Przedstawiamy jeden z najchętniej kupowanych samochodów w Polsce. Czemu zawdzięcza swój sukces? Nie od dziś wiemy, że segment kompaktowych crossoverów to obecnie najmodniejszy typ samochodów. Ale czym Dacia Duster wyróżnia się na tle konkurentów?
Od czasu przejęcia rumuńskiej marki przez koncern Renault firma przeżywa nieustający rozkwit. Francuzi postanowili stworzyć proste i tanie auta bazujące na sprawdzonych technologiach. Jeżeli komuś zależy na wspaniałym logo na masce i wysublimowanej otoczce powinien poszukać innego auta i otworzyć szerzej portfel. Ale jeżeli chcemy mieć prosty samochód, który po prostu ma spełniać swoją podstawową funkcję, to szybko okaże się, że Dacia Duster ma bardzo wiele do zaoferowania.
Wygląd
Duster drugiej generacji to rozwinięcie stylistyki z poprzedniego modelu. Mocno uwydatnione nadkola, masywne zderzaki i grill oraz wysokie zawieszenie to cechy szczególne tego SUV’a. Wszystko to sprawia, że mamy wrażenie jakbyśmy mieli do czynienia prawdziwą terenówką, a nie crossoverem. Zresztą to nie tylko wrażenie, bo pokaźny prześwit (21 cm) pozwala na wiele na bezdrożach. Utylitarne dodatki w postaci masywnych relingów, czy poszerzeń nadkoli wyglądają, jakby Duster był zmodyfikowany przez specjalistów od off-roadu – bardzo nam się to podoba. Dwubryłowe nadwozie ma 5-cioro drzwi i zapewnia świetną widoczność dla wszystkich pasażerów. W wersji Prestige Duster jest wyposażony w nowocześnie wyglądające 17-calowe felgi Maledives.
Wnętrze
Filozofia prostej i funkcjonalnej konstrukcji kontynuowana jest we wnętrzu. Deska rozdzielcza jest jakby żywcem przeniesiona ze stworzonego do ciężkiej pracy pickupa. Jest prosta, praktyczna, ale na szczęście również całkiem ładna. Plastiki są twarde i niezbyt dokładnie spasowane. Niestety potrafią również hałasować przy pokonywaniu nierówności. Pamiętajmy jednak, że kupujemy auto niedrogie i należy spodziewać się pewnych kompromistów. Co ciekawe Duster ma wiele elementów wyposażenia z droższych modeli koncernu np. panel klimatyzacji pochodzi z Renault Kadjar. Nam bardzo się też spodobało, że po włączeniu zapłonu wskazówki zegarów pokonują całą drogę w prawo i wracają do pozycji zero- niczym w sportowym aucie. System infotainment w testowanej wersji zapewnia wsparcie Apple Carplay, to kolejna zaleta. Niestety ekran w egzemplarzu z przebiegiem kilkunastu tys. km był bardzo wypalony i miał kiepski kontrast. Fotele są szerokie i miękkie. Nie ma tutaj mowy o kilkunastostopniowej regulacji, ale jest wygodnie. W naszym aucie były one dodatkowo wyposażone w maty grzewcze, które są bardzo skuteczne. Wnętrze jest obszerne, jedynie w tylnym rzędzie brakuje przestrzeni na nogi. Świetnie zaprojektowany środek ma tylko jeden słaby punkt- płytki pojedynczy cup-holder, który jest bezużyteczny. Bagażnik ma 411 litrów pojemności i jest foremny, ale to wciąż przeciętny wynik w tym segmencie.
Właściwości jezdne
Duster kupił nas właściwościami jezdnymi. Na asfalcie Dacia na zakrętach bardzo niewiele się przechyla i jest pewna w prowadzeniu. Zjechanie z utwardzonej drogi to dla tego SUV’a bułka z masłem. Auto wręcz prosi, żeby dodać gazu na luźnej nawierzchni! Testowaliśmy Dustera z benzynowym silnikiem 1.3. To turbodoładowana jednostka o mocy 150 KM. Seryjnie w tej konfiguracji silnikowej Duster ma manualną 6-biegową przekładnię. Niestety w cenniku nie ma możliwości specyfikacji automatu. Zamiast tego wśród opcji jest dołączany napęd na 4 koła. Kierowca ma wtedy możliwość wybrania jednego z trzech trybów realizowania napędu: 2WD, auto lub 4WD. Ważący niewiele ponad 1400 kg Duster przyśpiesza do 100 km/h w 10,6 s. i osiąga prędkość maksymalną 198 km/h. SUV zadowala się przy tym średnio 7,1 litra benzyny na każde 100 km w cyklu mieszanym. Współdzielony z Renault i Nissanem silnik 1.3 potrafi oszczędzać i jest dynamiczny.
Ceny i wyposażenie
Prezentowany Duster TCe 150 4×4 FAP Prestige z dodatkami to wydatek 85.800 zł. To przyzwoita cena, a mówimy przecież o najwyższej wersji wyposażenia z najmocniejszym silnikiem. Cennik otwiera Duster Access, który kosztuje 42.900 zł. Taki SUV ma silnik 1.0 o mocy 100 KM, 5-biegowy manual i napęd na przód. Zdradzają go czarne plastikowe zderzaki i bardzo podstawowe wyposażenie. Nadal jest to pełnoprawny samochód, który pomieści 5 osób i nieźle jeździ po bezdrożach. Dla mnie to prawdziwa gratka, ale jest jeden problem. Do wersji Access nie ma możliwości specyfikacji klimatyzacji, nawet manualnej. Jeżeli więc chcemy auto z klimą- musimy wybrać odmianę Essential i doposażyć ją w tę opcję. Cena takiego auta ze 100-konnym motorem 1.0 to 54.900 zł. Nic dziwnego, że Duster jest jednym z najlepiej sprzedających się aut w Polsce. Reprezentując najmodniejszy segment na rynku kosztuje niewiele ponad połowę ceny najbliższych konkurentów. Np. cennik Renault Kadjar zaczyna się od 89.900, a na zakup Skody Karoq potrzeba minimum 93.450 zł. Weteran tego segmentu- Nissan Qashqai kosztuje 82.790 zł. Wniosek jest prosty. Tabele cen najbliższej konkurencji zaczynają ponad pułapem cenowym najdroższej wersji Dacii Duster- imponujące.
Silnik |
TCe 150 FAP |
Maksymalna moc |
150 KM |
Maksymalny moment obrotowy |
250 |
Skrzynia biegów |
manualna 6-biegowa |
Napęd |
4×4 |
Długość/ szerokość/ wysokość |
4341/1804/1621 mm |
Rozstaw osi |
2676 mm |
Pojemność bagażnika |
411 l |
Pojemność zbiornika paliwa |
50 l |
Masa własna |
1406 – 1470 kg |
0-100 km/h |
10,6 s |
V-maks. |
198 km/h |
Średnie zużycie paliwa (homologowane/ test) |
7,1/7,1 l/100 km |
Cena |
od 42 900 (TCe 100 4×2 Access) zł |
DACIA DUSTER TCe 150 4×4 FAP Prestige