowy S 1000 R jest standardowo wyposażony w dynamiczną kontrolę trakcji DTC, ABS Pro o zoptymalizowanym działaniu w przechylach oraz trzy tryby jazdy „Rain”, „Road” i „Dynamic”. W ramach wyposażenia dodatkowego „Tryby jazdy Pro” dostępny jest również w pełni konfigurowalny tryb „Dynamic Pro” ze szczególnie rozbudowanymi opcjami regulacji. „Tryby jazdy Pro” w nowym S 1000 R oferują również funkcję „Engine Brake” z funkcją kontroli momentu hamującego silnika (MSR) i funkcją „Power Wheelie”. W ramach wyposażenia dodatkowego „Tryby jazdy Pro” wspiera kierowcę przy nagłym hamowaniu również dynamiczna kontrola hamulców DBC (Dynamic Brake Control).BMW S 1000 R (fot. BMW)

TFT o przekątnej 6,5 cala

Zestaw wskaźników nowego S 1000 R również został przejęty z S 1000 RR. Oprócz szerszego zakresu funkcji i informacji szczególny nacisk położono na najlepszą czytelność. Dzięki dużym wymiarom wyświetlacz jest łatwo czytelny i optymalnie wyświetla wszystkie informacje – nawet w trudnych warunkach oświetlenia. Oferuje indywidualne wskazania do różnych zastosowań. Na przykład ekran Pure Ride dostarcza wszystkich informacji niezbędnych do zwykłej jazdy na drodze, a ekran Core wyświetla wskazania pochyleń, hamowania i kontroli trakcji. W wyposażeniu standardowym jest moduł Bluetooth do połączenia smartfona dla wygodnej nawigacji aplikacją. Obsługa wyświetlacza TFT odbywa się z kierownicy za pomocą multikontrolera. W połączeniu z opcjonalnym pakietem M dostępny jest trzeci ekran Core ze wskazaniem paskowym i laptimerem.

Nowy reflektor diodowy i wydajne oświetlenie diodowe w wyposażeniu standardowym. Reflektor Pro z adaptacyjnym światłem zakrętowym i charakterystyczną listwą świetlną z funkcją światła dziennego jako fabryczne wyposażenie dodatkowe.

Lampy nowego S 1000 R działają w najnowocześniejszej technologii diodowej. Obejmują one nowy, charakterystyczny diodowy reflektor główny ze zoptymalizowanym światłem mijania i światłem drogowym. Również kierunkowskazy i lampy tylne działają w technologii diodowej. Tylne kierunkowskazy zostały przejęte z S 1000 RR i mają zintegrowaną funkcję świateł pozycyjnych i świateł stop. Przednie kierunkowskazy są „ukryte” na widelcu. Adaptacyjne światło zakrętowe jako część reflektora Headlight Pro, dostępnego w ofercie fabrycznego wyposażenia dodatkowego zapewnia jeszcze większe bezpieczeństwo podczas jazdy w nocy. W tym przypadku na zakrętach zapalają się dodatkowe moduły diodowe. Sterowanie zależnie od nachylenia zapewnia lepsze oświetlenie jezdni na zakrętach, a tym samym większe bezpieczeństwo po zmroku.

Dynamiczna stylistyka w atrakcyjnym kolorze podstawowym i dwóch ekskluzywnych wariantachBMW S 1000 R (fot. BMW)

Również w najnowszej edycji S 1000 R wyraźnie nawiązuje wyglądem do swojego supersportowego odpowiednika, S 1000 RR, ale ma charakter dynamicznego roadstera. Jeszcze wyraźniejsza sylwetka „tył w górę – przód w dół” sprawia, że S 1000 R z elementami karoserii prezentuje się ofensywnie i dynamicznie. Sportowy i dynamiczny charakter nowego S 1000 R widać również w koncepcji kolorystycznej. Oprócz podstawowego koloru niemetalizowanego Racing Red opcjonalnie oferowany jest wariant Style Sport oraz pakiet M z dodatkowymi elementami wyposażenia.

Podobne

BMW E28 518i: Efektowny minimalizm

Kiedy w 1980 roku zaprezentowano produkcyjną wersję następcy E12, wiele osób uznało, że auto jest zbyt podobne do swojego protoplasty i wygląda staro. Z czasem okazało się, iż E28 z nowoczesną technologią, jak np. ABS, będzie ciekawym pomysłem na odświeżonego klasyka. Dokładnie takie same oczekiwania miał Kevin, niemal ćwierć wieku później. Po wcześniejszych przygodach z…

325 – Wojskowe BMW ze szczecińskim rodowodem

Historia aut BMW z napędem na cztery koła jest niezwykle długa i barwna. Samochody z literą X na klapie bagażnika trafiły do salonów  sprzedaży w latach 80. XX wieku. Znacznie wcześniej koncern wyprodukował krótką serię wojskowego modelu 325. BMW 325 ujrzało światło dzienne pod koniec lat 30. XX wieku. Wówczas hitlerowska machina zbrojeniowa nabierała rozpędu.…