BMW E30 jakiego nie było. Znasz styl shakotan? - Trends Magazines

BMW E30 jakiego nie było. Znasz styl shakotan?

Tuning BMW E30 316i widok auta z boku

BMW E30 do driftu od początku kojarzyło mu się z niezbyt urodziwymi „potworami” z różnego rodzaju V8 pod maską i poszerzeniami w stylu GTR. Łukasz, kupując swoje E30, postanowił temu zaradzić.

Zaprenumeruj już dziś. BMW Trends

Trudne początki

Wszystko zaczęło się wiosną 2016 roku, kiedy Łukasz wymienił swojego quada na E30. Samochód wyglądał przeciętnie – miał nowy lakier brillantrot, przyciemnione lampy i czarne nerki. Auto było przygotowywane do amatorskiego driftu. W ogołoconym ze wszystkich zbędnych elementów wnętrzu zamontowano kubełkowe fotele i hydrauliczny hamulec ręczny. Jak się można domyśleć, Łukaszowi nie do końca to odpowiadało.

Tuning BMW E30 316i widok auta z przodu

Najpierw doposażono więc E30 w wiele brakujących elementów kabiny pojazdu, gdyż jego zdaniem usuwanie fabrycznego wnętrza w aucie do driftu nie daje niczego poza wzrostem hałasu i utratą komfortu. Następnie zerwano przyciemniającą folię z szyb oraz zakupiono biało-czerwone lampy tylne i chromowany przedni grill. Pierwszą modyfikacją układu jezdnego było zastąpienie gumowych tulei poliuretanowymi odpowiednikami. I tak rozpoczęła się trwająca kilka lat przygoda z modyfikowaniem auta.

Czas na swap silnika

Tuning BMW E30 316i widok tyłu auta z rurami wydechowymi

Samochód fabrykę opuścił z silnikiem o pojemności 1,6 l (M40B16), jednak poprzedni właściciel, pragnąc większej mocy, zamienił go na sześciocylindrowe 2,5-litrowe M50 bez zmiennej fazy rozrządu (Vanosa). Ten motor napędza E30 do dziś. Nie przeszedł poważniejszych modyfikacji poza tym, że zamontowano równoodległościowy kolektor wydechowy i lekkie koło zamachowe. Połączony został ze skrzynią biegów Getrag z E36. Jednostka jest prawie bezawaryjna i sprawdza się zarówno w drodze na eventy driftingowe, jak i mknąc bokiem po torze podczas zawodów.

Tuning BMW E30 316i fotel kierowcy

W wyczynowym wozie dobre prowadzenie jest najważniejsze, dlatego w zawieszeniu auta wprowadzono wiele zmian. Z przodu amortyzatory i sprężyny zostały zmienione na zmodyfikowane gwintowane zawieszenie firmy TA Technix do E36. Za kąt pochylenia kół odpowiadają podkładki camber plates, natomiast za zwiększenie skrętu – customowe podkładki do maglownicy. Z tyłu zamontowano przerobione gwintowane zawieszenie z VW Polo, również TA Technix. Dzięki wymienionym modernizacjom możliwe stało się znaczne obniżenie zawieszenia. Sztywność nadwozia poprawiają dwie rozpórki (z przodu i z tyłu), natomiast hamowanie układ z BMW E36 328i. E30 ma hydrauliczny hamulec ręczny, podpięty z tyłu na oddzielnych zaciskach. Mechanizm różnicowy samochodu to stuprocentowa szpera, uzyskana dzięki zaspawaniu satelitów.

Shakotan – co to jest?

Największą zaletą tego E30 jest wygląd. Łukasz zainspirowany japońskim stylem tuningu shakotan od początku miał pomysł na swoje BMW. Dbałość o najdrobniejsze szczegóły wprawia oglądającego w zachwyt.

Tuning BMW E30 316i widok pokrywy silnika pomalowanej od wewnątrz w płomienie

Powtarzający się w wielu miejscach motyw srebrnych płomieni umieszczono też po wewnętrznej stronie maski. Nadkola zostały zmodyfikowane i podniesione wyżej, aby dopasować nadwozie do felg Black Racing Watanabe. Z poszerzeniami karoserii współgrają tuningowe nakładki progowe do E30, laminatowe dokładki M Technik II z przodu i tyłu i wreszcie sporych rozmiarów własnej produkcji spojler typu wangan wing na klapie bagażnika. Obrazu dopełniają lusterka DTM, czerwona blenda i naklejki na szybach oraz wypolerowana podwójna końcówka wydechu.

Tuning BMW E30 316i widok auta z boku

Gustowne wnętrze

Po otwarciu drzwi samochodu również jest czym nacieszyć oczy. Pierwszą widoczną zmianą jest kierownica. Seryjne koło zostało zastąpione gustownym Nardi Torino Classic. Zegary są wyskalowane do 300 km/h i podobnie jak wewnętrzną stronę maski zdobią je naklejki z motywem płomieni.

Tuning BMW E30 316i kierownica i deska rozdzielcza

Na desce rozdzielczej zamontowano też dodatkowy wskaźnik ciśnienia oleju. Przy konsoli zmieniono gałkę zmiany biegów na przezroczystą. Bezpieczeństwo podczas jazdy zapewniają czerwone czteropunktowe pasy Sabelt. Muzykę w dobrej jakości z radia Pionieera odtwarzają zainstalowane na tylnej półce głośniki firmy Unitra. Interesujące są również dywaniki w czerwoną kratę oraz wiele drobniejszych zmian, które odkrywa się stopniowo po zajęciu miejsca w aucie.

Tuning BMW E30 316i widok wskaźników we wnętrzu

BMW E30 postrzegane jest dzisiaj jako klasyk i dobrze znane każdemu fanowi motoryzacji. To konkretne należące do Łukasza, dopracowane w najmniejszych szczegółach, w nietuzinkowej stylizacji, jest natomiast wyjątkowe, śmiało można powiedzieć, że jedyne takie na świecie. E30, jakiego jeszcze nie było.

Tuning BMW E30 316i widok głośnika

Michał Beszta-Borowski

Fot. autor

Tuning BMW E30 316i na polnej drodze

BMW E30 316i, 1990

SILNIK/ NAPĘD
Fabryczny: M40B16, 1596 ccm, 102 KM przy 4300 obr./min i 143 Nm przy 4250 obr./min,

Obecnie: M50B25, 2494 ccm, stożkowy filtr powietrza, kolektory wydechowe TA Technix, gięty customowy wydech, lekkie koło zamachowe, dodatkowa chłodnica oleju; 192 KM przy 6000 obr./min, 245 Nm przy 4700 obr./min; skrzynia biegów Getrag z BMW E36 z short shifterem; dyferencjał zaspawany, przełożenie 3,46 z BMW E34:

Zmiany stylistyczne w komorze silnika: srebrne płomienie na wewnętrznej stronie maski, zbiorniczek spryskiwaczy i czarna matowa pokrywa bezpieczników polakierowane, czarna rozpórka, estetyczne ułożenie dodanych elementów

ZAWIESZENIE/ HAMULCE
Amortyzatory i sprężyny: z przodu TA Technix bez helperów z BMW E36, tył TA Technix z VW Polo 6n; regulacja kątów: camber plates Swagier, fasolki w tylnej belce; wszystkie tuleje poliuretanowe 85ShA; dwie rozpórki Swagier; podkładki do maglownicy zwiększające skręt.

Układ hamulcowy: z przodu hamulce z BMW E36 328i, z tyłu E36 320i z dodatkowymi zaciskami, hydrauliczny hamulec ręczny Silver Project

Wyposażenie fabryczne: stabilizatory M Technik

KOŁA/ OPONY
Felgi Black Racing Watanabe o średnicy 15 cali i szerokości 9 cali et -20 z przodu i 9 cali et -20 z tyłu, opony z przodu Toyo Proxes T1R 195/50R15, z tyłu Continental 195/50R15
NADWOZIE
Auto znacznie obniżone; dokładki M Technik II z przodu i tyłu; nakładki progowe do BMW E30; spojler typu wangan wing własnej produkcji; lusterka DTM style; poszerzane nadkola; M-pakietowe listwy z BMW E36 Compact; blenda na przedniej szybie; oldschoolowe naklejki na prawych szybach; dwie 2,5-calowe długie końcówki wydechu.

Oświetlenie: przezroczyste kierunkowskazy, lampy z tyłu fullred.

Wyposażenie fabryczne: shadowline

WNĘTRZE
Zmiany we wnętrzu: kierownica Nardi Torino Classic, dodatkowy wskaźnik temperatury oleju i cyfrowy wskaźnik temperatury wody, białe tarcze zegarów z czerwonymi płomieniami, prędkościomierz wyskalowany do 300 km/h, czteropunktowe pasy bezpieczeństwa Sabelt, fotele Mirco GT, duże lusterko wsteczne Broadway, hydrołapa Silver Project w pozycji poziomej, przezroczysta gałka zmiany biegów, dywaniki w czerwoną kratę, kompletne wnętrze poza brakiem tylnej kanapy, dodatkowe fioletowe podświetlenie LED, tematyczne naklejki.

Wyposażenie fabryczne: analogowy zegarek, szyberdach

AUDIO
Radio Pioneer, głośniki Unitra Zg30c/s/2
STYL
Inspirowany japońskim tuningiem shakotan z lat 90.
WŁAŚCICIEL:
Łukasz Wróbel Fgarage
PODZIĘKOWANIA:
Dla mojego otyłego sponsora, Pauliny i całego Fgarage squadu!

 

Podobne

TEST BMW 330e – wybór nieoczywisty

Oferta silnikowa nowej serii 3 jest nad wyraz bogata. Wybierać możemy spośród kilku jednostek benzynowych oraz kilku wysokoprężnych. Na szczycie jest mocarne M3, a po drugiej, najbardziej ekologicznej stronie barykady hybrydy plug-in 320e oraz 330e. Jeżdżąc kilka dni BMW 330e szukałem odpowiedzi na fundamentalne pytanie – dla kogo jest to auto? BMW serii 3 to model,…

Te modele BMW stworzyła Pininfarina

Wczoraj media obiegła informacja o śmierci Paolo Pininfariny, prezesa znanego włoskiego studia projektowego, z którego wyszło wiele wspaniałych samochodów. Przy tej okazji sprawdziliśmy, które modele BMW "narysowała" Pininfarina. Co ciekawe, nie było ich wcale tak wiele.  Paolo Pininfarina był wnukiem Battisty - założyciela firmy Carrozzeria Pinin Farina, który w 1930 roku rozpoczął działalność. To z…