Bardzo głośne BMW E39 530d bez typowego bagażnika - Trends Magazines

Bardzo głośne BMW E39 530d bez typowego bagażnika

Tuning-BMW-E39-530d-w trakcie jazdy

BMW, zwłaszcza w większych rozmiarach, kojarzy się przede wszystkim z biznesmenami, tudzież z zamożnymi rodzinami. Rzadko kiedy można spotkać w nich studenta, a co dopiero profesjonalną zabudowę audio. Te utarte schematy łamie Maciek, który zrezygnował z funkcjonalnego bagażnika na rzecz zaawansowanej aparatury dźwiękowej.

Fabryczny system audio E39 to za mało

Tuning-BMW-E39-530d-kokpit

Fabryczny system audio, który zastał po kupnie auta, absolutnie mu nie wystarczał, w związku z czym konieczne stało się zgłoszenie do specjalistów. Dał im jasne wytyczne: zostawiamy seryjną jednostkę główną, dodajemy DVD do oglądania filmów i teledysków, a ponadto mamy do wykorzystania cały kufer.

Tuning-BMW-E39-530d-widok z boku

Pierwszy etap objął przygotowanie wszystkich drzwi pod instalację głośników. Po wykonaniu inaczej wyprofilowanych paneli nadszedł czas na dopasowanie sprzętu grającego. W przednich drzwiach zamontowano dwa zestawy JBL z serii Power, zasilane kablami o przekroju 2×2,5 mmkw. Niskotonowe głośniki o średnicy 165 milimetrów trafiły do wcześniej dorobionych paneli, natomiast tweetery pozostały w fabrycznych miejscach.

Tuning-BMW-E39-530d-głośniki w drzwiach

JBL dla pasażerów BMW E39

Pasażerowie podróżujący na kanapie również nie będą mogli narzekać na brak średnich, niskich czy wysokich tonów dzięki legendarnym Decade’om także od JBL. Żeby całość nie rezonowała, wszystkie drzwi wytłumiono matami bitumicznymi Dynamat i oklejono skórą. Maskownice głośników dodatkowo wykończono chromem, aby łagodnie harmonizował ze szlachetnymi detalami wnętrza.

Tuning-BMW-E39-530d-głośniki w drzwiach

 

Kolejny etap to wykonanie odpowiedniej obudowy do typowo basowych JBL W12 z serii GTI. Posłużyła do tego płyta MDF o grubości 22 mm i 20-milimetrowy poliwęglan, który zastosowano do zrobienia tylnej ścianki odsłaniającej dwa potężne głośniki.

Tuning-BMW-E39-530d-głośniki w drzwiach

Nie samym dźwiękiem człowiek żyje

Aby dźwięk równomiernie rozchodził się po kabinie i nie wywoływał nieprzyjemnych odgłosów, także bagażnik starannie wytłumiono, po czym rozprowadzono w nim wszystkie przewody. Każdy ze wzmacniaczy (JBL: PX 300.4 i BP 2200.1) podłączono oddzielnym kablem zasilającym, sygnał audio wyprowadzono z radia, natomiast seryjny mało efektywny generator prądu wyeliminowano z układu. Po zestrojeniu tych elementów zadbano o stronę wizualną.

Tuning-BMW-E39-530d-ekran

Tapicerki kufra i klapy oklejono czarną tkaniną, co ładnie kontrastuje ze srebrnym wykończeniem elektronicznych elementów. Skrzynię basową zamontowano przy samym oparciu, kierując jej przednią część w stronę podłokietnika. Na nowo zaprojektowanej podłodze (dostęp do koła zapasowego poprzez jej uniesienie) umieszczono  oba wzmacniacze, a wszystko przykryto komponentami z MDF-u oklejonego skórą.

Tuning-BMW-E39-530d-wzmacniacze i subwoofery

Dobór właściwego akumulatora

Tuning-BMW-E39-530d-kokpit

Następny istotny rozdział to dobór właściwego akumulatora. Tutaj najlepiej wywiązują się z powierzonych zadań żelowe baterie. W tym przypadku fachowcy zdecydowali się na profesjonalny sprzęt Stingera oparty o technologię ogniw suchych i wytwarzający maksymalny prąd zwarcia w impulsie w wysokości aż 5000A.

Tuning-BMW-E39-530d-kieszeń nawigacji GPS

Na koniec poupychano w przeróżne zakamarki dodatkowe gadżety. Zmieniarka DVD Alpine znalazła się z prawej strony bagażnika, zmniejszając tym samym pojemność seryjnego schowka, zaś sterować nią można pilotem umieszczonym przy lewarku skrzyni biegów. Przy kierowcy zamontowano również regulator wzmacniacza basowego, umożliwiający dynamiczną zmianę parametrów.

Tuning-BMW-E39-530d-car audio JBL

Maciek swoim projektem udowodnił, że bawarska limuzyna wcale nie musi być nudna. Stosunkowo dyskretna instalacja o wartości podstawowej Dacii Sandero rozpieszcza bogactwem tonów. Energiczny bas nie zagłusza pozostałych częstotliwości, dzięki czemu słuchanie muzyki w tym E39 to naprawdę wyjątkowa przyjemność.

Tuning-BMW-E39-530d-wzmacniacz JBL

Piotr Mokwiński

Fot. autor

Tuning-BMW-E39-530d-widok z boku

 

BMW E39 530d

Specyfikacja audio i koszty (w zł):

fabryczna jednostka sterująca ze zmieniarką, nawigacją i tunerem TV

zmieniarka DVD Alpine  DHA-S680 – 5.499

wzmacniacz do głośników tylnych i przednich JBL  Power PX 300.4 – 1.499

wzmacniacz do głośników basowych JBL Power BP 2200.1 – 3.999

głośniki przednie JBL Power P 6560c (2 komplety) – 1.280

głośniki tylne  JBL 595 Decade – 999

głośniki basowe JBL W12 GTI MkII (2 sztuki) – 3.998

akumulator Stinger Power2 SP-2150Max – 2.969

przewody – ok. 2.000

Właściciel: Maciek z Sieradza

Wykonanie: Basser

(BMW TRENDS 6/2009)

 

Podobne

AC Schnitzer Supra GR. Wybieramy dźwięk silnika + obszerna galeria – VIDEO

Panie i Panowie przekręcamy "volume" w prawo i oglądamy dwa  krótkie filmiki. Następnie zapraszamy do głosowania na najlepszy dźwięk silnika. Zabawę umożliwił nam AC Schnitzer montując do najnowszej Toyoty Supry GR sportowy tłumik końcowy.  Tryb Sport: https://www.youtube.com/watch?v=IWNdoYCuUlo&feature=youtu.be Tryb Comfort: https://www.youtube.com/watch?v=mdCFsfzKWpQ&feature=youtu.be   AC Schnitzer zmienił nie tylko dźwięk, ale również parametry silnika. Po zabiegu w Aachen…

VW GOLF MK6 – wielkie odliczanie – HISTORIA

W latach 2008-2012 wyprodukowano 2,85 miliona pojazdów Golf Mk6. Pokolenie Golf nr 6 po raz kolejny stanowiło krok naprzód pod względem bezpieczeństwa: spawane laserowo nadwozie uzyskało maksymalną liczbę pięciu gwiazdek w teście zderzeniowym EuroNCAP. Premiera armady nowych systemów asystujących była kamieniem milowym w dziedzinie zaawansowanych technologii bezpieczeństwa i komfortu. Systemy asystujące, takie jak Adaptive Cruise…