Nie możesz zdecydować się na kolor swojego BMW iX? Spokojnie, od teraz będziesz mógł zmieniać odcienie. Spośród jakich kolorów można wybierać?
BMW już nieraz zaskakiwało nietypowymi lakierami i nie chodzi tutaj o paletę Individual, a na przykład o ultra czarne BMW X6, zaprezentowane kilka lat temu. Teraz na targach CES 2022 w Las Vegas BMW zaprezentowało nową technologię dynamicznej zmiany koloru lakieru na aucie – Flow.
Karoseria auta jest pokryta „milionami mikrokapsułek o średnicy odpowiadającej grubości ludzkiego włosa z ujemnie naładowanymi białymi pigmentami i dodatnio naładowanymi czarnymi pigmentami”. Specjalny lakier reaguje na warunki atmosferyczne, dlatego auto było przewożone w przyczepie, aby zachować optymalną temperaturę. Technologia nie jest innowacyjna, bowiem znana jest z… ebooków.
Zbyt wielkiego wyboru kolorów nie ma, bo przejście odbywa się między czernią, a bielą, ale trzeba przyznać, że wygląda to efektownie. Ale czy to ma sens? BMW twierdzi, że zimą można na przykład jeździć czarnym samochodem, a w upalne dni zmieniać go w biały, by zbytnio się nie nagrzewał.
Jak dowodzą badania ADAC, samochody w czarnych kolorach nagrzewają się nawet do 65C w upalne dni, podczas gdy białe do 44C. Mowa tutaj o temperaturze karoserii. Jeśli chodzi o pomiar temperatury w kabinie to już nie ma tak spektakularnych efektów. Wewnątrz czarnego auta było zaledwie o 5C cieplej, niż w białym. Może więc rozwiązanie BMW Flow nie jest całkowicie pozbawione sensu i znajdzie zastosowanie w upalnych rejonach świata.
Szkoda tylko, że nie można wybierać pomiędzy Hellrot, a Le Mans Blau…