Każdy miłośnik BMW dostaje gęsiej skórki na widok magicznej litery „M”. A zastanawialiście się kiedyś, co było przed pojawieniem się pierwszego ulicznego M, czyli E28 M5?
Pierwsze „cywilne” M
Jak wiemy pierwsze BMW serii M na bazie modelu seryjnego to E28 M5. Zanim Niemcy upchnęli silnik z supersamochodu M1 do sedana serii 5 w Europie, to zdążyli okrasić logo M najmocniejszą wersję BMW 5 E12- tak powstało M535i.
Model M535i napędzany jest rzędowym sześciocylindrowym silnikiem M90 o pojemności 3,5 l o mocy 215 KM. W aucie pracuje pięciobiegowa manualna skrzynia biegów. Wyprodukowano 1650 samochodów M535i (w tym 240 dla Republiki Południowej Afryki). Zmiany obejmują opcjonalne przednie i tylne spoilery, opcjonalne naklejki w barwach M, sportowe zawieszenie, sportowe fotele Recaro, kierownicę BMW M1, przekładnię w układzie dogleg, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu i większe hamulce.
M-Division w RPA
W Afryce mieli swoją wizję. Chodzi o auto znane jako 530 MLE, czyli drogową odmianę wyścigówki na bazie BMW serii 5 typoszeregu E12. Jak bardzo wyjątkowe jest to auto dowiecie się TUTAJ z naszej obszernej relacji na temat tej wersji.
Norweskie M535i
W internecie znaleźliśmy ostatnio ciekawą sesję zdjęciową M535i na tle… Skandynawskich Fiordów i to zainspirowało nas do napisania tego wpisu.
Bardzo chciałbym być kierowcą tego 535i i gnać wąskimi górskimi drogami. W aucie skrzynia biegów ma układ”Dogleg”. Oznacza to, że dwójka i trójka są w jednej linii (tak jak zwyczajowo bieg trzeci i czwarty)- wyobraźcie sobie te redukcje przed ciasnymi zakrętami…. Marzenia!